Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 13. 16:47 Élet

Azért vesznek egyre többen nagy autókat, mert azoknak még van arcuk

A városi terepjáróknak (SUV) elölről nézve sokkal inkább van még emberi archoz hasonlítható formájuk, mint a többi modelltípusnak, hívja fel a figyelmet egy érdekes jelenségre Jack Baruth, a Road and Truck szakírója. Természetes igényünk van arra, hogy ott is emberi vagy állati arcokat lássunk, ahol nincsenek, és ez döntő lehet a kategória népszerűségében.

Baruth azzal érvel, hogy a pareidolia néven ismert jelenség alapvető emberi tulajdonság, az ősidőktől fogva bennünk van, hogy a bozótban rejtőző ragadozókat vagy ránktámadó embertársainkat felismerjük. Az ösztön annyira jellemző ránk, hogy hajlamosak vagyunk a felhőkben különböző emberi formákat látni, vagy azt képzelni, hogy a Holdnak arca van. Így lehet ez az autókkal is, hiszen ki nem látott még bele egy vidám vagy szomorú arcot egy kocsi elejébe?

Baruth két példát említ, amikor az autógyártók egyértelműen eltértek az arcos tervezéstől, és bele is buktak. Az egyik az Infinity 1990-es Q45-ös modellje, amelynek nem volt hűtőrácsa, ezzel eltűnt az arca, de hamar módosítani kellett a formaterven, mert nem ment a modell.

Az első Infinity Q45. Fotó: Wikipedia

A másik az 1996-os Ford Taurus, amely szintén arcnélküli volt, de hamarosan kénytelenek voltak arcot tervezni neki.

Ford Taurus 1996-ból. Fotó: Wikipedia

Az érvelés szerint a személyautók arctalanítása az 1984-es Audi 5000-sel kezdődött el, ennek a modellnek aerodinamikai megfontolások miatt már csak félig volt emberi arca, és sok gyártó át is vette a formatervének alapelveit. A nagyobb, erősebb, magasabb építésű pick-upoknál azonban nem volt szükség ilyen mértékű aerodinamikai tervezésre, ezért megmaradtak az emberi arcra emlékeztető jegyek.

Ford Explorer SUV 1995-ből. Fotó: Wikipedia

A városi terepjáró pedig nem más, mint egy komfortossá tett, és külső helyett belső csomagtartóval ellátott pick-up, amelynek szintén meg lehetett hagyni az emberi arcát.

Lehet azt mondani, hogy a városi terepjáró, vagy szabadidő-autó a magas építésének köszönhetően jobb rálátást biztosít a vezetőnek a forgalomra, nagyobb a csomagtartója, kényelmesebb, mint egy normál méretű személyautó, de Baruth szerint nem ez a lényeg, hanem az, hogy emberi arca van, ezért a vásárlók jobban érzik magukat, ha ránéznek, és ezért egyre népszerűbb.

Egy 2012-es kutatás során egyébként autóipari szakemberek elé tettek egy sor autós képet, és azt találták, hogy az agyműködésük megegyezett azzal, amikor emberi arcokat néztek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet autó emberi arc városi terepjáró Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.