Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 26. 09:42 Élet

Lényegében örök életet ígértek a gazdagoknak, nem jött be

Egy fiatalember vérplazmája nem lassítja az öregedést – közölte az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA). Bár első hallásra furcsának hangzik, de az Egyesült Államokban egyre több cég kezdte árulni a fiataloktól levett vérből készül vérplazmát idősebb pácienseknek.

A Bloomberg hírügynökség szerint a 16 és 25 év közötti fiataloktól levett vérből készített plazmát literenként 8000 dollárért értékesítette az egyik cég. Az Ambrosia honlapja azóta elérhetetlen, csak a gyógyszerügyi hivatal állásfoglalása olvasható a társaság honlapján.

Az ügyfelek azért vásárolták meg a vérplazmát, hogy lassítsa az öregedést, és csökkentse egyebek mellett a memóriazavar, a demencia, a Parkinson-kór, a szklerózis multiplex, az Alzheimer-kór és a szívbetegségek kialakulásának esélyét.

Nem maguktól gondolták, hogy a fiatalság elixírjéről van szó, az Ambrosia ugyanis nem volt szégyenlős a marketingben. Egy interjúban a vezérigazgató, Jesse Karmazin például úgy fogalmazott, hogy 

a páciensek az eljárással egészen közel kerülnek a halhatatlansághoz.

Csakhogy semmilyen bizonyíték nincs arra, hogy a fiatalokból kinyert vérplazma enyhíti az öregedés hatásait és kezeli annak kockázatait – állítja az FDA. Az intézet szerint a szóban forgó kezelések egyike sem ment át a hivatal által előírt szigorú teszteken. Olyannyira nem, hogy az Ambrosia is csak egereken végzett kísérletekre hivatkozva állította azt, hogy egészségügyi szempontból jótékony hatása van az általa forgalmazott vérplazmáknak.

Az FDA azonban felhívta a figyelmet, hogy csak akkor tehet bármilyen nyilatkozatot az egészséggel kapcsolatban egy cég, ha termékét embereken is sikerrel tesztelték. Emiatt óva int mindenkit a hivatal, hogy vérplazmát adasson be magának, mivel az rengeteg kockázattal jár. A kezelés vérfertőzést okozhat, tüdőkárosodáshoz vezethet, sőt a keringést is felboríthatja.

Nem véletlenül nevezte gátlástalannak az ezzel foglalkozó cégek tevékenységét a gyógyszerhatóság. Igaz, ehhez az őrülethez az HBO Szilikon-völgyről szóló sorozata is kellett: az egyik részben egy fiatal srác vérét kapja meg az egyik idősebb szereplő. A sorozat ugyan komédia, de úgy tűnik, sokan komolyan vették, hogy ez segíthet az öregedés lassításában.

Olyannyira, a Bloomberg szerint mások mellett Peter Thiel milliárdos befektető is érdeklődött az eljárás iránt. A hírügynökséghez tartozó Businesweek részletesen feldolgozta az Ambrosia történetét, a cikket itt lehet elolvasni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz EU és Magyarország is öregebb, mint valahaAz időskori függőségi ráta már nem nálunk, hanem a cseheknél a legmagasabb a visegrádi országok között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Ambrosia amerikai egyesült államok bloomberg gyógyszer vértranszfúzió Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2024. február 27. 04:34 Élet

“Sok kutató próbálja ezt elmondani, de nem igazán jut el az emberekhez” – hogyan formálja át az Alföldet a klímaváltozás?

Az elmúlt években látványosan alakul át a Dél-Alföld: egyre nagyobb a vízhiány, pusztul a madárvilág, egyre több az invazív faj. Állami segítség viszont nem látszódik.

Váczi István
2024. február 22. 12:15 Élet

A gáz után a víz drágulása fenyegeti a panelek árát felsrófoló távhős rezsicsökkentést

Bajba sodorta a távhőszolgáltatókat a vízdíjak megemelése, a problémára vagy a szabályok módosítása, vagy további állami támogatás lehet megoldás.

Hajdu Miklós
2024. február 18. 18:03 Élet, Vállalat

Az egykor legnépszerűbb autómárka lassan háttérbe szorul a magyar piacon

Elvesztette az Opel a kivételes népszerűségét a magyarországi újautó-piacon.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.

Nagy Zsolt
2024. február 24. 16:19 Világ

Erősíteni kellene Európát katonailag, de ez nem olyan egyszerű

Európának szembe kell néznie azzal a lehetőséggel, hogy legnagyobb katonai szövetségese, az Egyesült Államok nem lesz mindig a segítségére.