Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2023. június 28. 04:32 Élet

A harley-s motorosok lettek Budapest új bulituristái

Nehéz elképzelni, hogy a bécsi Ringen vagy a Mariahilfer Strassén több ezer Harley Davidson dübörögjön végig. Ha valamiért a bécsi utcákra mennek a motorosok, az leginkább nem vidám felvonulás, hanem tiltakozás a rendőrség egyre szigorúbb büntetései, valamint az ellen, hogy sorra tiltják ki őket a hegyvidéki utakról. Budapest belvárosában viszont a hétvégén a rendőrség, a fővárosi, kerületi hatóságok, állami cégek támogatásával rendeztek motorosfesztivált.

Ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy:

  1. miért és hogyan küzdenek fejlett országokban a sok balesetet és kárt okozó motorozás illegális formái ellen;
  2. milyen hatása van a motorozás zajterhelésének a környezetre és egészségünkre;
  3. miért szorulhat rá Budapest, hogy a motorosokat is támogatólag fogadja;
  4. miért rosszak a motorozás és különösen a Harley Davidson 120 fesztivál halálozási mutatói.

Nyugaton megunták a hangos motorokat

Míg Magyarországon turisztikai bevételt látnak a június utolsó hétvégéjén megrendezett Harley Davidson 120 fesztiválban, Ausztriában az amerikai gyártó hangos motorjainak egyre kevesebb esélye van a hagyományos motoros útvonalakon. Tirolban például a 95 decibel feletti hangkibocsájtású motorokat tiltották ki. Aki nem tartja be, 220 euró büntetést fizet. Emellett egyre több helyen csak csökkentett sebességgel közlekedhetnek a motorosok, amit az útszakaszokon mért átlagsebesség alapján ellenőriznek – és keményen büntetik a gyorshajtókat.

Párizsban automata mikrofonokat helyeztek el, amelyek az elhaladó motorok zajterhelését mérik, és automatikusan megy a büntetés a túl hangosaknak. Az ilyen technológia drága –

Magyarországon a rendőrség kérdésünkre egyetlen esetről sem tudott beszámolni, amikor a túl hangos motorokat megbüntették volna.

Spanyolországban a rendőrök egyszerűen kivonják a forgalomból a főleg az Egyesült Államokból behozott, az európai standardoknak nem megfelelő motorokat – ami különösen a Harley Davidson-tulajdonosokat érintette.

A legtöbb országban a motorosok kitiltásával és szigorú sebességkorlátozással próbálkoznak. A teljes kitiltás nem igazságos a szabályosan közlekedő motorosokkal, de ahogy arról az Onroad.hu motoros portálon megjelent cikk is beszámol, a szabályokra fittyet hányó, mások nyugalmát megzavaró motorosok miatt egyre több ilyen korlátozás várható – Magyarországon elsőként a visegrádi várhoz vezető útról tiltották ki a motorosokat.

Elméletileg a Harley Davidson motorok teljesítik az európai és amerikai 80 decibel maximális zajterhelést, de ahogy bárki tapasztalhatta, ezek a motorok gyakran jóval hangosabbak. Részben azért, mert egyes tulajdonosok egyszerűen kiszerelik a hangtompítót, illetve különböző trükkökkel hangosítják a motorokat.

Ez a jelenség persze nem korlátozódik az amerikai márka használóira, de míg az európai motorgyártók fellépnek ez ellen, az amerikai gyártótól nem érdemes sokat várni – 2016-ban 15 millió dolláros büntetést kellett fizetnie az amerikai környezetvédelmi hatóságnak, mert olyan alkatrészeket árusított, amelyek növelték a motorok teljesítményét, de ezzel a határérték fölé nőtt a károsanyag-kibocsátásuk.

A nagy teljesítményű motorok egyik fő problémája, hogy kiemelten zavarók a nyeregben ülőkön kívül mindenki más számára. A legtöbb esetben ez az illegális átalakítások következménye, amelyek fő oka az a tévképzet, hogy ez csökkenti a balesetek esélyét, mert így mindenki hallja távolról, hogy jön a nagy sebességű motoros.

