Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Közélet

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig gondoltnál harmadával többe kerül az ország számára finoman szólva kétes megtérülésű budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Sport Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. Az elsősorban a Forma-1-es futam lebonyolítójaként ismert magyar állami vállalat ráadásul a jelek szerint közben figyelmen kívül hagyja a közbeszerzési szabályokat.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMilliárdos károkat okozhatott a Red Bull Air Race a budapestieknekSehol máshol nem ad milliárdokat az állam önként az őrült zajterhelést okozó rendezvénynek, ami egy hazai sikermárka külföldi konkurensét reklámozza. A hasznot, amit ez Budapestnek hoz, nagyítóval kell keresni.

Eddig úgy lehetett tudni, hogy a fővárosiakat élesen megosztó Red Bull Air Race 1,6 milliárd forintba kerül, de ezért az állami támogatásból származó összegért cserébe az osztrák energiaital-gyártó valójában nem szervezi meg a versenyt. Erre a Hungaroring az Ostermann Kft.-vel szerződik minden évben közel félmilliárd forintért.
 
A Hungaroring szerződéseit nehéz nyomon követni, ugyanis nem közbeszerzés után köti meg őket. A Forma-1 és a Red Bull Air Race jogtulajdonosainak esetében ez tulajdonképpen érthető, hiszen ezekkel a jogokkal más értelemszerűen nem rendelkezik. Más a helyzet a szervezéssel. A Forma-1-es futam esetében ezt a feladatot maga a Hungaroring látja el, ellentétben a Red Bull Air Race-szel. Eleve kérdéses, hogy ezt a feladatot miért kell kiszervezni, de ha már így történik, akkor miért versenyeztetés nélkül.
 
A választ talán a jogtulajdonos Red Bull Air Race GmbH-val kötött szerződés rejti, ám ezt a Hungaroring többszöri kérésünkre sem küldte meg, pedig közérdekű adatról van szó. Ám akármi is van beleírva, az állami tulajdonú gazdasági társaságoknak adott értékhatárok felett közbeszerzést kell kiírniuk, ha árut vagy szolgáltatást vesznek. Ezen belül két eset van:
  1. Ha kizárólag közfeladatot lát el a társaság, akkor minden esetben vonatkozik rá ez a kötelezettség. Ilyen például egy vízszolgáltató vagy egy autóbuszos cég.
  2. Ha részben lát el közfeladatot a vállalat, akkor kell közbeszereznie, ha állami finanszírozást vesz igénybe, és többségi állami tulajdonban van.

A Hungaroring Sport Zrt. 2017 januárja óta 100 százalékban az államé, de honlapja szerint sosem végzett közbeszerzést. Ennek elvileg csak az lehet az oka, hogy tevékenysége nem közérdekű, de ez ellentmondana a szó hétköznapi értelmének. Ráadásul a Hungaroring gyakorlata eltér a végül visszavont olimpiai pályázatot készítő Budapest 2024 Nonprofit Zrt. vagy éppen a 2017-es úszó-világbajnokságot szervező Bp2017 Nonpofit Kft. gyakorlatától. Ezek nem húzták ki magukat a közbeszerzési kötelezettség alól, márpedig mindegyik esetben sporteseményről van szó.

Közbeszerzési szakértőket is megkérdeztünk az esetről, és szerintük teljesen egyértelmű, hogy közbeszerzést kellene kiírnia minden egyes, a jogszabályban meghatározott értékhatárt elérő szerződésre a Hungaroringnek. A cég ugyanis hiába gondolja úgy, hogy piaci tevékenységet végez, hiszen teljesen egyértelműen közpénzből működik, és a magyar közbeszerzési törvény szerint az is elég, ha tevékenységében akár csak egy hangyányi közérdek felfedezhető. A Hungaroringnél is érezhetik, hogy közbeszerzéseket kellene kiírniuk: bejelentkeztek a Közbeszerzési Hatóságnál a közbeszerzés hatálya alá, de így sem írtak ki egyszer sem tendert*A jogi helyzet kissé összetett, mert a Kbt. 5.§(4) alá jelentkeztek be, ami azokra vonatkozik, akik nem végeznek közérdekű tevékenységet, mégis egyéb jogszabályok miatt közbeszerzésre kötelezettek. A valóságban a Hungaroringnek a Kbt. 5. § (1) e) pont alapján kellene közbeszerzés alá tartoznia..

