Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 29. 11:50 Élet

Az ember, akinek mérhetetlenül sok pénze volt, de még a fodrászon is spórolt

A most szombaton, 91 éves korában elhunyt Ingvar Kampradról ahhoz képest nem tudtunk sokat, hogy Európa második leggazdagabb embere volt, és üzleteit százmilliók rendszeresen látogatják. Az IKEA alapítója kívülről nézve fura szerzet volt, legalábbis a róla fennmaradt számos történetből erre lehet következtetni.

Kamprad nagyon magának való ember volt, mindig csak a saját feje után ment, nem adott szinte senkinek a véleményére, de üzleti sikereit részben ennek köszönhette. Már 5-6 évesen is mindenfélével kereskedett a faluban, ahol lakott, nagy tételben vett különböző apróságokat, például ceruzát és karácsonyfadíszt, majd biciklivel hordta ki a vevőknek. Már 17 évesen megalapította az IKEA-t, a márkanevet a nevéből és lakcíméből rakta össze: Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd.

Csak 1947-től bővítette bútorokkal a választékát, 1951-től pedig katalógust nyomtatott (ennek mai példányszáma 250 millió, és 30 nyelven terjesztik világszerte).

“Az emberek fukarnak tartanak, és ezt nem bánom” – mondta egyszer, és valóban úgy tűnik, hogy életét meghatározta a spórolás, még akkor is, amikor már olyan gazdag volt, hogy szinte mindent megengedhetett magának. Akár svéd humor is lehetett volna, de nem volt az, hogy 20 évig hajtotta a Volvóját, nem repült business osztályon, és bolhapiacon vásárolta ruhatárának sok darabját.

“Miért kellene első osztályon utaznom, csak azért, hogy a légiutas-kísérő hozzon egy pohár pezsgőt? Ha hamarabb érném el vele az úti célt, akkor meggondolnám, hogy fizetek érte” – mondta egyszer. Amikor pedig utazott, és egy olcsóbb országban járt, még arra is gondolt, hogy ott menjen fodrászhoz. “Általában megpróbálok akkor hajat vágatni, amikor egy fejlődő országban járok, mert ott olcsóbb, legutóbb Vietnamban voltam fodrásznál” – mesélte.

Fukarságára egyébként azért is lehetett büszke, mert az IKEA bizniszének jó része is erre a filozófiára épült, és részben ettől lett sikeres. Egyszer éppen azt nézte, amint az egyik alkalmazottja megpróbál betuszakolni egy asztalt az egyik vevő autójába, de az sehogy sem fér be. Ekkor jutott eszébe, hogy a lábakat le kellene vágni, és otthon összeszerelhető módon árulni. Innen már csak egy lépés volt megterveztetni az otthon saját kezűleg összeszerelhető, laposra csomagolt bútorokat, ami az IKEA világverő újítása lett. Ettől kezdve már nem Kampradnak kellett házhoz szállítani a termékeket, és ezzel csökkentette a költségeit. Azonnal megterveztette a Billy könyvespolcot, amelyet 1956 óta a mai napig árulnak, és átlagosan 5-10 másodpercenként ma is eladnak belőle egy-egy elemet.

Alkalmazotti részvétnyilvánítás Stockholmban. Fotó: AFP/Europress

Az ötlet és az IKEA hirtelen annyira sikeres lett, hogy a hagyományos modellben dolgozó svéd bútorgyártókat elég nagy bajba hozta, ezért megpróbálták ellehetetleníteni: a beszállítókat meggyőzték, hogy ne álljanak vele szóba. Kamprad ekkor, 1961-ben átköltöztette a gyártást a vasfüggönyön túlra, Lengyelországba, ami a hidegháború korszakban elég kalandos vállalás volt (üzlet azonban csak 30 évvel később nyílhatott Varsóban).

Ugyancsak nem volt szívbajos Kamprad 1973-ban, amikor a kedvezőbb adózás miatt Koppenhágába költöztette az IKEA központját. 1960-ban vált el az első feleségétől, akivel egy örökbefogadott gyermeket neveltek, 1963-tól pedig második házasságában élt, amelyből három fia született. A család majdnem 40 évig élt Svájcban, mert Kamprad a Dániába költözés után nem sokkal oda helyezte át az IKEA-t, ismét csak az alacsonyabb adók érdekében. Kamprad csak 2014-ben költözött vissza Svédországba, vidéki háza ugyan nem egy kis kunyhó volt, de nem lógott ki nagyon a svéd átlagból.

1994-ben derült ki, hogy Kamprad 16 évesen, 1942-ben csatlakozott a svéd fasiszta párthoz, és 1945 szeptemberéig aktívan dolgozott is a csoportnak. Nem tudni, hogy mikor szakított a párttal, de valószínűleg szimpatizáns maradt egészen az ötvenes évek végéig. Ezt később élete legnagyobb hibájának nevezte, és csak azzal tudta némileg magyarázni, hogy német származású apja és nagyanyja befolyásolta.

Kamprad vagyonát a svájci Bilan gazdasági magazin 2017-ben 37,3 milliárd euróra becsülte. Az IKEA-t az első hírek szerint Kamprad fiai öröklik, az Ikano Group nevű társaságon keresztül, amelynek kisebbségi, de meghatározó része van a csoportban. A milliárdos első házasságából származó lánya 300 ezer dollárt kap.

Élet bútor Ikea Ingvar Kamprad kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2018. október 18. 17:17 Élet

Tizedannyi víz sincs a Dunában, mint öt és fél éve

Szinte naponta dőlnek meg a negatív vízállási rekordok a Dunán, Budapestnél 41 centiméter az új rekord, miközben idén október előtt ez 51 centiméter volt.

Rigó Anita
2018. október 16. 11:30 Élet

Utolsók voltunk, de már várhatóan a belgáknál és az olaszoknál is több évig dolgozunk

Az elmúlt két évtizedben sokat javul a magyarok munkaerőpiaci aktivitásának várható hossza.

Torontáli Zoltán
2018. október 14. 11:52 Élet, Világ

A Rossmann tulajdonosa csak azokat az országokat támogatná, ahol nincs túl sok gyerek

Dirk Rossmann szerint ez a kulcsa Afrika fejlődésének és az Európába áramló menekültek megállításának is.

Fontos

Váczi István Jandó Zoltán
2018. október 19. 07:01 Állam

Tarlós megfúrta, nem lesz gigantikus teniszstadion a Margitszigeten

Úgy nézett ki, hogy a kormány mindenáron megépíti a 26 méter magas arénát, de Fürjes Balázs államtitkár közölte, hogy a főpolgármesternek sikerült megakadályoznia. De más is közrejátszhatott.

Bucsky Péter
2018. október 18. 07:04 Állam

A keleti nyitás miatt érkező külföldi diákokra a sokszorosát költi a magyar állam, mint a hazaikra

Becslésünk szerint idén már tízmilliárd forintnál is többet költ a magyar állam ötezer, főként szegény országokból érkező diákra. Eközben a magyar diákokra egyre kevesebb jut.

Váczi István
2018. október 17. 18:29 Állam

Karácsonyra dőlhet el, ki nyeri az 500 milliárd forintos közbeszerzést

Ha minden a tervek szerint alakul, december 20-án hirdetnek eredményt a Budapest-Belgrád magyar szakaszának korszerűsítésére kiírt tenderen. A kockázatot mi futjuk, de nyerünk valamit?