Nem néhány túlérzékeny ember problémájáról van szó. Európában évente 40 ezer új iszkémiás szívbetegséget, illetve 11 ezer korai halálozást okoz a közúti közlekedés zajterhelése, a motorok pont a zajártalom miatt a messze legnagyobb társadalmi költségű közúti közlekedési eszközök. Ahogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya alapján készített grafikonunkon látható, 

egyetlen motorral megtett kilométer négyszer annyi társadalmi kárt okoz, mintha ezt dízelautóval tennénk meg.

Gyakori felvetés, hogy miért ne lehetne kibírni, ha másoknak ez a hobbija, vagy ha éppen egy párnapos fesztivált rendeznek a motorosoknak. A másik oldalról nézve azonban miért asszisztáljon ahhoz a rendőrség, hogy a résztvevők egy része illegális járművekkel közlekedik? Nem kell akusztikai szakembernek lenni annak megállapításához, hogy a szervezők szerint hatezer megjelent motorból százasával lehetett volna a forgalomból kizárni a műszaki előírásoknak nem megfelelőeket.

A társadalmi költségekhez visszatérve, a közlekedési zaj egyrészt a lakosságnak, másrészt a természetnek is rengeteg kárt okoz. A tiroli völgyekben a cikk elején említett kitiltásnak tudományos alapja is van: a helyi kormányzat kérésére készült tudományos elemzés rámutat, hogy a lakosság kiemelkedő részének jelent nagy problémát a motorok zajának elviselése.

Motorosokkal robogó politikusok

Mindezek fényében elég furcsa, hogy a szóban a zöld és fenntartható gazdaság mellett elkötelezett hazai ellenzéki pártok, politikusok pozitívan viszonyultak az eseményhez. Az MSZP-s Horváth Csaba által vezetett zuglói önkormányzat is támogatta például a HD 120 fesztivált: Bősz Anett polgármester-helyettessel együtt vettek részt az esemény beharangozóján. A fellelhető szerződések szerint a lakók a nyugalmuk megzavarásáért cserébe nem kaptak gyakorlatilag semmit, mindössze 120 fát ültettek. Eközben az M3-as bevezetőjén 360 millió forintból építettek zajzáró falat és cseréltek ablakokat 2020-ban.

A DK-s XVIII. kerületi polgármester, Szaniszló László közben a lajosmizsei vasútvonal áthelyezését kéri, illetve nem akarják engedni a vasút fejlesztését. A XI. kerületben pedig szintén a DK-s vezetésű városvezetés a déli körvasút építése ellen küzd foggal-körömmel, miközben a sokkal többeket érintő közúti zajterhelés mintha senkit sem zavarna.

A jelek szerint a magyar politikusokat nem kifejezetten érdeklik az idézett tudományos megállapítások és az uniós normák, a motorozás okozta zajártalommal senki nem foglalkozik. Sőt, mintha teljesen elfogadott lenne kifejezetten hangos eseményeket a legsűrűbben lakott budapesti belvárosba szervezni – jó példája volt ennek az állami milliárdokkal kitömött, turisztikailag értelmezhetetlen Red Bull Air Race.

A sok fővárosit napokon át őrületbe kergető harley-sok – akik közül egyesek esténként a belvárosi utcákban köröztek fel-alá, túráztatva motorjaikat – rendezvényének támogatói között még érdekesebb nevek tűnek fel. A Budapest Airportnak számos pere és vitája van az egyre nagyobb zajterhelést jelentő sűrű légi forgalom miatt, így PR-szempontból is nehezen érthető, miért jutott eszükbe az esemény támogatása. Bár szponzorként szerepeltek a szervező honlapján, a légikikötő válasza*A Harley Davidson Fesztivál szervezője a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén található IAAC (International Airport Advertising Corporation) hirdetési felületein vásárolt megjelenési lehetőséget, hogy a nemzetközi fesztivált a légikikötőben megforduló utasok körében népszerűsítse. A Budapest Airport ebben nyújtott segítséget a fesztivál szervezőinek.
A terminálon található hirdetési felületek értékesítésére vonatkozóan érvényben van egy általános szabályrendszer, ami segít annak elbírálásában, hogy ott ki népszerűsítheti termékét vagy szolgáltatását. Az engedélyekkel rendelkező rendezvény hirdetéseinek korlátozása nem volt indokolt.
A Budapest Airport a rendezvény megszervezésében nem vett részt. A fesztivál, illetve a résztvevők ellenőrzése nem tartozik a repülőtér üzemeltető hatáskörébe. Az esemény nemzetközi érdeklődést kiváltó, népszerű rendezvény, amely a repülőtéren megforduló utasok számára is releváns információ lehet.
alapján úgy néz ki, csak hirdetési felületet biztosítottak.

