Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. április 11. 07:28 Adat

A budapesti autósok harmada eltűnt a járvány miatt

Március második felében kiürült Budapest, a közösségi közlekedésben 80-90 százalékos utasszámcsökkenést mértek. Látványosan visszaesett az autós közlekedés is. Kicsit olyan érzésünk lehetett, mintha az évtizedekkel korábbi Budapestre csöppentünk volna, a többsávos utakon alig néhány autót lehetett látni, dugóknak pedig híre-hamva sem volt.

Nem volt eddig azonban pontos adat, hogy mekkora is a visszaesés. Bár a Wazestats jól mutatja, hogy visszaesés volt, ezt csak 20 ezren használják maximálisan egy nap, ami nagyon kis része az akár napi egymilliós budapesti autósnak. A Budapest Közút automata forgalomszámláló berendezései azonban sokkal pontosabb képet adnak.

Március második felében 37 százalékkal csökkent a Duna-hidak forgalma, míg az M1-M7 bevezetőn 31 százalékkal kevesebb autóst mértek.

Ezek az adatok kisebb visszaesést mutatnak, mint a hasonló időszakban mért Waze felhasználói szám, ami 61 százalékos visszaesést mutatott, ha szintén az év 10. és 11. hetének átlagát hasonlítottuk össze a 12. és 13. hét adataival*Március 16-án, hétfőn, az év 12. hetében léptek életbe a jelentősebb korlátozások (bezárták az iskolákat), majd március 17-én, kedden lezárták a határokat a külföldiek előtt, minden rendezvényt betiltottak, éttermek/kávézók 15 óráig tarthatnak azóta nyitva, és csak elvitelre kiadni vagy házhoz szállítani lehet.
. Ez azonban logikus is: ha nincsenek dugók, nincs is igazán szükség a Waze segítségére.

 

Nem volt azonban egyenletes a forgalom visszaesése: a városon belüli forgalmat leginkább a Duna-hidakon lehet mérni. Ezek mindegyikén van automata forgalomszámláló berendezés, ezáltal biztosan nem marad ki egy autós sem. A Budapest Közút adatai az M0 északi és déli hídjainak adatait nem tartalmazzák, de azok jelentős részben tranzitforgalmakat bonyolítanak. 

A fővárosiak hétköznapokon 34 százalékkal kevesebbet autóztak, hétvégéken pedig 51-gyel. Érdekes, hogy már ekkora forgalomcsökkenés is meg tudja szüntetni a dugókat, és sokkal jobb levegőminőséget teremt.

 

A fővárosból induló és ide érkező minden hatodik autós az M1/M7 közös bevezetőjét használja. A többi út közül az M3, M5 és M2-vel együtt már a forgalom 40 százalékát lefedi.

 

Ezért az ingázók és a távolabbról a városba érkező utazók szokásainak vizsgálatára az M1-M7 bevezető kiválóan alkalmas. Ahogy az alábbi grafikonon látható, itt valamivel kisebb volt a visszaesés, mint a városon belüli forgalmakban.

Érdekes azonban, hogy a városból kifelé és befelé utazók aránya felborult, míg a Pest és Buda között közlekedők aránya között nem volt ilyen változás.

Az is látható, hogy a hétvégéken nagyobb volt a visszaesés: szombat és vasárnap 55 százalékkal esett a forgalom, míg hétköznapokon csak 28 százalékkal. Ez azt jelzi, hogy a kirándulást, szabadidős programokat csökkentették sokkal inkább. Talán azt is mutatja, hogy a Balatonra kevesebben indultak, az egyre jobb idő ellenére.

 

Kevesebben, de többet bérautóznak

Megkerestük mindhárom budapesti közösségi autómegosztó céget is, közülük egyelőre a GreenGótól és a ShareNow-tól kaptunk választ. (Összesen már több mint ezer applikációval használható autó van Budapesten, a Mol Limónak 470, a GreenGónak 300, a ShareNow-nak 240 járműve bérelhető.)

A GreenGónál csak kisebb mértékű keresletvisszaesést mértek. Érdekes módon egyre nagyobb utakat tettek meg az autókkal: februárban még 30-35 perc alatt átlagosan 7-8 kilométert tettek meg a felhasználók. A járvány első hetében, március 9-ével kezdődően 1-2 perccel megnőtt az átlagos bérlési idő.

