Kezdetben voltak a hasonló felépítésű, de eltérő méretű autók, és a főbb kategóriákat a hosszúság-szélesség adatok határozták meg. Az SUV-k (sport utility vehicles) elsöprő népszerűsége azonban alapvetően változtatta meg a kategorizálást, a sokszor városi terepjárónak nevezett modellek a magasságot is meghatározó dimenzióvá tették.
A magasabb felépítésű és általában jóval nagyobb tömegű SUV-k elterjedésének a környezetvédők nem örülnek, ezek a járművek általában jobban terhelik a környezetet, mint a hagyományos verzióik.
A német Welt am Sonntag azonban most egy olyan kutatást mutatott be, amely szerint az SUV-k az utóbbi évtizedben kissé összementek. A hagyományos modellek növekedése azonban nem állt meg, ezért a kategóriák összecsúsztak.
Az egységesedés a hosszúságban kifejezetten látványos. 2007-ben egy átlagos SUV hossza 4,58 méter volt, ami 30 centivel haladta meg a hagyományos verziók átlagát, idén azonban a különbség már csak 3 centi. Mivel a kisebb kategóriákat is eluralták az SUV-k, a városi terepjárók átlagos hossza most 4,47 méter, a hagyományos verzióké viszont 4,44 méterre nőtt.
Környezetvédelmi szempontból a tömeg fontosabb, hiszen minél nehezebb egy jármű, annál több üzemanyaggal kell meghajtani ugyanakkora táv megtételéhez. Az SUV-k átlagos súlya 2007-ben 2,43 tonna volt, mára azonban 2,15 tonnára fogytak. A normál felépítésű verziók tömege ezzel szemben 1,85 tonnáról 1,99 tonnára nőtt, vagyis az 580 kilogrammos különbség 160 kilóra olvadt.
Szélességben az SUV-k ugyan csak 2 centimétert mentek össze, a többi autó viszont 4 centit nőtt, így a különbség ma már mindössze 4 centiméter.
A Die Welt írása szerint az átlagos méretekben észlelhető egységesedésnek két fő oka van. Egyrészt a vékonyabb pénztárcájú vásárlók is SUV-ket szeretnének vezetni, ezért egyre nagyobb a választék a kisebb méretű, vagyis olcsóbb városi terepjárókból. A másik fő ok pedig, hogy akinek van pénze hagyományos felépítésű autóra, az egyre nagyobbat akar venni. A Volkswagen Golf például 3,82 méterről 4,28 méteresre nőtt az évek alatt, a tömege pedig 63 százalékkal nagyobb.
A vásárlók szeretik a magasabb ülőpozíciót, mert könnyebb az autóból ki- és beszállni, a vezetést pedig biztonságosabbnak érzik, ha többet látnak az útból. Ezért nőnek, és sok esetben magasodnak is a hagyományos modellek, a kisebb SUV-k viszont gyakran alacsonyabbakká válnak, így a két kategória összeért.
Élet
Fontos