Hasonlóan érdekes, hogy a gyermekjátékokat árusító Lego és a hazai játékkereskedő Regio Játék számára mi volt vonzó az alapvetően idősödő férfiak számára motorokat gyártó Harley Davidson fesztiváljának támogatásának. A Lego válasza (*A 120 éves Harley-Davidson jubileumi fesztiválon rengeteg család is megfordul a négy nap alatt – a LEGO Hungária Kft. az együttműködés keretében a számára kialakított Family Parkban kínál programot és ad lehetőséget építésre, kreatív játékra a rendezvény ideje alatt.a csillagra kattintva olvasható) szerint ők családos eseményt láttak a Harley-találkozóban, a Regio nem válaszolt.

Kevesen vannak és nem költenek a budapesti turisták

A fővárosi önkormányzat cége, a Budapest Brand Nzrt. úgy támogatta a HD 120 fesztivált, hogy ingyenesen biztosított reklámhelyeket, például a hidakat fellobogózta a fesztivál számára. Mindezért cserébe annyit kapott, hogy a fesztiválon árulhatta a Budapest Kártyát – azt nem mondták el a cégnél, mennyit adtak el.

Európai összevetésben Budapesten nem túl sok külföldi turista fordul meg, a hasonló méretű Bécset, Prágát, Lisszabont jóval többen keresik fel.

Így lehet cél a turisták számának növelése, ám ha még emlékszünk a koronavírus-járvány előtti évek buliturizmussal kapcsolatos indulataira és vitáira, a fővárosi vezetés célja elvileg főként a minőségi turizmus fejlesztése lenne. Nem kaptunk választ kérdésünkre a Budapest Brandtől, felmérték-e, hogy többet használ vagy árt Budapest hírnevének, ha a sok más városban – ilyen tömegben – nem szívesen látott motorosok lepik el a fővárost.

Városi szintű turisztikai költési adatokat nem sikerült fellelni, de az országosak alapján csapnivalóan teljesít ebben az összevetésben Magyarország. Az EU-ban csak Horvátországot előzzük meg az egy külföldi turistára jutó költésben, egy Ausztriába látogató turista egy átlagos napon két és félszer költ többet, de ennél sokkal meglepőbb, hogy Bulgáriában is 16 százalékkal többet hagynak ott.

Igaz, legalább azt nem lehet mondani, hogy – noha az indulatok alapján a harley-s motorosok lettek néhány napra az új bulituristák Budapesten – a HD 120-nak túl nagy átfedése lenne a járvány után ismét éledező buliturizmussal. A fiatalok nem igazán érzik át az életérzést, elfordulnak az amerikai márkától, így a Harley Davidson rajongói bázisa egyre öregszik: immár 50 éves a medián*Ő áll középen a kor szerinti sorban, azaz ugyanannyian vannak idősebbek nála, mint fiatalabbak. amerikai Harley-tulaj.

Közlekedésbiztonsági problémák

A rendőrségi baleseti hírekből ugyan nem lehet pontos képet kapni, de két halálos baleset is történt a HD 120-hoz kötődően: egy a budapesti Kerepesi úton, egy pedig az M1-es autópályán. Emellett szintén az M1-esen egy tömegbalesetet is okoztak a fesztiválra igyekvő motorosok. Csak ezek a balesetek több tízmillió forintra tehető kárt okoztak.

