Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 10. 06:02 Élet

A magyar családok karbonlábnyomát a munkába járás és a nyaralás nagyon megdobja

Utólag visszatekintve jól látszik, hogy a koronavírus-járvány páratlan lehetőséget adott annak a felmérésnek, amelyet a GreenDependent nevű szervezet a légkondícionálókat forgalmazó Daikin anyagi támogatásával végzett el. A szervezők önként jelentkező magyar családoknál határozták meg az egy főre jutó karbon-lábnyomot, vagyis az éves szén-dioxid kibocsátást.

Az adatokat először 2019-re vonatkozóan 19 piliscsabai családnál vették fel, a 2020-as felmérést pedig Pécs környéki családoknál végezték el. Mivel 2020-ban a koronavírus-járvány miatt az otthoni munka és az otthoni tanulás volt jellemző, illetve a külföldi nyaralás is kiesett, kényszerűen minimálisra csökkentek az utazások, és a két adatsor összevetésével minden eddiginél jobban vált láthatóvá ennek hatása.

Amikor az adatokról beszélgettünk, Vadovics Edina, a GreenDependent szakmai vezetője arra figyelmeztetett, hogy a két felmérés nem reprezentatív, hiszen arra önként jelentkeztek a résztvevők, másrészt a piliscsabai és a pécsi családok helyzete eltérő volt, előbbiek sokkal inkább ingáztak a munkahelyükre és az iskolába, jellemzően autóval, utóbbiak viszont sok esetben használták a helyi tömegközlekedési eszközöket és sok esetben közelebb is laktak a munkahelyükhöz.

A két felmérés adatait ezért közvetlenül nem is vetjük össze, de mivel nem sok hasonló adatfelvétel készül Magyarországon, az eredmények még ezekkel a megszorításokkal is érdekesek lehetnek. A felmérés módszertana egyébként változatlan maradt, csak az alanyai térnek el egymástól.

Az alábbi grafikonon azt mutatjuk be, hogy a karbon-lábnyom egyes összetevői mekkora arányt képviseltek 2019-ben és 2020-ban. Az adatok átlagot tükröznek, és nem reprezentatívak.

Rögtön látszik, hogy a korlátozások alapvetően felborították a korábbi arányokat, az utazás-nyaralás és a rendszeres utazás kategóriák szinte eltűntek 2020-ban, így a karbonlábnyom két fő összetevője a háztartási energia és az étkezés lett. Ezek természetesen egyébként is meghatározó tényezők, ahogy azt a 2019-es arányok is mutatják, de a pandémiás évben ez adta a teljes érték 78 százalékát.

Míg járvány nélkül az utazáshoz köthető elemek (Piliscsabán, 2019-ben) 44 százalékot adtak, 2020-ban (Pécs környékén) ez a felére, 22 százalékra olvadt.

A fenti kördiagramokat ráadássul úgy kell értelmezni, hogy azoknál a 100 százalék mennyisége 2020-ban jóval kisebb.

A számok jól mutatják, hogy a háztartási energiafogyasztás mellett a magyar családoknál környezetvédelmi szempontból milyen döntő tényező a munkába/iskolába járás és a nyaralás. Ez pedig azért érdekes, mert ezekből elég nehéz lesz lefaragni egy olyan évben, amikor nincs világjárvány miatti korlátozás.

Amikor például valaki úgy dönt, hogy kiköltözik egy nagyváros agglomerációjába (lásd a piliscsabai mintát), még ma is aligha veszi figyelembe, hogy az ingázással alaposan megnőhet a szén-dioxid kibocsátása, ez a szempont (részben persze nagyon is érthető okokból) eddig nem volt tényező a hasonló döntéseknél.

A GreenDependent a felmérés után egyébként azt javasolta az érintett családoknak, hogy próbálják meg összeegyeztetni az utazásaikat, menjenek együtt, ha tehetik, azaz racionalizálják az ingázást. A legjobb megoldás természetesen a tömegközlekedési eszközök használata lenne, de ez sajnos nem minden esetben kézenfekvő.

Az egyik résztvevő család egyébként tengerentúli repülős nyaralásra ment 2019-ben, ami kiemelkedően elrontotta a karbon-lábnyomának végeredményét. Ahogy a pandémiás év megmutatta, a nyaralás borzasztóan sokat nyom a latban, különösen akkor, ha repülővel utazik a család.

Ugyanakkor Kelet-Európára általánosságban még mindig nagyon jellemző, hogy a fejlettebb nyugati országokhoz képest jóval kevesebbszer szállnak repülőre az emberek, viszont a tendencia növekvő, mert az igény, és a mögötte lévő fizetőképesség erősödik.

Ebből a szempontból tehát sok jóra nem lehet számítani karbonlábnyom ügyben, a magyar családok várhatóan egyre nagyobb számban és mértékben fogják keresni a repülős nyaralóutakat, vagy akár az évente többszöri hosszú hétvégés városlátogatásokat. A trend nem a környezetvédelmi szempontoknak kedvez.

Vadovics Edina arra számít, hogy a járvány enyhülése utáni időszakban ellentétes mozgások fogják alakítani a karbonlábnyomot. Lesznek, akik sokkal tudatosabban tervezik meg a hétköznapi és szabadidős utazásaikat, de biztosan sokan lesznek olyanok is, akik a korlátozások után alig várják, hogy szabadabban utazhassanak, és igyekeznek bepótolni a 2020-ban elmaradt lehetőségeket.

Jó irány lenne viszont, ha a családok a fenti adatsorokat nézve úgy döntetnének, hogy a háztartási energiaigény visszafogásával próbálják meg legalább ellensúlyozni azt a szén-dioxid kibocsátást, amit a mindennapi utazásokkal kénytelenek kiadni, vagy a nyaralásokon nem szeretnének elhagyni. Ezeken kívül ugyanis már csak az étkezés marad a legfőbb elem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet család Greendependent karbon-lábnyom nyaralás utazás üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Torontáli Zoltán
2025. március 25. 15:55 Élet

Mi lesz a nyugdíjrendszerrel, ha a súlycsökkentő csodaszer miatt tovább élnek az emberek?

Tőlünk nyugatra fontos szempont, hogy ha nagyon hirtelen nő meg a várható élettartam, akkor a biztosítók nem tudják kigazdálkodni ennek költségeit.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.