Egyetlen megyét kímélt meg idén a lakásépítési depresszió
Közel negyven százalékos visszaesést mért országosan a KSH az új lakásokra kiadott engedélyek számában. Az újonnan átadott lakások száma egyedül a községekben nem állt földbe, az építési kedv viszont ott csökkent a legnagyobbat.
Számokban:
Az építési engedélyek és bejelentések alapján építendő lakások száma 10 880 volt, 39 százalékkal kisebb, mint 2022 I. félévében.
Az új lakások 39 százalékát a fővárosban tervezik megépíteni.
Az építési kedv az összes településkategóriában csökkent.
A fővárosban 17, a megyeszékhelyeken 38, a többi városban 47, a községekben 53 százalékkal kevesebb lakás építését tervezik az előző év azonos időszakához mérten.
Az építeni tervezett lakások száma – a minimális emelkedést felmutató Hajdú-Bihar vármegye kivételével – az ország minden részén csökkent. A legnagyobb visszaesés Baranya vármegyében következett be, ahol alig több mint negyedére zuhant a kiadott engedélyek száma.
Felülnézet: az utóbbi hónapok eseményei megágyaztak az ingatlanpiaci megtorpanásnak: a jegybank kamatemelései miatt az ingatlanhitelek iránti kereslet bezuhant, az infláció okozta áremelkedést a vállalkozók nem tudják a lakosságra hárítani, így az ingatlanok drágulásának üteme is lassult.
Az MNB jelentése szerint a hitelintézetek 2022 negyedik negyedévében 34 százalékos visszaesést tapasztaltak a lakossági hiteligénylők részéről (éves alapon). A legnagyobb éves mérséklődés (-54 százalék) a lakáshitelek 150 milliárd forintos negyedéves kihelyezéseit érintette, ami a harmadik negyedéves volumentől is 44 százalékkal elmaradt.
Alulnézet: jelentős különbségeket látni az ingatlanok négyzetméterárában attól függően, hogy az ország mely területén nézelődünk: az ingatlan.com adatai szerint míg Budapest egyes kerületeiben akár a 2,5 milliós négyzetméterár sem ritka, Békéscsabán vagy Szolnokon ez már csak 700 ezer forint.
Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.
A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.
Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.
Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.