Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. április 11. 07:28 Adat

A budapesti autósok harmada eltűnt a járvány miatt

Március második felében kiürült Budapest, a közösségi közlekedésben 80-90 százalékos utasszámcsökkenést mértek. Látványosan visszaesett az autós közlekedés is. Kicsit olyan érzésünk lehetett, mintha az évtizedekkel korábbi Budapestre csöppentünk volna, a többsávos utakon alig néhány autót lehetett látni, dugóknak pedig híre-hamva sem volt.

Nem volt eddig azonban pontos adat, hogy mekkora is a visszaesés. Bár a Wazestats jól mutatja, hogy visszaesés volt, ezt csak 20 ezren használják maximálisan egy nap, ami nagyon kis része az akár napi egymilliós budapesti autósnak. A Budapest Közút automata forgalomszámláló berendezései azonban sokkal pontosabb képet adnak.

Március második felében 37 százalékkal csökkent a Duna-hidak forgalma, míg az M1-M7 bevezetőn 31 százalékkal kevesebb autóst mértek.

Ezek az adatok kisebb visszaesést mutatnak, mint a hasonló időszakban mért Waze felhasználói szám, ami 61 százalékos visszaesést mutatott, ha szintén az év 10. és 11. hetének átlagát hasonlítottuk össze a 12. és 13. hét adataival*Március 16-án, hétfőn, az év 12. hetében léptek életbe a jelentősebb korlátozások (bezárták az iskolákat), majd március 17-én, kedden lezárták a határokat a külföldiek előtt, minden rendezvényt betiltottak, éttermek/kávézók 15 óráig tarthatnak azóta nyitva, és csak elvitelre kiadni vagy házhoz szállítani lehet.
. Ez azonban logikus is: ha nincsenek dugók, nincs is igazán szükség a Waze segítségére.

 

Nem volt azonban egyenletes a forgalom visszaesése: a városon belüli forgalmat leginkább a Duna-hidakon lehet mérni. Ezek mindegyikén van automata forgalomszámláló berendezés, ezáltal biztosan nem marad ki egy autós sem. A Budapest Közút adatai az M0 északi és déli hídjainak adatait nem tartalmazzák, de azok jelentős részben tranzitforgalmakat bonyolítanak. 

A fővárosiak hétköznapokon 34 százalékkal kevesebbet autóztak, hétvégéken pedig 51-gyel. Érdekes, hogy már ekkora forgalomcsökkenés is meg tudja szüntetni a dugókat, és sokkal jobb levegőminőséget teremt.

 

A fővárosból induló és ide érkező minden hatodik autós az M1/M7 közös bevezetőjét használja. A többi út közül az M3, M5 és M2-vel együtt már a forgalom 40 százalékát lefedi.

 

Ezért az ingázók és a távolabbról a városba érkező utazók szokásainak vizsgálatára az M1-M7 bevezető kiválóan alkalmas. Ahogy az alábbi grafikonon látható, itt valamivel kisebb volt a visszaesés, mint a városon belüli forgalmakban.

Érdekes azonban, hogy a városból kifelé és befelé utazók aránya felborult, míg a Pest és Buda között közlekedők aránya között nem volt ilyen változás.

Az is látható, hogy a hétvégéken nagyobb volt a visszaesés: szombat és vasárnap 55 százalékkal esett a forgalom, míg hétköznapokon csak 28 százalékkal. Ez azt jelzi, hogy a kirándulást, szabadidős programokat csökkentették sokkal inkább. Talán azt is mutatja, hogy a Balatonra kevesebben indultak, az egyre jobb idő ellenére.

 

Kevesebben, de többet bérautóznak

Megkerestük mindhárom budapesti közösségi autómegosztó céget is, közülük egyelőre a GreenGótól és a ShareNow-tól kaptunk választ. (Összesen már több mint ezer applikációval használható autó van Budapesten, a Mol Limónak 470, a GreenGónak 300, a ShareNow-nak 240 járműve bérelhető.)

A GreenGónál csak kisebb mértékű keresletvisszaesést mértek. Érdekes módon egyre nagyobb utakat tettek meg az autókkal: februárban még 30-35 perc alatt átlagosan 7-8 kilométert tettek meg a felhasználók. A járvány első hetében, március 9-ével kezdődően 1-2 perccel megnőtt az átlagos bérlési idő.

A ShareNow-nál is hasonlóak a tapasztalatok: március első két hetében még növekedett a használat, majd ezt követően érezhetően visszaesett. Az adatokból azt látják, hogy sokan vannak, akik nem tudnak otthon maradni, például minden nap munkába járnak az autóikkal.

