Múlt héten jelent meg az egyik legfelkapottabb magyar együttes, a Carson Coma új száma, amelyben nyíltan kritizálják az Orbán-rendszert, Fekete Giorgio frontember spriccelő gyűlöletről és pálinkagőzös hedonizmusról énekel.
- Bár burkolt politikai üzenet korábban is megjelent a szövegükben, ez a fajta nyíltság újszerű náluk. Fekete a Partizánnak azt mondta, hogy akkor lett végképp elege, amikor a Mandiner kiforgatta egy poénját.
Miért fontos ez? Egy olyan vonulathoz csatlakozott ezzel a Carson Coma, amely teljesen újszerű a magyar könnyűzenében: számos top előadó egymás után jön ki Orbán-kritikus számokkal az elmúlt fél-egy évben.
-
Míg korábban a nyílt politizálás jobbára rétegzenékben jelent meg, a legfelkapottabb előadók zenéiben pedig elvétve, most ténylegesen a leghallgatottabb magyar zenészek álltak bele a politikába.
Előzmények: a jelenleg talán első számú magyar előadó, a Spotify-on leghallgatottabb Azariah pár hete kijött számában énekli, hogy „konzervatív módon ereszkedhettek majd térdre, hogy a pokolban kijárat nem lesz – reszkethettek végre”.
- „Anyámnak írok SMS-t és az Orbán les” – énekli a tavalyi év egyik legnagyobb slágerében Beton.Hofi a Pegasus-ügyre utalva.
- A 2010-es évek egyik legnépszerűbb együttese, a Punnany Massif idei új albumát áthatják az erős politikai üzenetek, amelyek a korábbi nagy slágereiben egyáltalán nem jelentek meg.
- Az egyaránt az öt leghallgatottabb előadó közé tartozó Majka és T. Danny szintén kiadott áthallásos számokat, bár esetükben az üzenetek kevésbé direktek vagy egyoldalúak.
Tágabb kontextus: a jelenség erős generációs törést is jelez, mivel a 60-as, 70-es években feltűnt pop-rock nemzedék jelentős része felsorakozott Orbán és a Fidesz mögött, ahogy a 24.hu korábban összefoglalta.
- Míg a Fidesz mögé beálló zenészek „nem is maradtak ellentételezés nélkül”, az említett fiatalabb együttesek politizált szövegeiben annak is lehet szerepe, hogy piaci alapon sikeresek, nem függenek az államtól.
- Ahogy Fekete Giorgio is mondta a Partizán videóban: sikerült eljutniuk odáig, hogy csak a zenével foglalkozhatnak, és egyre kevésbé érdekli, hogy milyen következményei lehetnek a hasonló szövegeknek.