Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 11:12 Világ

Szórják a 700 ezer forintos büntetéseket a külföldi fuvarozócégekre a svédek

A Svéd Közlekedési Hatóság (Transport Styrelsen) azt mondta lapunknak, hogy szeptemberben eddig már 17 alkalommal büntettek meg külföldi fuvarozócégeket azért, mert a kamionos a heti hosszú pihenőidejét a kabinban töltette – valahol Svédországban parkolva.

Sokat írtunk már arról, hogy Európában nagy piaci csata folyik a nyugati és keleti fuvarozók között, és ennek részeként a szabályozás nemrég úgy változott meg, hogy azt sok tekintetben szinte lehetetlen egy keleti cégnek teljesítenie. A svéd példában konkrétan arról a kitételről van szó, hogy a sofőrt a hosszú pihenőre vagy haza kell juttatni, vagy szállást-szállodát kell neki szerezni. Rengeteg olyan kelet-európai társaság van, amely az európai piac egységességét kihasználva a kontinens nyugati felében dolgozik, vagyis a kamiont a sofőrrel együtt hosszabb ideig nyugatra küldi.

Mivel a kamionokban van ágy, és hétköznap lehet is szabályosan benne aludni, eddig bevett gyakorlat volt a kamionosok több hétig, akár hónapokig tartó kiküldetése is. Sok magyar sofőr is dolgozik két- vagy akár négyhetes hazatérési ciklusokban, de a probléma azoknak az uniós cégeknek igazán nagy gond, amelyek jóval távolabb vannak a legfontosabb nyugat-európai fuvarozási piacoktól. Például Bulgáriába vagy Romániába szinte lehetetlen üzletileg értelmes keretek között kéthetente hazajárni egy kamionnal.

A svédek szeptembertől kezdték a gyakorlatban alkalmazni az új szabályt. Ahogy a G7-nek mondta a hivatal, a rendőrség végzi a közúti ellenőrzést, és ha a sofőr 45 óránál hosszabb ideje tölti a pihenőidejét, akkor 20 ezer koronára, azaz majdnem 700 ezer forintra büntethetik. A rendőrség helyben előleget szedhet be, a közlekedési hatóság pedig kivizsgálja az ügyet, és dönt, hogy a teljes összeget behajtja-e. Eddig 17 esetben kért külföldi cégtől büntetéselőleget a rendőrség, a hatóság azonban nem tudta megadni nekünk a cégek listáját, így nem tudjuk, hogy magyarok vannak-e közöttük.

A büntetés kiszabása természetesen nem mentesíti a szabály betartása alól a fuvarozócéget, vagyis a sofőrnek ezen felül is szállást kell biztosítani, és ezt igazolni kell. A szabály kritikusai szerint egyébként ezzel nemcsak az a probléma, hogy drága, hanem az is, hogy elég nehéz kamionnal megközelíthető szállásokat találni, és a járművet a sofőrnek adott esetben magára kell hagyni.

A hatóság azonban újra elmondta nekünk azt, amivel a szabályt Európa-szerte indokolják: közlekedésbiztonsági okokból nem lehet megengedni, hogy nem megfelelően kipihent sofőrök vezessenek az utakon. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a kamionsofőrök idejük nagy részében így is a kabinban alszanak, és ha haza is kell őket hozni, legfeljebb pár napot töltenek otthon, a saját ágyukban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiányAmerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fuvarozás-vita is arról szól, hogy feljebb tudunk-e kerülni az európai munkamegosztásbanEgyelőre csak az alacsonyabb bérrel tudunk versenyképesek lenni. Az európai integráció sikere múlik azon, hogy el tudunk-e mozdulni az értékesebb munka felé.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ büntetés fuvarozás közúti árufuvarozás Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.