Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. február 17. 13:50 Vállalat

Van, aki nagyot nyer az üzemanyagárstopon, de az nem a magyar lakosság

Bár a kormány – politikai megfontolásból – elsősorban a lakosság számára akarta olcsóbbá tenni a tankolást az üzemanyagárak befagyasztásával, mostanra már látszik, hogy nem a magyar háztartások a legnagyobb haszonélvezői az intézkedésnek. Már decemberben is látványosan megugrott a benzinkutak gázolaj-értékesítése a forgalmasabb tranzitútvonalakon, ami arra utal, hogy a Magyarországon áthaladó kamionok gyakrabban tankolnak nálunk, mint korábban. Az árstop így a nagy nemzetközi fuvarozócégek költségeit is jelentősen csökkenti. A multik nyereségét pedig sokszor hazai vállalkozások fizetik meg.

Nem csak a szomszéd jön át tankolni

A hét elején a környező országok közül Szlovákiában, Ausztriában, Horvátországban és Szerbiában is 30-70 forinttal többet kellett fizetni az üzemanyagért, mint a hazai kutakon. Ez már akkora különbség, hogy családi autóval is megéri akár 10-20 kilométert autózni, így nem csoda, hogy több ágazati szereplő is azt mondta a G7-nek:

úgy virágzik az üzemanyag-turizmus, mint talán még soha.

Normál esetben ez kedvező is lehetne a benzinkutasoknak, ha mostanra nem alakult volna ki olyan helyzet, hogy a hatósági ár miatt sok esetben drágábban kapják az üzemanyagot, mint amennyiért eladhatják. Így ez a többletforgalom sokaknak inkább teher, amely csak a veszteséget növeli.

Ráadásul az igazán nagy forgalomnövekedést nem is a környező országok ingázó lakói okozzák, hanem a nagy nemzetközi fuvarozócégek kamionjai. Egy kisebb hálózatot üzemeltető cég vezetője a G7-nek azt mondta: az elmúlt napokban annyira megugrott a kamionforgalom a töltőállomásain, hogy a szokott mennyiség dupláját értékesítette. Egészen pontosan csak értékesítette volna, ha nem korlátozza az egyszerre vásárolható mennyiséget 200 literben.

Ez a lépés pedig egyáltalán nem egyedi. Bár az eddigi hírekben főleg az 5-10 literes mennyiségi korlátozások kaptak nagyobb visszhangot, úgy tudjuk, sokkal több helyen szabtak ennél magasabb, 100-200 literes limitet, épp a fuvarozók megnövekedett kereslete miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegkapták a kegyelemdöfést a magyar benzinkutasok, tömeges bezárás jöhetA dízel nagykereskedelmi ára már két hete magasabb a 480 forintban maximált eladási árnál, péntektől pedig a benzinért is többet kell fizetni, mint amennyiért a kutakon adhatják.

Külön alkalmazott nézi az árakat

A benzinkúti kamionforgalom megugrása nem meglepő annak, aki kicsit is ismeri a szállítmányozással foglalkozó cégek működését, már tavaly novemberben, az árstop bevezetésekor is számítani lehetett rá. Ezeknek a vállalkozásoknak ugyanis az üzemanyag az egyik legfontosabb költség, így nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy megtalálják a legolcsóbb kutakat. Székely Zsolt, a több mint 500 járművel rendelkező Révész Holding nemzetközi fuvarozócég vezérigazgatója lapunknak azt mondta: két munkatársuk is van, akiknek csak az a feladata, hogy folyamatosan monitorozzák az európai kutak árait, és jelezzék az úton lévő kamionosoknak, hol lehet olcsóbban tankolni.

Ahogy mondja, ezekbe a kamionokba 1000-1200 liter üzemanyagot lehet tölteni, ekkora mennyiségnél pedig már a literenkénti tíz eurócentes árkülönbség is szemmel látható megtakarítást eredményez. Éves szinten ezzel több tízmillió forintot spórolhat egy vállalat. Márpedig Magyarország árelőnye jelenleg (Románia és Ukrajna kivételével) még a környező országokhoz képest is inkább 15-20 eurócent, a német vagy olasz árakhoz viszonyítva pedig 30. Mindez azt jelenti, hogy 

egy nagy fuvarozócég jelenleg egyetlen kamion megtankolásán 35-40 ezer forintot (100-110 eurót) spórolhat, ha a kocsi még a magyar-osztrák határ itteni oldalán tér be egy kútra.

A kamionosok pedig pont ezt csinálják. Bár decemberben még nem volt ilyen nagy árelőnye a magyarországi töltőállomásoknak, már akkor nagyon látványosan megugrott az gázolaj-értékesítés a hazai kutakon. Az év utolsó hónapjában 9,2 százalékkal több dízelt adtak el, mint 2019 hasonló időszakában*Azért érdemes inkább 2019-hez viszonyítani, mert a 2020-as adatokat a covid nagyon eltorzítja., miközben az év korábbi szakaszában átlagosan 2 százalék volt csak a növekedés.

Mielőtt kilépnek az országból, tankolnak egyet

Ráadásul az egyes megyékben nagyon eltérően alakult a forgalom. Győr-Moson-Sopronban – ahol a Magyarországot nyugati irányba elhagyó kamionok leggyakrabban kilépnek – például több mint negyedével nőtt, de kiugró növekedés volt Zalában és Somogyban is, ahol a déli irányba tartó teherautók távoznak.

A fenti térkép színei általánosságban is elég jól kirajzolják a hazai tranzitútvonalakat. Ez alól talán az egyetlen szembetűnő kivétel Csongrád-Csanád megye, ám a nyugatról visszatérő, Romániába vagy mondjuk Törökországba tartó kamionoknak nem éri meg ott tankolni, mert Európa délkeleti részén nem ritkán az ármaximált magyarnál is olcsóbb az üzemanyag*Törökországban és Bulgáriában is jóval alacsonyabban az árak, mint itthon..

Forrás: Magyar Közút

A tranzitnak a hazai gázolajforgalom növekedésében játszott fontos szerepére utal az is, hogy ugyanebben az időszakban az értékesített benzin mennyisége nem növekedett Magyarországon, és megyei bontásban sem látszanak olyan különbségek, mint a kamionok által használt dízelnél*A fenti ábra tetején lehet váltani a gázolaj és a benzin mennyiségének változását mutató térképek között.. Azaz nagyon úgy tűnik, hogy a nemzetközi fuvarozók már decemberben is igyekeztek kihasználni az akkor még jóval kisebb árkülönbségeket. Az elmúlt hetekben pedig a lapunknak nyilatkozók szerint ez csak fokozódott.

Ha pedig eldurvul az orosz-ukrán konfliktus, és a magyar kormány továbbra is ragaszkodik a 480 forintos maximált árhoz, akkor egészen tágra nyílhat az olló.

Persze amit a (tranzitnál jellemzően külföldi) szállítmányozó cégek az itteni olcsó tankoláson nyernek, azt valakinek meg kell fizetnie. Egyelőre a cechet a kereskedők állják, hiszen a kormány által összerakott szabályozás az árstop teljes terhét rájuk tolja. Ezt azok az úgynevezett fehér kutak élik meg a legnehezebben, amelyek nem tartoznak valamely nagy hálózathoz, és jellemzően magyar kkv-k tulajdonában vannak.

Magyarul a kormányzat a magyar vállalkozásokkal fizetteti ki a külföldi cégek árstopon elért nyereségét.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat árstop fuvarozás fuvarozó tranzit üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.