Ördögi körbe kezd belemenni a filmipar: a járvány miatt a közönség a saját belátása, illetve a lezárások miatt eltűnt a mozikból, ezért a bemutatók sorra elmaradnak, új film nélkül viszont nem lesz néző. A legnagyobb nemzetközi moziláncok, például az AMC és a Cineworld bizonyos amerikai és brit vetítőtermek ismételt ideiglenes bezárása vagy rövidebb nyitva tartása mellett döntött – emlékeztet például az Economist.
A hollywoodi stúdiók egyre halogatják a nagy költségvetésű filmjeik bemutatását. A nézők ugyanis egyelőre csak óvatosan kezdenek visszatérni a vetítőtermekbe, sőt sok fontos piacon, például Kaliforniában és New Yorkban még ki se nyithattak a mozik – félő tehát, hogy a drágán elkészített produkciók után nem fognak kellő mennyiségű árbevételhez jutni a stúdiók a jegyeladásokból. Ugyanakkor a mozikat ezzel meglehetősen bizarr helyzetbe hozzák, ahogy a Cineworld igazgatója fogalmazott egy, a The Conversation-ön megjelent cikk szerint:
Olyanok vagyunk, mint egy élelmiszerbolt élelmiszer nélkül.
Az Egyesült Államokban a mozipiac kisebb szereplőinek rohamosan csökken az esélye, hogy túlélhesse a mostani válságot kormányzati segítség nélkül. Sőt, jelenleg úgy néz ki, hogy jövő év elejére még az AMC is kifogy a pénzből. A mozik számára ráadásul már a járvány előtt sem kedveztek a körülmények, mert hatalmas összegeket kellett arra fordítaniuk, hogy a Netflix és az óriástelevíziók korában is vonzók maradjanak a nézők számára. Eközben pedig a stúdiók a mozibemutatókhoz képest egyre rövidebb időn belül tették elérhetővé a filmjeiket a streaming szolgáltatóknál.
Az elkészült filmek bemutatását természetesen nem halogathatják a végtelenségig a hollywoodi stúdiók, és már most látszik, hogy a saját, leginkább rövid távú érdekeik szerint döntenek arról, hogy meddig fognak kivárni. A mozik és a hitelezőik hiába sürgetik a gyártókat, hogy legyenek premierek, ők egyelőre a pillanatnyi veszteségeik minimalizálására törekednek. Ebből persze akad bőven, a Disney például 28 ezer dolgozójától volt kénytelen megválni, mivel a vidámparkjait be kellett zárnia.
Kérdés azonban, hogy nem lesz-e késő, amire Hollywood bemutatja a most visszatartott szuperprodukciókat. Az amerikai filmipar dominanciája épp az 1918-as spanyolnátha-járvány után bontakozott ki, amikor az európai stúdiók nem tudtak kellő iramban újraindulni.
Hollywoodot azonban most Kína hasonló módon megszorongathatja, ott ugyanis már hellyel-közzel talpra tudott állni a helyi film- és moziipar. Az amerikai filmkultúrától kevésbé függő európai országokban is kedvezőbbek az ágazat kilátásai, amit az is jelez, hogy míg Kelet-Európában a Cineworld nem tervez egy mozit sem bezárni, addig Nagy-Britanniában a vállalat 5500 alkalmazottjának sorsa forog kockán.
Vállalat
Fontos