Tavaly egész évben 29 halálos baleset okoztak a motorosok, ami azt jelenti, hogy a fesztivál egy hetében időarányosan négyszeresére emelték a Harely Davidson-rajongók a halálos motoros balesetek számát.

Megkerestük az ORFK-t is pontos számokkal kapcsolatban, de cikkünk megjelenéségi nem válaszoltak. (Frissítés 2023.06.29.: A főváros területén 2023. június 19-25. között közúti közlekedési balesetben két motorkerékpáros vesztette életét, három motoros súlyosan, hat pedig könnyen sérült meg. Ezek a balesetek nem a Harley Davidson felvonulás útvonalán vagy a rendezvény egyéb
helyszínén történtek. Arról nem írnak, milyen típusú motorok voltak. Facebook oldalukon hívták fel a figyelmet arra, hogy 2023-ban már 24 motoros vesztette életé hazánkban.)

A magyar autó-motorsport állami támogatására létrehozott szervezet – aminek nehezen átlátható gazdálkodásáról korábban beszámoltunk – is feltűnt szponzorként, ahogy válaszukban írják, „a HUMDA számára megtiszteltetés, hogy támogathatta a 120 éves Harley-Davidson jubileumi, Budapesten megrendezett fesztiválját, hiszen így közlekedésbiztonsági üzeneteinket a közúti közlekedés egyik legveszélyeztetettebb résztvevőihez, a motorosokhoz juttathattuk el.” Arra nem válaszoltak, hogy adtak-e pénzbeli támogatást.

A kiemelt veszélyeztetés mindenesetre igaz: az európai adatok alapján az összes halálos közlekedési baleset 16,6 százalékát okozták motorosok. Az Egyesült Államokban 12,5 százalék ez az arány az ENSZ adatai szerint. A magyar 5,9 százalék fő oka, hogy nálunk jóval kevesebb motor van. Fontos kiemelni, hogy ebben a segédmotoros kerékpárok nincsenek benne, de azok baleseti adatai jóval kisebbek. Ez azt jelenti, hogy minden hatodik közlekedési balesetet motorosok okoznak, miközben ennél jóval kisebb arányban vesznek részt a közúti forgalomban.

Az EU-tagállamokban az egy motorkerékpár által okozott halálos közúti balesetek száma 3,7-szer magasabb, mint az egy személygépjárműre jutó. Mivel azonban a motorosok kevesebbet vezetnek, érdemesebb járműkilométer alapján számolni. Így az látszik, hogy a motorosok ötvenszer több halálos balesetet okoznak az európai utakon, mint az autósok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Budapest Harley-Davidson motor rendőrség zaj zajszennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. június 11. 17:01 Élet, Pénz

Az Adria és a Balaton közötti döntést is átbillentheti a 400 forint felé közelítő euróárfolyam

Ha nem fordul a trend, vagy nem lép közbe a jegybank, akkor a balatoni szállásadók és lángosozók dörzsölhetik a tenyerüket.

Torontáli Zoltán
2024. június 4. 13:04 Adat, Élet

Áruk helyett élményeket veszünk, és ez most jól jön a gazdaságnak

Az ipar gyengélkedését a szolgáltatószektor ellensúlyozza, vélhetően a kormány örömére.

Torontáli Zoltán
2024. június 3. 15:06 Adat, Élet

Nem a több munkaóra biztosítja a nagyobb gazdasági teljesítményt

Magasabb egy főre jutó GDP-hez jellemzően kevesebb munkaóra társul az unióban, de az összefüggés persze nem ok-okozati, hanem valószínűleg szerkezeti.

Fontos

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?

Gergely Péter
2024. június 15. 17:33 Pénz

Berobbant a csok plusz, megint nagyon fogynak a támogatott lakáshitelek

Háromszor annyi támogatott lakáshitelt vett fel a lakosság 2024 első négy hónapjában, mint egy éve, ami egyértelműen a csok plusz megjelenésének tulajdonítható.