Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. december 11. 13:13 Vállalat

A legújabb német szappanoperától függ a Volkswagen jövője

Hetek óta nagyon komoly feszültségek uralják a világ legtöbb autót gyártó csoportjának, a Volkswagennek a vezetését. A németül felügyelő bizottságnak nevezett, ám magyar fogalmak szerint sokkal inkább igazgatóságként működő, vagyis a cégcsoport működésének stratégiáját meghatározó testületben óriási hatalmi harcok dúlnak, és ez nagyon nem jön most jól a csoportnak.

A céges szappanoperának két főszereplője van: Herbert Diess vezérigazgató és Bernd Osterloh, a munkások érdekvédelmi szervezeteinek első számú képviselője.

Diess-nek van egy üzleti terve, amely szerint

a VW-t hosszabb távon egy sokkal inkább technológiaközpontú cégcsoporttá alakítaná át,

párhuzamosan az elektromos hajtásra való átállással. Ez a terv azonban többek között lényeges létszámcsökkentéssel is számol Németországban, amit a dolgozók érthető módon nem akarnak elfogadni.

A nagy csata előzménye, hogy már nyáron arról szóltak a pletykák, hogy Diess elvesztette a támogatását a felügyelő bizottságban, és ez olyan komoly válságot okozott, hogy a VW-nek közleményben kellett nyugtatgatni a befektetőket a vezérigazgató iránti töretlen bizalomról. A testület egyébként 19 tagú, de jól jelzi a németországi viszonyokat, hogy ebből kilencet közvetve vagy közvetlenül a munkások érdekképviseleti szervei kontrollálnak, és még a helyi politikai szereplők delegáltjai is benne ülnek.

Diess már júniusban azzal vádolta meg a testület egyik tagját, hogy folyamatosan bizalmas információkat ad ki a sajtónak, ám ebből olyan botrány keveredett, hogy végül neki kellett nyilvánosan bocsánatot kérnie a vádaskodásokért.

Több jel is arra utal, hogy Diess pozíciója vagy legalábbis elkötelezettsége megrendülhetett az elmúlt hónapokban. A Volkswagen márka ügyeinek irányítását például átadta Ralf Brandstätternek, és a VW-nek ekkor is magyarázkodnia kellett arról, hogy Diess nem vonult vissza, továbbra is ő áll a VW élén, és az irányítás a veterán Brandsätternél is jó kezekben maradt.

A helyzet azonban akkor vált végletesen kiélezetté, amikor Diess elhatározta, döntésre viszi a dolgot: bár 2023-ig szól a szerződése, azt kérte a felügyelő bizottságtól, hogy idő előtt hosszabbítsák meg a kontraktust. Diess ezzel lényegében bizalmi szavazást kért magával szemben, illetve a hosszabb távú tervei mellett. Ha Osterloh megszavazza a szerződéshosszabbítást, azzal a munkások nevében megszavazza Diess terveit, vagyis a leépítéseket is.

Diess lépése után azonban patthelyzet alakult ki, a vezérigazgató ragaszkodik a szerződéshosszabbításhoz, Osterloh-ék azonban ezt nem akarják megszavazni – a dolog ettől kezdve személyes bizalmi üggyé is vált. Az üléseken állandóan elnapolják a témát, de ez azt is jelenti, hogy

a VW jövője jelenleg teljes mértékben bizonytalan.

A felek között a felügyelő bizottság elnöke, Hans Dietrich Pötsch próbál közvetíteni, egyelőre sikertelenül. A VW tulajdonosai között meghatározó szerepben lévő két család delegáltja, Wolfgang Porsche és Hans Michel Piech egyébként Diess mögött áll. Osterloh viszont hetek óta minden érintettnél azzal érvel, hogy a VW sikeres jövője elképzelhető a leépítések nélkül is.

A VW-csoport tavaly 10,96 millió járművet adott el világszerte, és 671 ezer dolgozója volt. A második a Toyota volt 10,74 millió eladott járművel, de csak 359 ezer alkalmazottal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIjedten figyelik a német VW-munkások az átállást az elektromos autókraA Volkswagen pont egy olyan gyárát választotta az elektromos autógyártásra való áttérés első állomásaként, aminek környezete teljesen kiszolgáltatott az üzem működésének.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó felső vezetők harc Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.