Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. március 28. 14:02 Adat

Már március végén elkezdtük tartalékolni a gázt télire Magyarországon

A szokásosnál jóval előbb kezdődött meg az európai és a magyar gáztárolók feltöltése. Az EU-ban és itthon is március 21-én indult meg a betárolás, miközben a korábbi években április első felében volt ez jellemző.

Számokban: a telítettség ráadásul – különösen uniós szinten – kifejezetten magas. Az évnek ebben a szakaszában korábban soha nem volt ennyi földgáz az európai tárolókban. Magyarországon kicsit kedvezőtlenebb a helyzet, de nálunk is magas a töltöttség.

  • Az uniós tárolókban közel 59 milliárd köbméter gáz van, miközben március végén nagyjából 32 milliárd köbméter szokott lenni.
  • A magyar tartalék 2,9 milliárd köbméter, aminél 2020 és 2021 tavaszán is több gázunk volt, de az előző tíz év átlagát így is bő 1 milliárddal felülmúljuk.
 

A korai kezdés különösen itthon szembetűnő. Az EU-ban a háború kirobbanása után, 2022-ben is a szokottnál hamarabb megindult a betárolás, Magyarországon azonban nem ez történt.

  • Tavaly hazánkban – vélhetően az árak esésére játszó kormányzat kivárása miatt – április végéig nem növekedett érdemben a gáztartalék.

Miért fontos ez? Az uniós előírások szerint a fűtési szezon kezdetére legalább 90 százalékig fel kell tölteni az uniós gáztárolókat. Bár a telítettség nagyon magas, és korán indult a tartalékolás is, ez így sem lesz könnyű feladat.

  • Tavaly az év első felében még nagy mennyiségben érkezett orosz gáz Európába, az idén azonban ezzel nem számolhatunk. A 90 százalékos töltöttséget azonban így is el lehet érni őszre.

Mi következik? A következő hetekben kedvező időjárás esetén gyorsulnia kellene a betárolásnak. Ezt vélhetően a politikai döntéshozók is sürgetni fogják. A kereslet növekedése az árak csökkenését is megállíthatja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország lett az orosz földgáz legnagyobb felhasználója EurópábanBár a hazai orosz gázimport is láthatóan visszaesett a háború kirobbanása óta, a csökkenés mértéke sokkal kisebb volt, mint Európa más országaiban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkor most tényleg kiváltotta Európa az orosz gázt?A tavalyi év legnagyobb kérdőjele az volt, tudja-e Európa pótolni azt a gázmennyiséget, amit korábban Oroszországtól szerzett. Most már van rá válasz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gázárak elszállásához a válság kezelésére hozott legjobb uniós intézkedés is hozzájárultIdén télen a tartalékok magas szintje hozott viszonylagos stabilitást a piacon, ennek azonban korábban nagyon masszívan megfizettük az árát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat energiaválság földgáz gáztárolók Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 10:52 Adat

Volt javulás, de még mindig korán halnak a magyarok

Tíz év alatt alig emelkedett a születéskor várható élettartam Magyarországon.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.