Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy az új, gyakran egyénre szabott illatok megalkotásával foglalkozó parfümőrök az utolsók között vannak, akiknek a munkáját kiválthatják a gépek, a jelek szerint azonban már ez is megoldható.
Ahogy a BBC írja, a hollandiai Bredában a ScenTronix egy „algoritmikus parfümüzletet” nyitott, ahol a mesterséges intelligencia segítségével bárki egyénre szabott illatokhoz juthat. Ehhez először olyan kérdésekre kell válaszolni, mint hogy milyen környezetben nőtt fel és hogyan látja saját szerepét az életben, majd hét percen belül el is készül ötféle parfüm 30 euróért cserébe. (És ha valamelyik megtetszik, nyilván nagyobb mennyiségben is lehet belőle vásárolni.)
A cég társalapítója elismeri, hogy sokan idegenkednek attól, hogy olyan parfümért fizessenek, amelyet előtte értelemszerűen nem tudnak megszagolni. Ezen azzal igyekeznek segíteni, hogy az üzletben van egy tanácsadó szakemberük.
Az azonban ma még jóval gyakoribb, hogy az iparágban dolgozó vállalatok az új illatok létrehozásának köztes állomásainál alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, de a végső szót a parfümőrök mondják ki. Az ágazat egyik meghatározó szereplője, a svájci – Magyarországon, Makón is termelő – Givaudan Frangrances tavaly állította szolgálatban a Carto névre keresztelt programot, amely gépi tanulással (azaz lényegében minden számára elérhető releváns információt felhasználva) tesz javaslatokat az összetevők új kombinációjára. Van miből dolgoznia, mivel a vállalat illatanyagok hatalmas tárházával rendelkezik.
Ez sokkal hatékonyabb, mintha a parfümőrnek táblázatokból kellene kikeresnie a szerinte megfelelő összetevőket. De így sem kell lemondania az irányításról, a Carto érintőképernyős felületén ő is létrehozhat teljesen új illatkombinációkat.
A parfümőr 1500 összetevőből választhat, és anélkül készítheti el a parfümöt, hogy egyetlen egyet is meg kellene érinteni. Így hatékonyabban dolgozhat, és nem kell folyton belenéznie a jegyzetfüzetébe
– mondta a BBC-nek a Givaudan alelnöke, a cég parfümőriskolájának igazgatója.
A német Symrise az IBM Research-csel társulva hozta létre a Philyra névre keresztelt programot, amely az illatanyagokon kívül a vevők adatai alapján hoz létre új illatokat. A betanítása állítólag sok szempontból hasonlóan ment végbe, mint a profi parfümőröké, akik gyakran tíz évig tanulnak, míg saját alkotásokat hoznak létre. Nem elhanyagolható különbség persze, hogy a mesterséges intelligenciának nincs szaglása, így természetesen mindent kódsorok formájában kellett bevinni. Például azt, hogy általában bizonyos típusú összetevők milyen aránya megfelelő.
Így is voltak látványos melléfogások, de a mesterséges intelligencia esetében ez nem meglepő. Egy idő után aztán elkezdtek jönni az eredmények, tavaly egy brazil kozmetikai vállalat már piacra is dobott egy a német céggel közösen létrehozott parfümöt.
A tapasztalatok szerint egyébként a mesterséges intelligenciát ezen a téren a vakfoltok megszüntetésére lehet a legjobban használni, hogy olyan kombinációkat hozzon létre, amelyekre addig senki sem gondolt. Hogy aztán ez mennyire kellemes, azt majd eldöntik a parfümőrök és végső soron a vásárlók.
Élet
Fontos