Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. március 29. 12:18 Adat

Március közepéig alig volt nyoma a koronavírus hatásának az áruszállításban

Míg Budapesten eltűntek az utasok a közösségi közlekedés járműveiről, és az autóforgalom is jelentősen visszaesett, a teherautók száma március közepéig nem csökkent az utakon a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai alapján.

Ebből a továbbiakra nézve természetesen nem lehet következtetéseket levonni, de ez önmagában is jó hír, hiszen már a második márciusi héten olyan aggasztó fejlemények voltak az európai közúti áruszállításban, amelyek megkérdőjelezték az uniós tagállamok gazdaságainak működőképességét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kamionosok áldozatvállalása nélkül összeomlik az egész gazdaságTúl kell élnünk, de jó lenne, ha a rémálmainkból nem arra ébrednénk, hogy a gazdaság romokban hever, és az újjáépítés a legfőbb projektünk.

A hazai autópályákon és az elsőrendű főutak többségén a teherautóknak használatarányos útdíjat kell fizetni, amit a műholdas adatok alapján rögzítenek. A NÚSZ látja az útdíjfizetési adatokból, hogy összesen mennyi kilométert tettek meg a tehergépjárművek. Az alábbi grafikonon az látható, hogy összességében nyoma sem volt az év első két és fél hónapjában visszaesésnek. Az idei márciusi adatok csak 17-éig érhetők el, ezért azokat arányosítva vettük figyelembe*A március 1-17. közötti napokat adatait egész hónapra arányosítottuk.
Mivel 2019-re a NÚSZ csak havi szinten tudta az adatokat biztosítani, nem tudtuk pontos időszak alapján összehasonlítani őket.
.

 

Az idei első két hónapban két százalékkal nőtt a teherautókkal megtett kilométerek összesített száma a magyar fizetős utakon az előző évhez képest, és márciusban is pontosan ekkora volt a növekedés.

A hazai és a külföldi kamionok által megtett távolság növekedési üteme is pontosan megegyezett. Csak annyi különbség volt, hogy a főutaknál négy százalékos volt a csökkenés, míg a gyorsforgalmi utaknál hat százalékos a növekedés. Ebben szerepe lehetett az M4-es autóút M0 és Cegléd közötti szakasza február 7-i átadásának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan összeomlik a teljes magyar ipar, ha nem csinálnak valamit a határokonLegfeljebb néhány heti készlettartaléka lehet a magyar feldolgozóipari vállalatoknak, sok helyen pedig csak napokban számolnak, van ahol már korlátozták a termelést is. Gond lehet az élelmiszerellátással is.

Ha naponta és hetente vizsgáljuk a számokat, akkor azonban látható, hogy március 16-án és 17-én közel tizedével csökkent a teherautó-forgalom a hazai fizetős úthálózaton. Elképzelhető, hogy ez azoknak a problémáknak az előszele volt, amelyek aztán a március 18-i, Rajkától északra 93 kilométeres dugót okozták.

Az is látható, hogy valósnak látszik az a feltételezés, hogy a hazai ipar a járvány magyarországi megjelenését követően nagyobb készletezésbe kezdett: a március 2-ával és 9-ével kezdődő hetekben volt a legnagyobb 2020-ban a forgalom.

 

A fővárosi forgalom csökkent

A személyautózásban már jóval észrevehetőbb a forgalom visszaesése. A Waze-felhasználók adatait gyűjtő és elemző Wazestats kimutatásából látható, hogy Budapesten radikálisan visszaesett az autók, vagy legalábbis az alkalmazást használók száma a 12. hét keddje után, azaz március 16-ot követően. Azóta fele-harmada felhasználó kapcsolódott rá a közösségi útvonaltervező alkalmazásra.

A BKK pontos adatokat ugyan nem tett közzé, de látványosak a sokszor csak egy-két utassal, vagy akár üresen közlekedő buszok, villamosok. Becslések szerint nagyjából tizedére esett vissza a forgalom a fővárosi közösségi közlekedésben.

A kerékpározásra azonban pozitív hatása volt a korlátozásoknak. Az automata kerékpáros forgalomszámlálók közül a csepeli mutatja a tavalyi év hasonló időszakához képest a legnagyobb növekedést. Márciusban már csak a jobb idő miatt is megugrik a biciklizési kedv, de az elmúlt évekhez képest igen eltérő az egyes mért helyeken a változás.

A BKK a Mol Bubi rendszer egyszerűsített regisztrációvajával és jelképes, 100 forintra csökkentett havidíjjal próbálta a közösségi kerékpározást mint alternatív és kevésbé járványveszélyes közlekedési eszközt helyzetbe hozni.

Ez pedig sikerült is: a március 16-i bejelentést követően rég nem látott magasságba ugrott a 13. héten a Bubi-bérlések száma. Ezt követően azonban ismét visszaesett, feltehetően sokkal többen maradtak egyszerűen otthon.

Adat áruszállítás forgalom koronavírus útdíj Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.

Jandó Zoltán
2021. február 23. 11:34 Adat

Nagyon úgy tűnik, hogy az Amazon kinyírt egy női nevet

Az amerikai cég elnevezte Alexának a virtuális asszisztensét, és a szülők világszerte úgy döntöttek, inkább más nevet választanak a lányuknak.

Fontos

Avatar
2021. február 24. 15:24 Közélet

Jól szolgálják-e a kormány tervei a COVID által okozott társadalmi és gazdasági károk helyreállítását?

A leginkább sújtott emberek és vállalkozások segítése, az ország ellenállóképességének növelése helyett lobbiérdekeket szolgálhat az új uniós források egy része.

Avatar
2021. február 23. 16:24 Közélet, Pénz

Kinek kell megfizetnie a gyermekvállalást?

Ha az állam erősen támogatja a gyermeknevelést, attól az még nem válik jutalmazott tevékenységgé, csak kevésbé veszteségessé.

Avatar Avatar
2021. február 23. 09:35 Élet

Elkerülhetetlen a nemzeti gazdaságpolitika visszatérése Európában, de kinek lesz ez jó?

Nagyon nehéz az EU politikai integrációját elképzelni, ezért bizonyos mértékben elkerülhetetlen a gazdaságpolitika visszatérése a nemzeti szintre - mondja Dani Rodrik a Rajk Szakkollégium videóinterjú-sorozatában.