Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. október 11. 11:01 Élet

Itt az új rokkantkártya: a nagy zöld rendszámos trükk

Bár a Toyota az egyik vezető autógyártó a hibrid és elektromos hajtásban, modellválasztékából jelenleg még csak a Prius Plug-in hybrid felel meg azoknak a műszaki követelményeknek, amelyekkel Magyarországon zöld rendszámot lehet kérni rá. A színes táblának az a leginkább kedvelt előnye, hogy sok városban, köztük Budapesten is bárhol ingyenesen lehet vele parkolni, de mentesít a gépjármű és cégautó adó megfizetése alól is.

Ezek szerint egy Toyota Auris akármennyire modern és környezetkímélő, zöld rendszámot nem kaphat. Márpedig az Elektromos autó tippek és kérdések nevű Facebook-csoportban  egy olyan fotót tettek közzé, amelyen mégiscsak egy zöld rendszámos Auris látható. Sőt, ilyen lehetetlen autófajtákból több is fut az utakon, itt van például egy Honda Insight zöld rendszámmal, de tudunk mutatni fényképet egy nem éppen fiatal Honda Civic-ről is.

Képek: Elektromos autó tippek és kérdések Facebook-csoport

“Sajnos a Honda európai modellpalettáján sem a múltban, sem a most forgalmazott modelljeink között nincs olyan típus, amely zöld rendszám kiváltására jogosult lehetne. Amerikában korlátozott mennyiségben és módon van forgalmazásban elektromos jármű, de ezek egyike sem rendelkezik az EU előírásainak megfelelő típusengedéllyel, így ezek hazai forgalomba helyezése sem lenne lehetséges zöld rendszámmal” – közölte a Honda magyarországi ügyfélszolgálata.

Hogy lehet ez? Ahhoz, hogy egy autó zöld rendszámot kapjon, a tulajdonosnak a gyártó által kiállított típusbizonyítvánnyal kell elballagnia a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz egy műszaki szemlére. Ott adják ki azt az igazolást, amelyen az autót besorolják a megfelelő környezetvédelmi osztályba. A zöld rendszám szempontjából az 5E, az 5P és az 5N jelzés a nyerő, ha ez van a papíron, akkor lehet menni az okmányirodába, és a hagyományossal egyező módon kérni a zöld rendszámot.

Az 5E jelzés azt jelenti, hogy az autó tisztán elektromos hajtású, nincs is benne hagyományos motor. Az 5P jelzést az a hibrid kapja, amelyben ugyan van robbanómotor, de az elektromos működéshez használt akkumulátorát kívülről is lehet tölteni, és tisztán elektromos üzemmódban legalább 25 kilométert képes megtenni. Az 5N jelzés pedig annak az autónak jár, amely úgynevezett növelt hatótávolságú hibrid, kívülről is tölthető, és tisztán elektromosan legalább 50 kilométert képes menni.

Így fordulhat elő, hogy egy nagy teljesítményű, méregdrága luxus városi terepjáró is megkaphatja a kedvezményekre jogosító zöld rendszámot, ha van benne egy kisebb teljesítményű akkumulátor és elektromotor, amellyel éppenhogy több mint 25 kilométert képes megtenni. Még akkor is így van ez, ha az ilyen hibridek nem tekinthetők túl környezetkímélőnek, hiszen az út nagy részét jellemzően nem elektromos hajtással teszik meg.

A kívülről való töltés lehetősége mindenesetre alapkövetelmény, ha ez nincs az autón, akkor nagy valószínűséggel elképzelhetetlen, hogy zöld rendszámot kapjon.

Ezek alapján a zöld rendszám megszerzését a fenti, fotókkal illusztrált esetekben nagyon nehéz lenne máshogy elképzelni, mint úgy, hogy az eljárás valamelyik bürokratikus elemét a tulajdonos megolajozta. Ahogy azt a rokkantak parkolási igazolványával való trükközés is megmutatta, az ingyenes parkolásért – főleg Budapesten – sokan sok mindenre hajlandóak, és alighanem ennek a jelenségnek egy új megnyilvánulási formájával állunk szemben.

Amíg azonban a rokkantkártyánál legfeljebb az kelthetett egy laikusban gyanút, hogy sok méregdrága sportkupé ablakában is ott van, a zöld rendszámnál ennél sokkal nyilvánvalóbb az ügyeskedés. Ám mivel egyre több elektromos hajtású autó fut az utakon, és nem feltétlenül mindenki tudja kívülről megállapítani, hogy a modell képes-e 25/50 kilométert megtenni benzin nélkül, a jövőben egyre nehezebb lesz látni az esetleges visszaéléseket.

Az engedélyezési rendszernek két fő támadási pontja lehet: az NKH szemle és az okmányirodai ügyintézés. Vagy előbbinél kerül valahogy a megfelelő jelzés a papírokra, vagy utóbbinál “nézik félre” az egyébként jól kitöltött dokumentumokat.

Az üggyel kapcsolatban ezért feltettük kérdéseinket az NKH-nak és a területet felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet autó Honda Nemzeti Közlekedési Hatóság Toyota zöld rendszám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.