Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. szeptember 8. 06:13 Közélet

A rendszámtáblagyártás az egyik legfurcsább biznisz lett

A rendszámtáblák gyártása egyszerű – és ezáltal nem különösebben jövedelmező – feladatnak tűnik, mégis van egy olyan német cégcsoport, amely hosszú évek óta sorra nyer el szerte a világon a gépkocsik azonosításával kapcsolatos tendereket, miközben szép pénzügyi eredményeket mutat fel. A mára több mint százhúsz országban jelenlévő, illetve értékesítő J.H. Tönnjes egy Bréma környéki parafadugó-gyárból nőtte ki magát, amit a névadó Johann Hinrich Tönnjes alapított még 1832-ben, és 1962-ben kezdett rendszámtáblák készítésével foglalkozni.

A cég a későbbiekben egyrészt jobban elmélyült az új szakterületén – megkezdte a fém- illetve műanyagtáblák előállításához szükséges berendezések forgalmazását és újabb járműazonosítási megoldások kidolgozását –, másrészt 1990-re külföldi terjeszkedésbe kezdett: ekkor jött létre a többek között a magyarországi rendszámokat gyártó Plaket Kft.-t is részben tulajdonló Tönnjes E.A.S.T., ami eleinte a rendszerváltó kelet-európai országokban kezdett helyi vállalkozókkal együtt a cégcsoporthoz tartozó vállalatokat létrehozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHarminc éve ugyanaz a magáncég készíti az összes rendszámtáblát, évi 1 milliárd forint körüli haszonnalA Plaket Kft. lényegében egy természetes monopólium lett, a cég jövedelmezősége kiemelkedő a hasonló társaságokéhoz képest.

A Tönnjes magyarországi érdekeltsége az anyacég berendezéseivel kezdte a már a kilencvenes évek elején is teljesen automatizált rendszámtábla-gyártást, a Népszabadság korabeli cikke szerint 2005-ig tartó kizárólagos gyártási jogot elnyerve teljes árfelszabadítás mellett – és amint azt már bemutattuk, az azóta elmúlt tizenöt évben nem is akadt érdemi kihívója a magyar piacon. Hasonlóan kivételezett helyzetbe került a német cég, illetve annak helyi kirendeltsége Lettországban is, ahol 2002 és 2016 között egy együttműködési szerződés keretében, majd 2016 és 2020 között egy egypályázós tender elnyerésével szállíthatta a rendszámtáblákat az állam megrendelésére. A lett versenyhivatal tavaly azonban vizsgálatot indított a közbeszerzést illetően, aminek eredménye szerint

a verseny hiánya az észt rendszámtábla-beszerzéshez képest három, a litvánhoz viszonyítva pedig ötszörös túlárazáshoz vezetett.

A versenyhivatal beszámolója szerint a szomszédos országokban jóval olcsóbban dolgozó gyártók azért nem tettek ajánlatot, mert a kiírás a régi partnerre volt szabva, például olyan rövid szállítási határidőkkel és adatszinkronizációs követelményekkel, amelyeknek csak egy már jól bejáratott cég tud megfelelni. (Magyarországon a Plaket Kft. 2010-ben megnyert egypályázós tendere is részben az adatcsere sajátosságaira való hivatkozással zajlott tárgyalásos, és nem nyílt módon.)

Európán kívül is volt rá példa, hogy kifogásolták a Tönnjes tevékenységét: a cégcsoport Srí Lankán például egy helyi lap cikke szerint vélhetően összejátszott a rendszámtáblák beszerzéséről szóló tender során a szintén német Utsch-sal. Ennek lehetőségét valószínűsítette a két konkurens cégcsoport helyi leányvállalatainak egymással átfedő vezetői és tulajdonosi köre. Ezek az összefonódások egyértelműen szembementek az ország beszerzési szabályaival.

A rendszámtáblák gyártását a Tönnjeshez hasonlóan az 1960-as évek óta végző Utsch-nál szükségesnek tartották leszögezni, hogy a – többek között a Tönnjes cégcsoport tagjaival közösen alapított – Utsch Tönnjes International-ben nincs többségi tulajdonuk és beleszólásuk sem az ő nevüket is viselő cég működésébe.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet közlekedés plaket kft rendszám Tönnjes üzlet Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.