Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 20. 14:48 Élet

A városi terepjárók lefogytak, a normál autók meghíztak, a két kategória összeért

Kezdetben voltak a hasonló felépítésű, de eltérő méretű autók, és a főbb kategóriákat a hosszúság-szélesség adatok határozták meg. Az SUV-k (sport utility vehicles) elsöprő népszerűsége azonban alapvetően változtatta meg a kategorizálást, a sokszor városi terepjárónak nevezett modellek a magasságot is meghatározó dimenzióvá tették.

A magasabb felépítésű és általában jóval nagyobb tömegű SUV-k elterjedésének a környezetvédők nem örülnek, ezek a járművek általában jobban terhelik a környezetet, mint a hagyományos verzióik.

A német Welt am Sonntag azonban most egy olyan kutatást mutatott be, amely szerint az SUV-k az utóbbi évtizedben kissé összementek. A hagyományos modellek növekedése azonban nem állt meg, ezért a kategóriák összecsúsztak.

Az egységesedés a hosszúságban kifejezetten látványos. 2007-ben egy átlagos SUV hossza 4,58 méter volt, ami 30 centivel haladta meg a hagyományos verziók átlagát, idén azonban a különbség már csak 3 centi. Mivel a kisebb kategóriákat is eluralták az SUV-k, a városi terepjárók átlagos hossza most 4,47 méter, a hagyományos verzióké viszont 4,44 méterre nőtt.

Környezetvédelmi szempontból a tömeg fontosabb, hiszen minél nehezebb egy jármű, annál több üzemanyaggal kell meghajtani ugyanakkora táv megtételéhez. Az SUV-k átlagos súlya 2007-ben 2,43 tonna volt, mára azonban 2,15 tonnára fogytak. A normál felépítésű verziók tömege ezzel szemben 1,85 tonnáról 1,99 tonnára nőtt, vagyis az 580 kilogrammos különbség 160 kilóra olvadt.

Szélességben az SUV-k ugyan csak 2 centimétert mentek össze, a többi autó viszont 4 centit nőtt, így a különbség ma már mindössze 4 centiméter.

A Die Welt írása szerint az átlagos méretekben észlelhető egységesedésnek két fő oka van. Egyrészt a vékonyabb pénztárcájú vásárlók is SUV-ket szeretnének vezetni, ezért egyre nagyobb a választék a kisebb méretű, vagyis olcsóbb városi terepjárókból. A másik fő ok pedig, hogy akinek van pénze hagyományos felépítésű autóra, az egyre nagyobbat akar venni. A Volkswagen Golf például 3,82 méterről 4,28 méteresre nőtt az évek alatt, a tömege pedig 63 százalékkal nagyobb.

A vásárlók szeretik a magasabb ülőpozíciót, mert könnyebb az autóból ki- és beszállni, a vezetést pedig biztonságosabbnak érzik, ha többet látnak az útból. Ezért nőnek, és sok esetben magasodnak is a hagyományos modellek, a kisebb SUV-k viszont gyakran alacsonyabbakká válnak, így a két kategória összeért.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet autó méret modell suv Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.