Érdemes azt is megnézni, hogy mennyire piaci cég a Hungaroring. Ha az elmúlt hat évet vizsgáljuk, a cég teljes bevételének még a harmadát sem tudta piaci alapon megszerezni. Ebben az időszakban 60 milliárd forint állami támogatás állt szemben a 26 milliárdos árbevétellel, tehát a teljes bevétel 60 százalékát állták az adófizetők*Az éves céges eredménykimutatásokból az árbevétel soron szerepeltetett összeget tekintettük piaci árbevételnek, itt jelennek meg a jegyértékesítés árbevételei – persze akár az is előfordulhat, hogy egy állami hivatal vásárol fel jegyeket, de ennek legfeljebb kicsi hatása lehet. Az egyéb bevétel soron szerepelnek az államtól kapott támogatások, és ezt más forrásokkal is egybevetettük.. Márpedig ilyen esetekben illene a működést finanszírozó állampolgárokkal szemben tisztességesen eljárni, közbeszerzésen kiválasztani a beszállítókat, illetve a szerződéseket nyilvánosan elérhetővé tenni.

Már csak az a kérdés, hogy van-e közérdekű tevékenysége a Hungaroringnek. Mivel ingyenes légi parádét és Nagy futam néven autóverseny-bemutatót rendez Budapesten közpénzből, ehhez igazából kétség sem férhet. Az Európai Unió Bírósága és a hazai Közbeszerzési Döntőbizottság joggyakorlata is teljesen egyértelmű, a Hungaroringnek tehát kötelessége lenne közbeszerzésen kiválasztani beszállítóit.*Ahogy a Közbeszerzési Döntőbiztosság fogalmaz: “A közérdekűség megállapíthatóságát illetően a Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának KK2. számú állásfoglalása szolgálhat iránymutatásul, ennek értelmében közérdekűnek minősül a cél elsősorban akkor, ha az a társadalom vagy egy szélesebb közösség érdekét szolgálja. […] A tevékenység ipari vagy kereskedelmi jellegére vonatkozó utalás – amint azt a Döntőbizottság a D.47/19/2011. számú határozatában részletesen kifejtette – az általános közgazdasági fogalomhasználat szerint olyan gazdasági tevékenységet feltételez, amelynek eredményeként profitszerzési célból piacképes termék előállítása történik, illetőleg olyan tevékenységet, amely termékek vagy szolgáltatások kereskedelmi forgalomban, versenyfeltételek mellett történő értékesítési célja által jellemezhető. E körben vizsgálni kell különösen az érintett intézmény létrehozását motiváló körülményeket, illetve azt a gazdasági környezetet, amelyben a szervezet a közérdekű tevékenységét végzi, vagyis mindenekelőtt: − a versenyfeltételek meglétét, − a tevékenységet végző társaság for-profit, vagy non-profit jellegét, − nyereségorientáltságát, − az üzleti kockázatok önálló viselésének feltételét. Az említett feltételek összességében történő értékelése alapján állapítható meg a tevékenység ipari, vagy kereskedelmi jellege. Alapvetően tehát nem elegendő például a versenyfeltételek megléte vagy a nyereségorientáltság fennállása, egyúttal egyéb – például a veszteség önálló viselése – körülménynek is megállapíthatónak kell lennie. “

 

Sikerült megszereznünk a Ostermann Kft.-vel a Red Bull Air Race rendezésére megkötött szerződést. Ebben egyrészt az a meglepő, hogy verseny nélkül kapja meg évente feltűnően ugyanazon az áron a megbízást. Másrészt pedig az, hogy mennyire kevés konkrétumot tartalmaz a félmilliárd forintos szerződés.

