Már március végén elkezdtük tartalékolni a gázt télire Magyarországon
A szokásosnál jóval előbb kezdődött meg az európai és a magyar gáztárolók feltöltése. Az EU-ban és itthon is március 21-én indult meg a betárolás, miközben a korábbi években április első felében volt ez jellemző.
Számokban: a telítettség ráadásul – különösen uniós szinten – kifejezetten magas. Az évnek ebben a szakaszában korábban soha nem volt ennyi földgáz az európai tárolókban. Magyarországon kicsit kedvezőtlenebb a helyzet, de nálunk is magas a töltöttség.
Az uniós tárolókban közel 59 milliárd köbméter gáz van, miközben március végén nagyjából 32 milliárd köbméter szokott lenni.
Amagyar tartalék 2,9 milliárd köbméter, aminél 2020 és 2021 tavaszán is több gázunk volt, de az előző tíz év átlagát így is bő 1 milliárddal felülmúljuk.
A korai kezdés különösen itthon szembetűnő. Az EU-ban a háború kirobbanása után, 2022-ben is a szokottnál hamarabb megindult a betárolás, Magyarországon azonban nem ez történt.
Tavaly hazánkban – vélhetően az árak esésére játszó kormányzat kivárása miatt – április végéig nem növekedett érdemben a gáztartalék.
Miért fontos ez? Az uniós előírások szerint a fűtési szezon kezdetére legalább 90 százalékig fel kell tölteni az uniós gáztárolókat. Bár a telítettség nagyon magas, és korán indult a tartalékolás is, ez így sem lesz könnyű feladat.
Tavaly az év első felében még nagy mennyiségben érkezett orosz gáz Európába, az idén azonban ezzel nem számolhatunk. A 90 százalékos töltöttséget azonban így is el lehet érni őszre.
Mi következik? A következő hetekben kedvező időjárás esetén gyorsulnia kellene a betárolásnak. Ezt vélhetően a politikai döntéshozók is sürgetni fogják. A kereslet növekedése az árak csökkenését is megállíthatja.
Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.
Míg az utóbbi években a nyugdíjasok hitelezték az államot a novemberi visszamenőleges emelésig, idén nőhet a juttatások reálértéke, mert 6 százalék alatt marad az infláció.
Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.