Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. március 29. 12:18 Adat

Március közepéig alig volt nyoma a koronavírus hatásának az áruszállításban

Míg Budapesten eltűntek az utasok a közösségi közlekedés járműveiről, és az autóforgalom is jelentősen visszaesett, a teherautók száma március közepéig nem csökkent az utakon a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai alapján.

Ebből a továbbiakra nézve természetesen nem lehet következtetéseket levonni, de ez önmagában is jó hír, hiszen már a második márciusi héten olyan aggasztó fejlemények voltak az európai közúti áruszállításban, amelyek megkérdőjelezték az uniós tagállamok gazdaságainak működőképességét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kamionosok áldozatvállalása nélkül összeomlik az egész gazdaságTúl kell élnünk, de jó lenne, ha a rémálmainkból nem arra ébrednénk, hogy a gazdaság romokban hever, és az újjáépítés a legfőbb projektünk.

A hazai autópályákon és az elsőrendű főutak többségén a teherautóknak használatarányos útdíjat kell fizetni, amit a műholdas adatok alapján rögzítenek. A NÚSZ látja az útdíjfizetési adatokból, hogy összesen mennyi kilométert tettek meg a tehergépjárművek. Az alábbi grafikonon az látható, hogy összességében nyoma sem volt az év első két és fél hónapjában visszaesésnek. Az idei márciusi adatok csak 17-éig érhetők el, ezért azokat arányosítva vettük figyelembe*A március 1-17. közötti napokat adatait egész hónapra arányosítottuk.
Mivel 2019-re a NÚSZ csak havi szinten tudta az adatokat biztosítani, nem tudtuk pontos időszak alapján összehasonlítani őket.
.

 

Az idei első két hónapban két százalékkal nőtt a teherautókkal megtett kilométerek összesített száma a magyar fizetős utakon az előző évhez képest, és márciusban is pontosan ekkora volt a növekedés.

A hazai és a külföldi kamionok által megtett távolság növekedési üteme is pontosan megegyezett. Csak annyi különbség volt, hogy a főutaknál négy százalékos volt a csökkenés, míg a gyorsforgalmi utaknál hat százalékos a növekedés. Ebben szerepe lehetett az M4-es autóút M0 és Cegléd közötti szakasza február 7-i átadásának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan összeomlik a teljes magyar ipar, ha nem csinálnak valamit a határokonLegfeljebb néhány heti készlettartaléka lehet a magyar feldolgozóipari vállalatoknak, sok helyen pedig csak napokban számolnak, van ahol már korlátozták a termelést is. Gond lehet az élelmiszerellátással is.

Ha naponta és hetente vizsgáljuk a számokat, akkor azonban látható, hogy március 16-án és 17-én közel tizedével csökkent a teherautó-forgalom a hazai fizetős úthálózaton. Elképzelhető, hogy ez azoknak a problémáknak az előszele volt, amelyek aztán a március 18-i, Rajkától északra 93 kilométeres dugót okozták.

Az is látható, hogy valósnak látszik az a feltételezés, hogy a hazai ipar a járvány magyarországi megjelenését követően nagyobb készletezésbe kezdett: a március 2-ával és 9-ével kezdődő hetekben volt a legnagyobb 2020-ban a forgalom.

 

A fővárosi forgalom csökkent

A személyautózásban már jóval észrevehetőbb a forgalom visszaesése. A Waze-felhasználók adatait gyűjtő és elemző Wazestats kimutatásából látható, hogy Budapesten radikálisan visszaesett az autók, vagy legalábbis az alkalmazást használók száma a 12. hét keddje után, azaz március 16-ot követően. Azóta fele-harmada felhasználó kapcsolódott rá a közösségi útvonaltervező alkalmazásra.

A BKK pontos adatokat ugyan nem tett közzé, de látványosak a sokszor csak egy-két utassal, vagy akár üresen közlekedő buszok, villamosok. Becslések szerint nagyjából tizedére esett vissza a forgalom a fővárosi közösségi közlekedésben.

A kerékpározásra azonban pozitív hatása volt a korlátozásoknak. Az automata kerékpáros forgalomszámlálók közül a csepeli mutatja a tavalyi év hasonló időszakához képest a legnagyobb növekedést. Márciusban már csak a jobb idő miatt is megugrik a biciklizési kedv, de az elmúlt évekhez képest igen eltérő az egyes mért helyeken a változás.

A BKK a Mol Bubi rendszer egyszerűsített regisztrációvajával és jelképes, 100 forintra csökkentett havidíjjal próbálta a közösségi kerékpározást mint alternatív és kevésbé járványveszélyes közlekedési eszközt helyzetbe hozni.

Ez pedig sikerült is: a március 16-i bejelentést követően rég nem látott magasságba ugrott a 13. héten a Bubi-bérlések száma. Ezt követően azonban ismét visszaesett, feltehetően sokkal többen maradtak egyszerűen otthon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat áruszállítás forgalom koronavírus útdíj Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. július 24. 12:40 Adat

Hiába nőnek meglepően a fizetések, nem merjük elkölteni

A jelenlegi helyzet jó példát mutat arra, hogy aligha csak a jövedelmek alakulásán múlik, mennyire visszafogott a háztartások fogyasztása.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.