Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. május 2. 06:51 Élet

A 80-as évek óta nem kellett annyit várni egy új autóra, mint ma

Reneszánszát éli a Dacia Magyarországon. A nem céges vásárlások toplistáján a Duster már jó ideje dobogós helyen van, tavaly azonban már a Sandero és a Logan is bekerült a legtöbbet eladott új autók tízes élmezőnyébe.

A 2018-ban eladott tíz legnépszerűbb modellből (amelynek listáját például a napi.hu közölte) összesen 21,69 ezer darabot adtak el, és ebből már több mint 5 ezer Dacia volt, vagyis majdnem minden negyedik autón a román márka jelzése csillogott.

A reneszánsznak azonban van egy kissé kellemetlenebb értelmezése is: egy új Daciára már megint jó sokat kell várni, ha a modellt egyedileg kell legyártani. Erre akkor van szükség, ha a vevő éppen nem olyan konfigurációt szeretne, amely van a kereskedés készletén, de mivel ma már elég sok egyedi verziója létezik az új autóknak, ebbe a helyzetbe viszonylag könnyű belefutni. Bár az általunk megkérdezett márkakereskedések állították, hogy nagy készleteik vannak, a honlapjaik böngészése alapján ezt óriásinak semmiképpen nem neveznénk.

Ha nincs készleten az autó, akkor legalább fél év, mire megérkezik

– mondta nekünk a márkakereskedő, felső időhatárt pedig nem is mert megjelölni.

A helyzet persze messze nem olyan rossz, mint 30 évvel ezelőtt, de érdemes felidézni, hogy 1989. április végén a Központi Népi Ellenőrző Bizottság már három hónapja vizsgálta, hogy miért nem jutnak új autóhoz azok a megrendelők, akik évek óta várnak a kocsijukra. 1988 végén csaknem 360 ezer család böngészte rendszeresen a napilapok utolsó oldalain néha megjelenő sorszámokat, a Merkur Vállalat ugyanis többek között ott tette közzé, hogy hol tart az autók elosztásával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiből van több a magyar utakon, Maseratiból, Teslából vagy Zaporozsecből?Úgy tűnik az adatokból, hogy a magyarok semmit nem utálnak jobban, mint vén autót leselejtezni. Minden második Audi a magyar utakon használt import, a buszok ötöde Ikarusz.

Egy Dacia 1310-es ára 1984-ben egyébként 134 ezer forint volt, az évekkel a szállítás előtt befizetett 10-40 százalékos előleg nem kamatozott, a vételár viszont emelkedhetett. 1989-ben például az ütötte ki a várakozóknál a biztosítékot, hogy átlagosan mintegy 40 ezer forinttal megemelték az autók árát, miközben még az 1985-re visszaigazolt kocsikat sem adták át. Az évi 120 ezres import a keresletnek mindössze a harmadát fedezte, de a márkák között nem egyenlően megoszló arányban: mindenki Ladára és Skodára várt, de Zaporozsechez lehetett a leghamarabb hozzájutni. Nem javította a közhangulatot az sem, hogy az import harmadát gyakorlatilag kéz alatt osztották szét.

Ehhez képest ma hat-nyolc hónapot várni egy szín vagy extra felszereltség kedvéért maga a Kánaán, bár nem feltétlenül számítottunk arra, hogy 30 évvel a kapitalizmus beköszönte után egy autószalonban a merkuros idők jutnak majd az eszünkbe. A helyzet egyébként azért is érdekes, mert a témában írt korábbi cikkeket nézve (például ezt vagy ezt) szembetűnő, hogy a viszonylag nagy várakozási idők a 2008-as válság után alakultak ki, de azóta egyes gyártóknál tovább nyúltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRománia lekörözött minket autógyártásban, de hamarosan visszaelőzhetjükEgy év alatt harminc százalékkal több autót gyártottak Romániában, míg Magyarország kicsit visszaesett, de még így is ott vagyunk az EU tíz legnagyobbja között.

A magyar (magánvásárlói) toplistát egyébként magasan a Suzuki Vitara vezeti, és a második helyen álló SX4 S-Cross-szal együtt jelenleg két-három hónapra ígérik az egyedi modellek szállítását, ez pedig hosszabb idő, mint amit egy évvel korábban vállaltak.

A Suzuki azonban még ezzel is a legjobbak között van, a top 10-es modellek közül csak a két Toyotánál, a Yarisnál és a CHR-nél mondtak nekünk két hónapos átlagos szállítási határidőt.

A Renault Clióra jelenleg négy hónapot kell várni, ám ez még mindig messze jobb, mint a top 10 két leglassabban szállító gyártójáé. A Dacia „legalább féléves” ígérete mellett a szintén nagyon népszerű Opel sem tud gyorsaságot ígérni. Az Astra a megrendeléstől számítva csak hat-nyolc hónap alatt érkezik meg, a Corsát pedig jelenleg nem is lehet rendelni, mert az új verzió érkezése előtti készletkiárusítás folyik, vagyis csak abból lehet válogatni, ami még ebből a modellből raktáron van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖsszeszedtük, hogy melyik autóval a legveszélyesebb balesetbe keveredniNem feltétlenül igaz, hogy minél drágább az autó, annál biztonságosabb.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet autó Dacia Opel Renault suzuki Toyota új autó várakozás várólista Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2024. július 1. 11:11 Adat, Élet

A kempingek drágultak legkevesebbet a szálláshelyek közül az utóbbi két évben

Kétéves időtávon lényegében minden szállástípus esetében nagyon jelentős áremelkedés volt, a kempingek 18 százalékkal vannak a sor végén.

Stubnya Bence
2024. június 27. 16:54 Adat, Élet

Egyre élhetőbb város Budapest, stabilan előzi Prágát, Pozsonyt és Varsót is

Az elmúlt tíz év legjobb eredményét érte el Budapest azzal, hogy 32. helyezett lett az Economist Intelligence Unit listáján.

Hajdu Miklós
2024. június 26. 14:03 Élet, Pénz

Hamarosan csorogni kezd az uniós pénz a magyar lakossághoz

Az otthonfelújítási támogatás keretében érhetnek el a magyar lakossághoz az unió részéről felszabadított források.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. július 5. 13:11 Adat

Beragadt fékként lassítja az ipar a magyar gazdaságot, hogy lesz ebből gyorsulás?

Az ipar gyengélkedése valószínűleg egész évben visszafogja a gazdaság teljesítményét, így leginkább csak a fogyasztás bővülésében lehet bízni.

Jandó Zoltán
2024. július 5. 10:32 Adat

Így tömi ki pénzzel a magyar focit a közmédia

A hasonló népességű, gazdasági erejű, és fociban csak kissé előttünk járó cseheknél a magyarországi negyedét sem éri el a közvetítési jogokból származó bevétel.

Stubnya Bence
2024. július 4. 17:21 Közélet, Vállalat

Tovább erősíti a német és izraeli orientációt az új magyar fegyvergyár

Az alapkőletétel előtt két nappal értesült róla a helyi polgármester, hogy Vecsés határában egy német-izraeli cég fegyvergyárat épít.