A globális ellátási lánc fennakadásai az előrejelzések szerint jövőre is kitartanak, ezért az Ikea áremelés mellett döntött – írja a BBC.
A multinacionális kiskereskedelmi vállalat szerdán közzétett negyedéves jelentése szerint idén csökkenni fog a nyereségrátája a megnövekedett szállítási és beszerzési költségek miatt. A következő évben ezeknek a költségeknek egy részét tovább fogják hárítani a franchise partnereikre, akik pedig eldönthetik, hogy ezt mennyire hárítják tovább a fogyasztókra. (Bár az IKEA esetében nem olyan típusú, helyi vállalkozásokat bevonó franchise rendszerről van szó, mint mondjuk a McDonalds-nál, hanem a csoport sajátos felépítéséből ered ez a tagozódás. Erről például ennek a közleménynek a végén lehet részletesebben olvasni.)
A cég termékeinek kereslete a járvány alatt rekordszintre nőtt, mivel az emberek ebben az időszakban többet költöttek az otthonukra. Az elmúlt fél évben azonban a világgazdaságot az ellátási láncok problémái határozták meg, és ez az Ikea Group eredményeire is hatással volt: a vállalatcsoport adózás előtti eredménye – ami az áruk franchise partnereknek való eladásából származik -, 16 százalékkal 1,7 milliárd euróra csökkent szeptemberig. A járvány előtti időszakhoz képest a vállalat profitja 4 százalékkal esett vissza.
A legnagyobb problémát a második félévben jelentkező megugró szállítási és beszerzési költségek jelentették. A cég jelentése szerint az áruházak és raktárak készletezése komoly kihívást jelentett, ami a boltokban elérhető kínálat szűküléséhez, bizonyos esetekben áruhiányhoz vezetett, amit a magyar vásárlók is tapasztalhattak.
A cég nem számít arra, hogy ezek a problémák 2022-re megoldódnak. A cég pénzügyi igazgatója, Martin van Dam a magas energiaárak és az ellátási lánc problémái miatt arra számít, hogy 2022 „nehezebb év lesz több kihívással”.
Az Ikea szeptemberig nem emelt árakat a kiskereskedőknek, de jelezte, hogy a magasabb nyersanyag- és szállítási költségek egy részét ebben a pénzügyi évben az üzlettulajdonosokra hárítja. „Bár nem tudunk továbbra is fix árakat biztosítani a kiskereskedők számára ilyen körülmények között, a megnövekedett költségek egy részét 2022-es pénzügyi évben is álljuk” – fogalmazott. Van Dam szerint franchise partnereknek lesz mozgástere abban, hogy a magasabb árakat áthárítják-e a vásárlókra, és ha igen, akkor milyen mértékben.
A bejelentést megelőzően október közepén Jesper Brodin vezérigazgató a globális szállítási káosz kapcsán arról beszélt, hogy szerinte a jelenséggel jövőre is együtt kell élni, és hogy az Ikeának többlet szállítási kapacitásokat kellett vásárolnia a termékhiány kezelése érdekében.
Vállalat
Fontos