Hírlevél feliratkozás
Katona Hajnalka
2022. június 2. 13:21 Élet

Nem is olyan nehéz rávenni az embereket, hogy jó helyre dobják a szemetet

Az emberiség rengeteg hulladékot termel, és ennek legalább harmadát nem megfelelően kezeli. Bár változást leginkább a rendszerszintű fejlődés hozhat, az egyéni cselekvés is sokat számít. A Behavioural Insight Team (BIT) azt gyűjtötte össze, hogyan lehet könnyedén arra ösztönözni az embereket, hogy megfelelően kezeljék a saját szemetüket. Ehhez a viselkedési közgazdaságtan már jól ismert eszközeit hívták segítségül.

Az egyik legfontosabb probléma, hogy még mindig sokat szemetelnek az emberek. Az Ellipsis Earth nagy-britanniai mérése alapján a koronavírus-karantén feloldása után több mint 400 százalékkal nőtt a szemét mennyisége, pedig feltételezésük szerint csak kétszer annyian jártak az utcákon.

A negatív üzenetek nem vállnak be ilyen szituációban, a kutatások alapján erre rosszul reagálnak az emberek. Így nem lehet bűntudatkeltéssel vagy az erkölcsi kötelességre hivatkozva rávenni őket, hogy jó helyre dobják ki a szemetüket. Jól működik viszont, ha nagyon megkönnyítik az emberek számára, hogy megtalálják a szemetest.

Erre épült a Hubbub kezdeményezése, a környezetvédelemmel, körforgásos gazdasággal foglalkozó csoport tagjai – gamifikációval ötvözve – látványos kukákat helyeztek ki. Volt, amelyik sötétben világított, olyan, aminél a szemét ide vagy oda dobásával szavazhattak valamilyen kérdésben, és disco kuka is, ami villogott és zenélt, ha valamit beledobtak.

Ezekkel az eszközökkel 75 százalékkal tudták csökkenteni a szemetelést

a kontrollterülethez képest, ahol minden úgy maradt, ahogy volt. Egy területen pedig kipróbálták a hagyományos, provokatív üzeneteket, amik negatív módon ösztönöznek arra, hogy ne szemeteljenek az emberek. Itt 10 százalékkal nőtt az eldobált hulladék mennyisége más területekhez képest.

De nemcsak a szemetelés csökkentése fontos, hanem az is, hogy a szelektíven gyűjthető hulladékot ne dobják ki minden mással együtt az emberek. A BIT szerint

erre is az a legegyszerűbb megoldás, ha megkönnyítik az emberek életét, és minden szelektív szemetet egy helyre gyűjthetnek.

Léteznek már olyan üzemek, ahova mindent el lehet vinni egyben, és a dolgozók válogatják szét a különböző anyagfajtákat. Összességében valószínűleg ez az irány lenne a leghatékonyabb, mert bár ez némileg növeli a rendszer működtetésének költségeit, de nagyobb lenne az összegyűjtött, újrahasznosítható hulladék mennyisége.

Ahol viszont nincs még ilyen lehetőség, ott más módszerekkel is növelhető a szelektív gyűjtés. A szelektív kukához kihelyezett szemléletes grafikák sokat segíthetnek abban, hogy megfelelő helyre dobják a szemetet az emberek. Ezen kívül – szintén a gamifikációhoz nyúlva – akár kisebb nyereményjátékokkal is lehet segíteni a megfelelő szokások kialakulását.

A mindennapi szelektív gyűjtésen kívül az is fontos, hogy a feleslegessé vált nagy háztartási gépektől, tárgyaktól megfelelően szabaduljanak meg az emberek. Erre is sokszor csak bonyolult megoldások vannak, megadott napokon lehet elvinni valahova, ami ráadásul mindentől messze van. Vagy figyelni kell, hogy mikor van az az időpont, amikor jönnek és elviszik. Ezen is segíthetnek az informatív grafikával és figyelemfelkeltő képekkel ellátott poszterek, illetve hűtőmágnesek, amik segítenek észben tartani, hogy mikor kell a nagy méretű lomokkal foglalkozni.

Összességében nagyon egyszerű módszerekkel lehet segíteni az embereknek, hogy ne csak ne szemeteljenek, de még jó helyre is dobják azt a hulladékot, amit újra lehet hasznosítani. A legfőbb tanulság, hogy leghatékonyabban úgy lehet erre motiválni az embereket, ha minél jobban megkönnyítjük a dolgukat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa te is dilemmáztál már azon, hogy mit dobhatsz a szelektívbe, itt a segítségHova dobjuk az olajos flakont vagy az elviteles kávéspoharat? És a csokis vagy chipszes zacskót? Vége a bizonytalankodásnak szemétválogatás közben!

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegnéztem két szelektív hulladékkezelőt, és alig hittem el, amit láttamHiába szelektálunk gondosan, a műanyaghulladék csak néhány típusa hasznosul újra. A joghurtos pohár, a zacskó vagy az ételhordó doboz sem ilyen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLeszámolna a birtoklás egyeduralmával és a vég nélküli fogyasztással a jövő gazdasági modelljeA fogyasztás észszerűsítésével az emberiség ökolábnyomának jelentős csökkentését ígéri a körforgásos gazdaság, amelyre alapozva Orbán átalakítaná Magyarországot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fenntarhatóság körforgásos gazdaság szelektív hulladékgyűjtés szemét viselkedési közgazdaságtan Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vermes Nikolett
2024. szeptember 8. 04:46 Élet

Mit keresnek privát séfek a magyarok konyhájában?

Nem csak a felső tízezer körében nő az igény a privát séfek által biztosított prémium gasztronómiai szolgáltatások iránt.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 7. 05:26 Élet, Pénz

Tizenhat évvel a MÁV Biztosító csődje után még mindig vannak, akik a pénzükre várnak

Birkatürelemre van szükség, mert a vagyonelszámolásnak nincs vége, sőt befejezési határideje sincs, és még azt sem kötelező közölni, ha egyszer vége lesz.

Stubnya Bence
2024. szeptember 5. 15:03 Élet, Közélet

Költeni kéne rá, hogy ne főjenek meg a diákok az iskolákban

Káoszt hozott a szeptemberi hőség a magyar közoktatásban, de globálisan már évek óta sok idő esik ki a tanévből a globális felmelegedés miatt.

Fontos

Trippon Mariann
2024. szeptember 8. 16:26 Pénz

Piaci összeomlást okoz majd minden japán kamatemelés?

A japán kamatemelési folyamat okozhat még turbulenciákat, de az elmúlt hetekből tanulva ezeket már felkészültebben várják a piacok.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 6. 14:08 Adat

A szép magyar alma elmehet külföldre, jöhet helyette az olcsóbb külföldi

Ha nem kapja össze magát az időjárás, akkor a szezon indultával legalábbis eléggé félő, hogy ez fog történni.

Stubnya Bence
2024. szeptember 6. 10:24 Vállalat

A szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatását

Nagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.