(A szerző a KRTK Világgazdasági Intézet tudományos munkatársa. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)
Az autóipar jövőjét két szóval jellemezhetjük: bizonytalanság és romló kilátások. A borúlátó előrejelzések nem alaptalanok, mivel a koronavírus-járvány egy kihívásokkal teli időszakban találta az autóipart. A motorizáció huszadik és huszonegyedik századi fejlődésével jellemzően egyre sokasodnak azok a környezeti és társadalmi hatások, amelyek nyilvánvalóvá tették, hogy az autóhasználat jelenlegi formája fenntarthatatlan. Az értékesítés csökkenő trendje mellett az autóipari szereplőknek olyan kihívásokkal kell szembenézniük, mint a városi népesség növekedésével járó autóhasználat és az éghajlatvédelem kérdése, a jövő hajtásláncának megalkotása, vagy olyan, a globális termelést érintő körülmények, mint az ellátási láncok hossza. Az elmúlt időszakban felerősödő piacvédelem – melynek legfőbb szószólója Donald Trump, az Egyesült Államok 45. elnöke – és a szabadkereskedelmi megállapodások szintén meghatározzák a globális autóipar működését.
Az eladások tekintetében a járvány előtt sem álltak jól az autógyártók. Kevés kivételtől (Volkswagen, Toyota és a BMW) eltekintve 2019-et 5-10 százalékos eladási mínusszal zárták, amelynek eredményeképpen a teljes globális autóipar üzemi eredménye éves szinten 11 százalékkal csökkent. A problémát az jelenti, hogy az eladások visszaesése nem új keletű, a kereslet visszaesése már az elmúlt négy-öt évben jelentkezett. 2019 végéig általános trend nem állapítható meg, az egyes térségekben tapasztalható lokális sajátosságok nagy szerepet játszottak a kereslet alakulásában.
A 2007-2008-as válságot követő kilábalás, majd az ezt követő növekedés először a dél-amerikai országokban (elsősorban Brazíliában és Argentínában) tört meg. Brazíliában a gazdasági visszaesés miatt 2014 és 2016 között az autóipar teljesítménye kevesebb mint a felére esett vissza, hasonlóan Argentínához, ahol 2014 és 2019 között 60 százalékkal csökkent a gyártás. Az eladási adatok alapján egyértelmű, hogy a hazai kereslet visszaesése csak részben magyarázza a csökkenést, a teljesítményben az exportpiacokon tapasztalható folyamatok is szerepet játszottak.
Kínában 2018-ban húsz év óta először esett vissza a járműeladás. Az éves szinten 6 százalékos csökkenés várható volt az elmúlt évek folyamatos növekedése után, ugyanakkor a konszolidáció mellett szerepet játszott az is, hogy a gazdaság lassulása miatt az embereknek kevesebb pénzük maradt, illetve a kedvezőtlen adatokért a gépjárművek áfájának újból 10 százalékosra emelése is okolható. Az előrejelzések további csökkenést jósoltak, amely a 2019-es számok alapján beigazolódott. Tavaly az európai (EU28 + EFTA) térség kivételével a piacok mínuszban zárták az évet.
A növekvő városi népesség, valamint a fokozódó mobilitás jó ideje már nemcsak a fejlett, de a fejlődő térségekben is (Kína, India) jelentős társadalmi és környezeti károkkal járt. Világszinten több ember él városokban, mint vidéki térségekben. 2050-re az ENSZ becslése szerint a népesség 68 százaléka lesz városlakó. Számszerűsítve ez annyit jelent, hogy a jelenlegihez képest 15 éven belül 1,5 milliárd emberrel, 2050-re pedig 3 milliárd emberrel többen laknak majd városokban.
Ennek következtében kiemelten fontos a fenntartható urbanizáció, amelyben a közlekedésnek lényeges szerepe van. Elég csak a megnövekedett forgalmat elvezetni képtelen úthálózatra vagy az autóban töltött idő növekedésére gondolni, amelynek nemcsak gazdasági hatásai mutathatók ki, de mentális következményei is vannak.
Az egyéni mobilitás jelenlegi formái nem alkalmasak a növekvő igények kielégítése, a jövőben relatíve kevesebb autóra lesz szükség a városokban, és azokat is másként fogjuk használni. A gépjárműfogalom elől elzárt övezetek bővítése – főként Európában – a városi autóhasználat csökkenését eredményezi, ahol a közösségi autómegosztás biztosítja az egyéni mobilitást. Az eladások csökkenése és a mobilitás új formái újabb kihívás elé állítják az autógyárakat.
A szigorodó környezetvédelmi szabályozás jelentős kiadásokkal jár az autógyártók számára, nem csupán a technológiafejlesztés, de az esetleges bírságok tekintetében is. Az Európai Bizottság ebből a szempontból eltökélt, a fejlesztési és a támogatási források irányított csatornázásával a jelenlegi COVID-19 válságot katalizátorként kívánja felhasználni az éghajlat-semleges gazdaságra való áttéréshez azáltal, hogy elősegíti a „zöld kilábalást”.
