Született már néhány elemzés arról, hogyan alakította át a vásárlási szokásokat a mostani járványhelyzet, olyan részletes összeállítást azonban még nem csináltak, mint amilyennel most a Stackline előállt. Azt vizsgálták meg, hogy melyik száz termékcsoport forgalma nőtt meg és melyeké esett vissza leginkább az online kereskedelemben a koronavírus terjedése miatt.
Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy nem csak az olyan logikusan adódó termékeknél mértek hatalmas ugrást, mint a tisztítószer, a gumikesztyű, a kenyérsütő, a liszt vagy az élesztő, amikből főleg a fertőzés elkerülése*illetve a hiánytól való félelem miatt táraztak be az emberek. Több olyan termék is akad, amelyek iránt egyszerűen a hosszabb otthon töltött idő következtében ugrott meg a kereslet. Ilyen például a WC-papír, a papírtörlő és a mosogatószer, amikből otthon most mindenki többet használ.
A nagyobb otthoni fogyasztás pedig szinte teljes egészében többletkeresletként jelenik meg a kiskereskedelemben, hiszen az alkalmazottjaik számára ezeket a termékeket munkaidőben biztosító cégek jellemzően más beszerzési csatornákat használnak. A folyékony szappannál pedig valószínűleg mind a két hatás érvényesül: a járvány miatt többet is mosnak kezet az emberek, és ezt kizárólag otthon teszik, nem a gyártótól/nagykereskedőtől vásárló munkahelyükön.
A másik oldalon az utazáshoz köthető termékek állnak. Ezeket valószínűleg korábban is jelentős arányban rendelték interneten az amerikaiak, így volt honnan hatalmasat zuhanni most, hogy senki nem utazik. A bőröndök, az aktatáskák és a fényképezőképek forgalma is kétharmadával-háromnegyedével esett vissza.
Ennél némileg kisebb mértékű, de
jóval 50 százalék feletti volt a hanyatlás több kültéri sporthoz köthető termékcsoport esetében is.
Ezzel párhuzamosan az otthoni edzésekhez használt eszközök nagyon megindultak: súlyzóból négyszer, fitnesz, és jóga eszközökből több mint két és félszer annyi fogy a webáruházakban, mint a járvány előtt. Az otthoni munka pedig a számítógépek online forgalmát dobta meg nagyon látványosan.
Itthon ilyen részletes kimutatás sajnos nem készült, de korábban mi is írtunk róla, hogy a laptopok és asztali számítógépek, a társasok, a konzolok illetve egy halom háztartási gép Magyarországon is nagyon fogy a webáruházakban. Egyes termékeknél már az utánpótlással is akadtak problémák.
A már említettek mellett nagyon sokat vesznek az emberek az FMCG termékekből (vagyis az olyan gyorsan forgó fogyasztási cikkekből, mint az élelmiszerek, italok, vegyiáruk) is, ami azért érdekes fordulat, mert korábban ezeknek rendkívül kis hányadát vásároltuk csak interneten keresztül. Most azonban nem csak az élelmiszerláncok kiszállításai pörögtek fel, de a hagyományos webáruházakban is sokkal több fogyott az ilyen árukból.
Az Extreme Digtalnál lapunknak azt mondták, hogy márciusban több mint kétszer annyit adtak el ilyen termékekből, mint egy évvel korábban, de a leginkább bővülő termékkörök között említette az ebbe a kategóriába tartozó tisztítószereket az Aqua webáruházat fenntartó cég ügyvezetője, Polgár Norbert is.
Az amerikai trendekhez hasonlóan Magyarországon szintén nagyon keresik az otthon használható sporteszközöket, így például a futógépeket, súlyzókat és jógaszőnyegeket is. Érdekesség azonban, hogy
Magyarországon ezzel párhuzamosan nem esett vissza drasztikusan a kültéri sporteszközök iránti igény sem.
Bár Polgár Norbert március végén még azt mondta lapunknak, hogy az elektromos rollerek és az aktivitásmérők például nem fogynak úgy, mint korábban, a kezdetektől voltak azonban olyan termékek, amelyeknél nem tapasztaltak hanyatlást a kereskedők. Most pedig egyes esetekben már növekedéssel szembesülnek. Az Extreme Digitalnál például márciusban még nem volt a legjobban teljesítők között az egyben kezelt „sport, kemping, szabadidő” termékkategória, április első harmadában azonban már igen: éves összevetésben 15 százalékkal nőtt a forgalom.
Ennek a magyarázata valószínűleg az itthon viszonylag kijárási korlátozás lehet. A magyar szabályozásban a szabadidős sporttevékenységet ugyanis olyan alapos indoknak minősítették, amely okot adhat a lakás elhagyására. A Google adatai szerint a parkokban és természetben töltött idő alig csökkent Magyarországon.
Adat
Fontos