Nem vetette vissza az üzemanyagok iránti keresletet, hogy mind a benzin, mind a gázolaj kiskereskedelmi ára jelentősen emelkedett az elmúlt hónapokban. A dízelért lassan négy hónapja több mint 400 forintot kell fizetni literenként, és az elmúlt hetekben a 95-ös benzin ára is átlépte a lélektani határt.
Ez ugyan 15-20 százalékkal több, mint egy évvel korábban és az év eleji szintet is jó tizedével meghaladja, ennek ellenére a NAV adatai szerint hazai benzinkutak forgalma egy cseppet sem csökkent a nyár elején. Júniusban 162, júliusban közel 172 millió liter 95-ös fogyott, gázolajból pedig júniusban 298, egy hónappal később majdnem 322 millió litert adtak el. Utóbbi rekord, eddig ugyanis mindössze egyszer, tavaly októberben sikerült átlépni a 300 millió litert, de a 310-t akkor sem érte el az értékesítés.
A benzin iránti kereslet az idén eddig minden hónapban nőtt, és a dízelfogyasztás is csak márciusban esett vissza kismértékben*Az előző év hasonló időszakához képest.. Magyarul, amióta az árak május elején kilőttek, tulajdonképpen folyamatosan nő az értékesítés.
Az üzemanyagnak alacsony az árrugalmassága, azaz az ár 1 százalékos emelkedése ennél sokkal kisebb mértékben veti vissza iránta a keresletet. Főleg mert nincs helyettesítő terméke. Korábban azonban a drágulás összességében azért mégiscsak hozott némi forgalomcsökkenést.
A benzin és a gázolaj legutóbb 2009 és 2012 között drágult jelentősen, akkor 270-280 forint környékéről egészen 420-430-ig ugrottak az árak. Ezzel párhuzamosan pedig a kereslet szép lassan el is kezdett csökkenni: 95-ösből 2008-ban még több mint 2 milliárd liter fogyott a benzinkutakon, négy évvel később azonban már csak szűk 1,6, a dízel-felhasználás pedig 2,5 milliárdról 2,3-ra esett vissza*A kereslet és az ár közötti összefüggés természetesen ellentétes irányú, azaz normál esetben a kereslet (és a kínálat) alakulása határozza meg az árat, mivel azonban az olajpiac globális az üzemanyag adóterhei pedig adottak, a magyar kiskereskedelmi ár bizonyos keretek között adottság..
A 2012-es újabb árfordulat aztán ismét a növekedés irányába tolta a piacot, igaz a benzin iránti kereslet azóta sem érte el a válság előtti szintet: tavaly is csak 1,8 milliárd literig kúszott fel a fogyasztás. A dízel viszont már jó 600 millió literrel a 2008-as érték felett jár. A nem egyforma ütemű bővülés magyarázata, hogy a buszok és kamionok csak gázolajat tankolnak, illetve, hogy az elmúlt években Magyarországot elárasztották a használt nyugati, gyakran dízelüzemű autók.
Mindenesetre az jól látszik, hogy a fogyasztás és az árak hosszabb távon ellentétes irányba mozogtak. Ez az, aminek az elmúlt hetekben nyoma sem volt. Különösen a dízel fogyott nagyon jól júniusban és júliusban, hiszen éves összevetésben közel tizedével többet adtak el belőle, de néhány százalékkal a benzin fogyasztása is emelkedett.
A magas árak ellenére tartósan élénk kereslet egyik magyarázata szinte biztosan az, hogy a tankolás most sokkal kevésbé terheli meg egy háztartás pénztárcáját, mint a legutóbbi árcsúcsnál. Jelenleg ugyanis nem csak többen dolgoznak, mint 2012-13 környékén, de a keresetek is sokat emelkedtek. Most nagyjából 530 liter üzemanyag jön ki egy teljes munkaidőben foglalkoztatott nettó átlagkeresetéből, hat éve ez közel 200 literrel kevesebb volt.
Élet
Fontos