A szerződés nem taglal jó pár fontosnak tűnő kérdést, például a szükséges mennyiségeket az autóbérlés és a szállásfoglalás esetében, vagy éppen a biztonsági őrök létszámát. Azt ellenben nagyon is részletesen szabályozzák, hogy hol kell elkölteni a hirdetési büdzsét. Nem meglepő módon az állami és a Fideszhez köthető médiában: 
  1. MR1 Kossuth Rádió
  2. MR2 Petőfi Rádió
  3. Sláger FM rádió, Sláger TV, Fishing & Hunting – ezek a román állampolgár Radu Morar tulajdonában lévő Tematic Group Kft. csatornái (az utóbbi nézettsége gyakorlatilag mérhetetlen). A Sláger FM reklámfelületeit a részben Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, Habony Árpádhoz is köthető Radio Sales House értékesíti 2017 óta.
  4. TV2 – az Andy Vajna tulajdonában álló tévét állami hirdetésekkel kitömve sikerült pénzügyileg stabilizálni, a jelenségről korábban itt írtunk.

A szerződésben más furcsaságok is vannak: az 1,6 millió eurót az alábbi három tevékenységre kapja az Ostermann Kft.:

  1. Általános szervezési feladatok – ez a Red Bull Air Race GmbH-val kötött szerződés szerinti szervezési feladatokat takarja, például a tribünök építését, a reptéren a csapatok felszerelésének őrzését, hajók és vízi mentők biztosítását.
  2. Média- és marketingfeladatok.
  3. Koordinációs tevékenység.

Ezen felül a három feladat koordinációjára még 40 millió forintos koordinációs díjat is kapnak.

Tehát a koordinációs munkák koordinációjáért is fizet a Hungaroring az Ostermann Kft.-nek.

Mit lehet tudni erről a cégről? Tulajdonosa az osztrák Gerstl und Frank GmbH, amelynek tulajdonosai Gerstl Péter és Frank Tamás voltak, haláluk után örököseik viszik tovább a céget. A két ausztriai magyar üzletember a Forma-1-et 2017-ig vezető, számos korrupciós és vesztegetési ügybe keveredett Bernie Eclestone-nal állt jó kapcsolatban.

Míg a Hungaroring Zrt. sokmilliárdos állami támogatással tudta csak veszteségeit eltüntetni, az Ostermann Kft. jól teljesített: tavaly 18 százalékos profitot ért el, míg az elmúlt négy év átlagában 15 százalékosat. Nem is csoda a stabilitás, hiszen verseny nélkül szerződik a vállalkozással a Hungaroring, így esély sincs rá, hogy egy másik cég hatékonyabban, olcsóbban végezze el a nem túl bonyolult szervezési és jegyértékesítési feladatokat.
 
Az Ostermann állami megrendelései az árbevétel közel harmadát teszik ki, a bevétel többi része feltehetően a versenyekre eladott jegyek értékesítéséből folyt be. 2017 kiemelkedő év volt: a Hungaroring “FINA 2017” címmel is leszerződött az Ostermann-nal 334 millió forint értékben, de nem tudni, mi köze volt ezeknek a cégeknek az úszó-világbajnoksághoz. 2013-ban még csak 191 millió forintért szerződött a Hungaroring az Ostermann-nal, tavaly 799 millió forint értékben. Kerestük az Ostermann Kft.-t is kérdéseinkkel, de válaszokat nem kaptunk.
 

A Hungaroringben az Ostermann 2017-ig résztulajdonos is volt, az állami apanázs nélkül masszívan veszteséges cégben a 12 százalékos üzletrészt 180 millió forintért vette meg tőlük a magyar állam.
 
Az Állami Számvevőszék 2017 decemberében fejezte be a Hungaroring Zrt. gazdálkodásának vizsgálatát. A 24 oldalas jelentésben nem foglalkoztak a beszerzések szabályszerűségével, ahogy a sokmilliárdos jogdíjas szerződések megalapozottságával sem, de mindent rendben találtak. Szerintük “a Társaság vagyongazdálkodása szabályszerű volt, a vagyon értékének megőrzéséről gondoskodott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Forma-1 hungaroring közbeszerzés ostermann red bull air race Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.