A ShareNow-nál is hasonlóak a tapasztalatok: március első két hetében még növekedett a használat, majd ezt követően érezhetően visszaesett. Az adatokból azt látják, hogy sokan vannak, akik nem tudnak otthon maradni, például minden nap munkába járnak az autóikkal.

A GreenGónál azt látták, hogy amikor március közepén a cégek jórészt átálltak home office-ra, akkor 15-20 százalékos csökkenés következett be – aminél a cég nagyobbat várt.

Más közlekedési formákhoz képest ez jóval kisebb visszaesés, csak a kerékpárhasználat tudott jobb eredményt (növekedést) elérni.

Ehhez az is kellett, hogy a cég aktívan kommunikálja, hogy kétnaponta fertőtlenítik az autókat – áprilistól az applikációban is mutatják, mikor fertőtlenítették az adott autót. Talán ugyanilyen fontos volt, hogy ingyenessé tették a regisztrációt, és 30 százalékos kedvezményt adtak a használatra.

A Mol Limo is ugyanekkora kedvezményt ad, és ők is elengedik a regisztrációs díjat, a havidíjas felhasználóik pedig egy ezer forintos kupont is kapnak. A ShareNow is ingyenessé tette a regisztrációt, a használat után pedig levezethető kedvezményt ír jóvá a járványhelyzetre való tekintettel. A rendszeres fertőtlenítés náluk is fontos szempont, ők a kesztyűtartóban is elhelyeznek fertőtlenítő kendőket.

A Mol Bubi kerékpármegosztó esetében is újdonságokat hozott a járványidőszak: a bonyolult és időigényes személyes regisztrációt eltörölték, és jelképes, 100 forintos havidíjat vezettek be, így a drasztikusan visszaeső mobilitás ellenére rekordokat értek el a márciusi bérlésekkel.

Az autómegosztásban is eddig nehezen elképzelhető változásokat hozott a járvány. A GreenGónál napi bérleti plafont vezettek be: 6800 forintnál nem lesz drágább egy nap a bérlés, akármennyit autózik valaki. Ez pedig már a hagyományos autóbérlőkkel is bőven versenyképes*A ShareNow-nál is van napi bérlés, de az 17 ezer forinttól indul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapesten jobban tisztult a levegő a veszélyhelyzet kihirdetése után, mint karácsonykor szokottA koronavírus megfékezésére vonatkozó igyekezet mellékhatásaként a levegőszennyezést sikerült mérsékelni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMárcius közepéig alig volt nyoma a koronavírus hatásának az áruszállításbanAlig volt látható a teherautók forgalmán, hogy járvány veszélyhelyzet van. A fővárosban azonban az autós és közösségi közlekedés is jelentősen visszaesett.

Adat autóeladások autóforgalom koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2020. augusztus 1. 13:29 Adat

Két év alatt megfelezte a gyermekszegénységet a lengyel kormány

Húszról tíz százalékra csökkent a szegény lengyel gyerekek aránya a jelentősen megemelt családi pótléknak köszönhetően.

Kasnyik Márton
2020. július 30. 06:53 Adat

2018 volt az az év, amikor elkezdtek lecsúszni a nyugdíjasok

Most már látszik az adatokban, hogy a nyugdíjakat maguk mögött hagyták az utóbbi években gyorsan emelkedő bérek. Ebből kellemetlen és szinte megoldhatatlan feszültség lehet.

Avatar
2020. július 29. 14:36 Adat

Mégis itt a V-típusú kilábalás? Biztatóak a júliusi áramfogyasztási adatok

Érdekes adalék az eltérő gazdasági prognózisok hátteréhez a hazai áramfelhasználás nyomon követése.

Fontos

G7.hu
2020. augusztus 5. 07:55 Élet

Nem kell rosszra gondolni: főszerkesztőváltás a G7-nél

Kasnyik Mártont Váczi István váltja a főszerkesztői pozícióban, de egyébként semmi nem változik.

Tóth István János
2020. augusztus 4. 06:30 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., első rész

Ganz öntöde, Láng gépgyár, Weiss konzervgyár, Richter gyógyszergyár? Külföldön sikeresek voltak, mégis elbújhatnak Mészáros Lőrinc cégének exponenciális, gazdaságtörténeti jelentőségű növekedése mellett.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 3. 15:55 Vállalat

Aktualizálni kellene a paksi atomerőmű leszerelési tervét, de elsőre nem sikerült

Százmilliárdokba kerül majd a leszerelés, aminek a tervét most aktualizálták volna. A munkára azonban nem jelentkezett az egyetlen cég, amely elvégezhetné.