A GreenGónál azt látták, hogy amikor március közepén a cégek jórészt átálltak home office-ra, akkor 15-20 százalékos csökkenés következett be – aminél a cég nagyobbat várt.

Más közlekedési formákhoz képest ez jóval kisebb visszaesés, csak a kerékpárhasználat tudott jobb eredményt (növekedést) elérni.

Ehhez az is kellett, hogy a cég aktívan kommunikálja, hogy kétnaponta fertőtlenítik az autókat – áprilistól az applikációban is mutatják, mikor fertőtlenítették az adott autót. Talán ugyanilyen fontos volt, hogy ingyenessé tették a regisztrációt, és 30 százalékos kedvezményt adtak a használatra.

A Mol Limo is ugyanekkora kedvezményt ad, és ők is elengedik a regisztrációs díjat, a havidíjas felhasználóik pedig egy ezer forintos kupont is kapnak. A ShareNow is ingyenessé tette a regisztrációt, a használat után pedig levezethető kedvezményt ír jóvá a járványhelyzetre való tekintettel. A rendszeres fertőtlenítés náluk is fontos szempont, ők a kesztyűtartóban is elhelyeznek fertőtlenítő kendőket.

A Mol Bubi kerékpármegosztó esetében is újdonságokat hozott a járványidőszak: a bonyolult és időigényes személyes regisztrációt eltörölték, és jelképes, 100 forintos havidíjat vezettek be, így a drasztikusan visszaeső mobilitás ellenére rekordokat értek el a márciusi bérlésekkel.

Az autómegosztásban is eddig nehezen elképzelhető változásokat hozott a járvány. A GreenGónál napi bérleti plafont vezettek be: 6800 forintnál nem lesz drágább egy nap a bérlés, akármennyit autózik valaki. Ez pedig már a hagyományos autóbérlőkkel is bőven versenyképes*A ShareNow-nál is van napi bérlés, de az 17 ezer forinttól indul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapesten jobban tisztult a levegő a veszélyhelyzet kihirdetése után, mint karácsonykor szokottA koronavírus megfékezésére vonatkozó igyekezet mellékhatásaként a levegőszennyezést sikerült mérsékelni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMárcius közepéig alig volt nyoma a koronavírus hatásának az áruszállításbanAlig volt látható a teherautók forgalmán, hogy járvány veszélyhelyzet van. A fővárosban azonban az autós és közösségi közlekedés is jelentősen visszaesett.

Adat autóeladások autóforgalom koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2022. augusztus 9. 11:36 Adat

Az üzemanyagárstop nélkül 18 százalék lenne az infláció

Több mint két évtizedes csúcsra emelkedett az infláció júliusban, ám a hatósági üzemanyagár nélkül még ennél is sokkal magasabb lenne a mutató.

Katona Hajnalka
2022. augusztus 8. 04:34 Adat

125 millió ember szenved Európában a zajszennyezéstől, és a gazdaság fejlettségétől is függ, mikor érzik ezt problémának

Más-már területek esetén különböző módokon hat a gazdasági fejlődés a zajszennyezettség szintjére

Hajdu Miklós
2022. augusztus 5. 15:09 Adat

2008 óta nem látott mértékben estek a világpiaci élelmiszerárak júliusban

A feldolgozatlan élelmiszerek ára csökkenőbe fordult, de a feldolgozásuk és a szállításuk során felmerülő költségek miatt a boltokban ez aligha tapasztalható.

Fontos

Bőgel György
2022. augusztus 11. 18:03 Vállalat

Rengeteg magyar köszönheti munkahelyét a kiszervezéseknek, de megtörőben a lendület

Számos csapás érte a közelmúltban a nemzetközi gazdasági integrációt, a sokszereplős nemzetközi ellátási láncokat, felhívva a figyelmet a rendszer sebezhetőségére.

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 14:24 Világ

Forradalmi az amerikai klímavédelmi csomag, de az 1,5 fokos célt bukjuk vele

Több amerikai elnök is nekifutott már, de ez az első alkalom, hogy egy klímacsomagot sikerült átnyomni a szenátuson. Ez nagy dolog, még ha sok baj is van a törvénnyel.

Avatar
2022. augusztus 11. 04:34 Világ

Őrültség rakétákkal lőni Európa legnagyobb atomerőművét, de lehet-e Csernobil Zaporizzsjából?

Példa nélküli, hogy egy működő atomerőmű körül harcok dúljanak, a felek egymást vádolják azzal, hogy nukleáris katasztrófát kockáztatnak.