Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 25. 07:30 Élet, Pénz

Ha ügyesek, hatalmas pénzt szakíthatnak Kínában Liu Shaolin Sándorék

Hatalmas lehetőségeket nyithat meg a Liu-testvérek előtt történelmi sportsikerük a Távol-Keleten, különösen Kínában. A rövidpályás gyorskorcsolya-váltóval az ország első téli olimpiai aranyát nyerő fivérek most még nem különösebben ismertek édesapjuk szülőhazájában, de ha ügyesek, jó esélyük van sztárrá válni a világ legnépesebb országában.

A téli olimpia kevésbé népszerű Kínában, mint a nyári, de amióta kiderült, hogy a 2022-es játékok is Pekingben lesznek, érezhetően megnőtt az érdeklődés a téli sportok iránt is. A dél-koreai Pjongcsang ráadásul nincs is messze Kínától, így az időeltolódás sem jelentős.

A sportesemények nézettsége arányaiban így sem volt kiemelkedő, de a hatalmas népesség miatt ott egy 1-2 százalékos mutató is tízmilliós elérést jelent. Ráadásul helyi tévés forrásaink szerint a gyorskorcsolyát Wang Meng sikerei óta*A kínai sportolónő négyszeres olimpiai (2006, 2010) és 18-szoros világbajnok (2003 és 2013 között). az átlagosnál nagyobb érdeklődés övezi. Ennek megfelelően a férfi rövidpályás 5000 méteres váltó versenyszámának döntője is felülmúlta az átlagos 2 százalék körüli nézettséget, így ott több, mint húszmillióan látták az első magyar téli olimpiai aranyat.

Bár Kínában ez még nem számít kiemelkedő ismertségnek, forrásaink szerint az olimpiai érem, a kínai felmenők, illetve az, hogy a testvérek kifejezetten jóképűek, nagyon jó alapot teremt ahhoz, hogy felépítsék magukat az országban. Ehhez persze nem árt, ha vannak helyi médiakapcsolataik. Az ismertségükön hatalmasat dobhat például, ha bekerülnek egy kínai tévéshowba. Erre egyébként állítólag már volt példa, most azonban sokkal jobbak az előfeltételek, mint akkor.

Kínában ugyanis az ilyen műsorokat (és a szappanoperákat) nézik a legtöbben. A hasonló programokkal is jelentkező kínai állami televízió, a CCTV főcsatornája például átlagosan 107 millió embert tud leültetni a tévék elé egy hétköznap este. Másfél éve pedig a Figyelő írt róla, hogy egy Magyarországon forgatott kínai celebshow első adását (amelyben a Halászbástyánál turistákkal próbálták megpusziltatni magukat az Európában teljesen ismeretlen, de Kínában tízmilliók által körberajongott sztárok) 30 millióan nézték élőben. Ez ráadásul csak a kezdet volt, később a felvételek a helyi közösségi médiában is nagy karriert futottak be.

Kinti szakértők a közösségi médiát is nagyon fontos felületnek tartják. Bár szerintük a Liu testvérek már korábban is elkezdhettek volna építkezni a helyi közösségi médiában, még mindig nincsenek elkésve. Ha vannak ilyen ambícióik, akkor az, hogy a következő téli olimpia Pekingben lesz, hatalmas lehetőséget jelent számukra, elég, ha akkorra kiépítenek egy megfelelő közösségi média-bázist.

A hatalmas piac miatt egy kinti sztár sok millió, akár több tízmillió rajongót gyűjthet így, ezt pedig később könnyedén pénzre lehet váltani. A márkák ugyanis – miután kifejezetten hatékony marketingeszköznek tűnnek – egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az ilyen kommunikációs csatornákra. Korábban már írtunk róla, hogy egy 100 ezer Instagram követővel rendelkező amerikai vagy nyugat-európai véleményvezér 710 ezer forintot kaphat bejegyzésenként, a 4-20 millió követő közötti celebek díjszabása már 1,8-4,6 millió forint között mozog.

Nyilván ez a fejlett piacokon, ahol a lakosság elkölthető jövedelme nagyobb, sokkal jobban működik, de Kínában is egyre nagyobb bevételre tesznek szert reklámokból, hirdetésekből és posztokból a hírességek. A tíz legjobban fizetett kínai sztár a Financial Times egy tavaly év végi cikke szerint 2017-ben 2,2 milliárd jüant (jelenlegi árfolyamon 88,3 milliárd forintot) keresett, ami több, mint két és félszerese a két évvel korábbinak.

 

Mivel az ebben a rangsorban élen végző sztárok általában a filmes szakmából vagy a zenei világból kerülnek ki, a növekedés részben a színészi fizetések emelkedésének köszönhető, de komoly szerepe van benne a különböző reklámszerződésekből származó bevételek megugrásának is. A legkeresettebb helyi celebek egy-egy kampányért 10-15 millió jüant (400-600 millió forintot) is kaphatnak, egy-egy poszt a Weibón (a helyi Twitteren) pedig jüanszázezreket ér.

Pedig a hírességek többsége Európában vagy az USA-ban nem is különösebben ismert, elsősorban a hazai, és az egyéb távol-keleti piacokra építkeznek. Ugyanez egyébként a sportolókra is igaz. Részben ez a magyarázata annak is, hogy a legjobban fizetett helyi atléták egyáltalán nem azokból a sportágakból kerülnek ki, mint mondjuk Európában, vagy az Egyesült Államokban. A tavalyi toplistát vezető Sun Yang például úszó, a második helyen álló Zhang Jike pedig asztaliteniszező, de volt az első tízben röplabdás és tollasozó is.

 

A sportolók ugyan jóval kevesebbet keresnek mint a színészek, de a leghíresebbek forintban így is milliárdokat tehetnek zsebre egy évben. Ennek egy jelentős része pedig esetükben is reklámszerződésekből jön össze. Ning Zetao úszó például egy 10 millió jüanos szerződést írt alá az adidas-szal, míg Yi Jianlian 32 milliós jövedelmének nagyjából 40 százaléka származott szponzori megállapodásokból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz aranyérem Burján Csaba gyorskorcsolya Kína Knoch Viktor Liu Shaoang Liu Shaolin Sándor téli olimpia Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.