Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. április 11. 07:28 Adat

A budapesti autósok harmada eltűnt a járvány miatt

Március második felében kiürült Budapest, a közösségi közlekedésben 80-90 százalékos utasszámcsökkenést mértek. Látványosan visszaesett az autós közlekedés is. Kicsit olyan érzésünk lehetett, mintha az évtizedekkel korábbi Budapestre csöppentünk volna, a többsávos utakon alig néhány autót lehetett látni, dugóknak pedig híre-hamva sem volt.

Nem volt eddig azonban pontos adat, hogy mekkora is a visszaesés. Bár a Wazestats jól mutatja, hogy visszaesés volt, ezt csak 20 ezren használják maximálisan egy nap, ami nagyon kis része az akár napi egymilliós budapesti autósnak. A Budapest Közút automata forgalomszámláló berendezései azonban sokkal pontosabb képet adnak.

Március második felében 37 százalékkal csökkent a Duna-hidak forgalma, míg az M1-M7 bevezetőn 31 százalékkal kevesebb autóst mértek.

Ezek az adatok kisebb visszaesést mutatnak, mint a hasonló időszakban mért Waze felhasználói szám, ami 61 százalékos visszaesést mutatott, ha szintén az év 10. és 11. hetének átlagát hasonlítottuk össze a 12. és 13. hét adataival*Március 16-án, hétfőn, az év 12. hetében léptek életbe a jelentősebb korlátozások (bezárták az iskolákat), majd március 17-én, kedden lezárták a határokat a külföldiek előtt, minden rendezvényt betiltottak, éttermek/kávézók 15 óráig tarthatnak azóta nyitva, és csak elvitelre kiadni vagy házhoz szállítani lehet.
. Ez azonban logikus is: ha nincsenek dugók, nincs is igazán szükség a Waze segítségére.

 

Nem volt azonban egyenletes a forgalom visszaesése: a városon belüli forgalmat leginkább a Duna-hidakon lehet mérni. Ezek mindegyikén van automata forgalomszámláló berendezés, ezáltal biztosan nem marad ki egy autós sem. A Budapest Közút adatai az M0 északi és déli hídjainak adatait nem tartalmazzák, de azok jelentős részben tranzitforgalmakat bonyolítanak. 

A fővárosiak hétköznapokon 34 százalékkal kevesebbet autóztak, hétvégéken pedig 51-gyel. Érdekes, hogy már ekkora forgalomcsökkenés is meg tudja szüntetni a dugókat, és sokkal jobb levegőminőséget teremt.

 

A fővárosból induló és ide érkező minden hatodik autós az M1/M7 közös bevezetőjét használja. A többi út közül az M3, M5 és M2-vel együtt már a forgalom 40 százalékát lefedi.

 

Ezért az ingázók és a távolabbról a városba érkező utazók szokásainak vizsgálatára az M1-M7 bevezető kiválóan alkalmas. Ahogy az alábbi grafikonon látható, itt valamivel kisebb volt a visszaesés, mint a városon belüli forgalmakban.

Érdekes azonban, hogy a városból kifelé és befelé utazók aránya felborult, míg a Pest és Buda között közlekedők aránya között nem volt ilyen változás.

Az is látható, hogy a hétvégéken nagyobb volt a visszaesés: szombat és vasárnap 55 százalékkal esett a forgalom, míg hétköznapokon csak 28 százalékkal. Ez azt jelzi, hogy a kirándulást, szabadidős programokat csökkentették sokkal inkább. Talán azt is mutatja, hogy a Balatonra kevesebben indultak, az egyre jobb idő ellenére.

 

Kevesebben, de többet bérautóznak

Megkerestük mindhárom budapesti közösségi autómegosztó céget is, közülük egyelőre a GreenGótól és a ShareNow-tól kaptunk választ. (Összesen már több mint ezer applikációval használható autó van Budapesten, a Mol Limónak 470, a GreenGónak 300, a ShareNow-nak 240 járműve bérelhető.)

A GreenGónál csak kisebb mértékű keresletvisszaesést mértek. Érdekes módon egyre nagyobb utakat tettek meg az autókkal: februárban még 30-35 perc alatt átlagosan 7-8 kilométert tettek meg a felhasználók. A járvány első hetében, március 9-ével kezdődően 1-2 perccel megnőtt az átlagos bérlési idő.

A ShareNow-nál is hasonlóak a tapasztalatok: március első két hetében még növekedett a használat, majd ezt követően érezhetően visszaesett. Az adatokból azt látják, hogy sokan vannak, akik nem tudnak otthon maradni, például minden nap munkába járnak az autóikkal.

A GreenGónál azt látták, hogy amikor március közepén a cégek jórészt átálltak home office-ra, akkor 15-20 százalékos csökkenés következett be – aminél a cég nagyobbat várt.

Más közlekedési formákhoz képest ez jóval kisebb visszaesés, csak a kerékpárhasználat tudott jobb eredményt (növekedést) elérni.

Ehhez az is kellett, hogy a cég aktívan kommunikálja, hogy kétnaponta fertőtlenítik az autókat – áprilistól az applikációban is mutatják, mikor fertőtlenítették az adott autót. Talán ugyanilyen fontos volt, hogy ingyenessé tették a regisztrációt, és 30 százalékos kedvezményt adtak a használatra.

A Mol Limo is ugyanekkora kedvezményt ad, és ők is elengedik a regisztrációs díjat, a havidíjas felhasználóik pedig egy ezer forintos kupont is kapnak. A ShareNow is ingyenessé tette a regisztrációt, a használat után pedig levezethető kedvezményt ír jóvá a járványhelyzetre való tekintettel. A rendszeres fertőtlenítés náluk is fontos szempont, ők a kesztyűtartóban is elhelyeznek fertőtlenítő kendőket.

A Mol Bubi kerékpármegosztó esetében is újdonságokat hozott a járványidőszak: a bonyolult és időigényes személyes regisztrációt eltörölték, és jelképes, 100 forintos havidíjat vezettek be, így a drasztikusan visszaeső mobilitás ellenére rekordokat értek el a márciusi bérlésekkel.

Az autómegosztásban is eddig nehezen elképzelhető változásokat hozott a járvány. A GreenGónál napi bérleti plafont vezettek be: 6800 forintnál nem lesz drágább egy nap a bérlés, akármennyit autózik valaki. Ez pedig már a hagyományos autóbérlőkkel is bőven versenyképes*A ShareNow-nál is van napi bérlés, de az 17 ezer forinttól indul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapesten jobban tisztult a levegő a veszélyhelyzet kihirdetése után, mint karácsonykor szokottA koronavírus megfékezésére vonatkozó igyekezet mellékhatásaként a levegőszennyezést sikerült mérsékelni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMárcius közepéig alig volt nyoma a koronavírus hatásának az áruszállításbanAlig volt látható a teherautók forgalmán, hogy járvány veszélyhelyzet van. A fővárosban azonban az autós és közösségi közlekedés is jelentősen visszaesett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autóeladások autóforgalom koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.