A személygépkocsik és a kisteherautók esetében elfogadott szén-dioxid-kibocsátási és csökkentési szabályok komoly fejtörést okoztak a gyártóknak az eredetileg 2020-ban bevezetni kívánt, majd 2021-re elhalasztott 95 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátási határértékkel. Ráadásul a 2015-ös Volkswagen-dízelbotrány eredményeképpen a benzines autók reneszánszukat élik, ezért az elmúlt években a szén-dioxid-kibocsátási értékek növekedésnek indultak.
A cégek a hibrid technológiák alkalmazásával és a szén-dioxid-kreditek kereskedelmével igyekeznek lenyomni a kibocsátási értékeiket. Az erőfeszítéseik ellenére elképzelhető, hogy a gyártók jelentős bírságokat lesznek kénytelenek fizetni, becslések szerint Európán belül csak 2021-ben a szén-dioxid-kibocsátási célok miatt 20-34 milliárd eurós bírságnak néznek elébe. A hatalmas összeg egyes gyártók esetében igen húsba vágó kiadást jelenthet. Ha 2021-ben is a 2018-as modelleket adnák el az akkori darabszámban, akkor a túlzott kibocsátásokért fizetett büntetés 2018-as nettó profithoz viszonyított mértéke a JATO számításai szerint a Peugeot-Citroen esetében 191 százalék, a Kia-Hyundai esetében 132, a Renault esetében 103, a Fiat-Chrysler esetében 89, a Volvo esetében pedig 82 százalék lenne.
A belsőégésű motor által hajtott autók jelentős termékfejlesztése mellett a versenyképes elektromobilitáshoz szükséges beruházások – legyen az akkumulátoros vagy üzemanyagcellás – finanszírozásához a jelenlegi alacsony nyereségszint miatt az iparág konszolidációjára van szükség. Ezt a vállalatok a modellválaszték átalakításával (kis városi autók helyett városi terepjárók), a hatékonyság növelésével, valamint a foglalkoztatottak számának csökkentésével érik el. A modellkínálat átalakulására jó példa, hogy a városi terepjárók piaci aránya Európában 2008-2018 között négyszeresére, 8-ról 32 százalékra nőtt.
A jövő mobilitását kutató német kormányzati kutatócsoport*Nationale Plattform Zukunft der Mobilität meglehetősen borúlátó előrejelzést tett közzé. A konszolidáció és az elektromobilitás miatt az elkövetkező évtizedben akár 400 ezer munkahely – az autóipari állások közel fele – is megszűnhet. A Duisburg-Essen Egyetemen működő CAR-Insitut 150 ezres leépítéssel számol, míg a Német Autóipari Szövetség (VDA) szerint a valósághoz egy 90 ezres csökkenés áll közelebb.
Leépítés tehát mindenképpen várható, amely a legoptimistább előrejelzés szerint is 10 százalékot meghaladó munkaerő-csökkenéssel jár. A létszámleépítést elősegíti, hogy az autóipari vállalatok számára az elektromobilitásnak van egy kedvező oldala is. A belsőégésű motorral hajtott autóhoz képest az elektromos járművekhez – egyszerűbb felépítésükből fakadóan – nagyjából hatszor kevesebb alkatrészre van szükség. Ennek következtében az elektromos autók összeszerelése 30 százalékkal kevesebb időráfordítást igényel. Ez nyilvánvalóan azt jelenti, hogy a technológiaváltással párhuzamosan sokkal kevesebb munkavállalóra lesz szükség.
Ez újrarajzolhatja az értéklánc földrajzi mintázatát, amelyben a közép-európai országok a munkaintenzív tevékenységekkel vesznek részt. A munkaerő-csökkenés előszele már 2019-ben elérte Magyarországot, az első bejelentések már ekkor megtörténtek. A kérdés, hogy a technológiai megújulás milyen arányban oszlik majd meg a cetrum és a perifériatérség, vagyis az anyavállalatok országa és a többi termelésbe bevont gazdaság között.
Végül, de nem utolsó sorban a szabadkereskedelmi megállapodások kérdése, a meglévő szerződések újratárgyalása is jelentősen befolyásolja az autóipari vállalatok működését és profitkilátásait. A regionalitás – vagyis a termelés és értékesítés hálózatának nagyobb földrajzi régiók szerinti szerveződése – jelenleg is uralja az autóipart. Az USA-EU relációban meglebegtetett, a gépjárművekre kivetett büntetővám kérdése vagy az új NAFTA*United States–Mexico–Canada Agreement járműgyártást érintő pontjai azonban megváltoztatják az eddigi status quót.
Amennyiben ezek a szabad kereskedelemmel kapcsolatos kezdeményezések megvalósulnak, az csökkentheti az európai exportot. Ez közvetlenül elsősorban Németországot érinti, azonban a közép-európai térségben is vannak jócskán olyan üzemek, amelyek egyedi gyártásukkal a globális piacra termelnek, sokszor éppen a német anyavállalaton keresztül. A folyamat már elindult, Mexikóban egyre több zöldmezős befektetést és üzembővítést hajtanak végre európai vállalatok annak érdekében, hogy megtartsák az észak-amerikai piacot.
Adat
Fontos