„Vegyesen kezeljük a helyzetet. Olyan is van, aki majdhogynem szkafanderben dolgozna. Én a negyvenes éveimben járok, és a korombeli kollégákhoz hasonlóan én sem félek igazán. Amit lehet, megteszünk: az előírások szerint fertőtlenítjük a kezünket munka közben, a végállomásokon, kerüljük a kézfogást, a személyes konktaktust, de ezt sok esetben nem tudjuk betartani: ha olyat akarok mondani, ami csak a kollégára tartozik, akkor odahajolok hozzá” – mesélte nekünk Sándor, aki másodállásban busz- és villamosvezetőként dolgozik a BKV-nál.
Egy másik BKV-s sofőr szerint is vegyesen kezelik a helyzetet kollégái. „Sokan félnek, de én nem vagyok közöttük. Be kell tartani az előírásokat, de egyébként ugyanúgy történik minden, mint máskor. Mindenki teszi a dolgát a megadott keretek között, nem akar senki kibújni munkavégzés alól” – mondta.
„Mindenki sokkal óvatosabban áll a dolgokhoz, komolyabban veszi mind a saját maga védelmét, mindenki szerintem maximálisan megtesz mindent”
– mondta egy BKV-s autóbusz-vezető.
A napokban több olyan esetről is lehetett olvasni az újságokban, amikor az utasok nem tartották be az elővigyázatossági szabályokat. Például a tiltás ellenére a sofőr mögé ültek a lezárt részre. Vagy amikor Budapesten a 106-os buszon, a Flórián téri buszmegállóban egy férfi a lezárt részt átlépve az első ajtón akart leszállni, majd amikor a sofőr közölte vele, hogy ez tilos, leidiótázta.
Sándor szerint
a horrorsztorik ellenére az emberek többsége fegyelmezetten alkalmazkodik a kialakult helyzethez.
„Kinn a forgalomban az látszik, hogy az emberek megértik, hogy be kell tartani az új szabályokat. Nem szólnak be, nem morgolódnak, csöndesen tudomásul veszik, hogy ez egy ilyen helyzet” – mondta.
„Megértették azt, hogy ez nem játék. A nagy számok törvénye alapján lesznek olyan utasok, akik nem tartják be az előírásokat, de nekem nem volt személyes tapasztalatom”
– mondta egy másik BKV-s.
Hasonlókról számolt be egy másik, szintén BKV-s buszvezető. „A kollégák mesélnek ilyen történeteket, de én személy szerint nem tapasztaltam, hogy az utasok ne tartották volna be a szabályokat” – mondta, és azt is elárulta, hogy a fővárosi busz-, villamos-, troli- és metróvezetőket központilag tájékoztatták arról, hogy milyen protokollt kell követni, ha probléma lenne. „Van egy automata szöveg, ami ilyen esetben felszólítja az utast, hogy tartsa be a szabályokat. Ha ez nem elég, akkor a forgalomirányítókkal kapcsolatba lépve rendőri intézkedést lehet kérni, én úgy tudom, hogy ilyesmire még nem került sor” – mondta.
Zsolt éjszakai beosztásban dolgozik. Ő a VT Arriva alkalmazottja, ami a BKK egyik buszüzemeltetési szolgáltatója. Ő arról mesélt, hogy az éjszakai buszon a bulizók hiánya miatt jóval fegyelmezettebbek az utasok. És bár kevesebben is vannak, Zsolt azt vette észre, hogy így is próbálnak úgy ülni, hogy a lehető legmesszebb legyenek egymástól.
„Egy kisebb konfliktusom volt, amikor a múlt héten délutánosként besegítettem. Azon a héten 18-20 fok meleg volt, és az ablakok a BKK utasításának megfelelően résre voltak nyitva. Ahogy elkezdett szürkülni és hidegebb lett, egy utas elkezdte behúzni az ablakokat. Kértem, hogy ne tegye, de ezt elég alpári módon kifogásolni kezdte és folytatta. Végül hagytam, és arra az időre kinyitottam a műszerfalról vezérelhető tetőszellőzőket. Mikor ez az utas leszállt, a többi magától elkezdte résnyire nyitni az ablakokat, amit a problémás utas bezárt” – mesélte. Szerinte ez is azt bizonyítja, hogy az utasok többsége együttműködő. Még egy olyan utasról is mesélt, aki azt mondta neki, hogy nem érti a pánikot, de ő maga is maszkot viselt.
A fővárosi járművezetők szerint a botrányos jeleneteknél jóval gyakoribb, hogy az emberek megköszönik a munkájukat.
„Nagyon kevesen vannak most a járatokon, többnyire nyugdíjasok vagy dolgozó fiatalok, de napi szinten köszönik meg a munkánkat”
– mondta Sándor.
Zsolt arról számolt be, hogy a céges Facebook-csoportban a kezdetektől lehetett kérdezni a vezetőségtől, emellett pedig még számos csatornán, buszokba, diszpécseri irodákba kihelyezett tájékoztatókon keresztül szerezhettek információt a cég alkalmazottai. „Miután a BKK bejelentette az első ajtós felszállás felfüggesztését, a csoportban jeleztük, hogy a vezetőülés körüli rész elkordonozására is szükség lenne. Pár nappal később a BKK ezt is bejelentette, és azt is el tudom képzelni, hogy a vezetőség kérése is szerepet játszott ebben” – mesélte.
Zsolt a kézfertőtlenítők és maszkok kiosztását is gyorsnak ítélte meg, és azt is elmondta, hogy az alkalmazottak találkozását megakadályozó intézkedésekkel is elégedett, jelenleg a műszak előtt és után a diszpécserekkel és a szerelőkkel sem kell érintkezniük, és a buszok fertőtlenítése is folyamatos.
A BKV munkatársainak gumikesztyűt péntek, kézfertőtlenítőt pedig hétfő óta osztanak központilag. Az általunk megkérdezett járművezetők véleménye eltért arról, hogy elég gyors volt-e a cég reakciója.
„Én elégedett vagyok az intézkedésekkel, de vannak, akiknek nem tetszik. Azt kifogásolják, hogy miért csak most kaptuk a kesztyűt, kézfertőtlenítőt. Én meg azt gondolom, hogy ha a DM-ben eddig se volt, akkor honnan tudtak volna gyorsabban szerezni?” – mondta egy BKV-s dolgozó. Egy másik viszont nem volt ennyire elégedett, szerinte kicsit késve küldték a kesztyűt és a kézfertőtlenítőt, de az első ajtók lezárását és a sofőr elszigetelését az utasoktól pozitívan értékeli.
Az intézkedések hiánya a Volánbusz dolgozói között is feszültséget okozott,
ami ennél a cégnél odáig jutott, hogy a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet kifogásait (védőfelszerelés hiánya, első ajtós felszállás felfüggesztésének hiánya) a cégvezetés „támadásnak” és „vádaskodásnak” minősítette.
Hétfő óta a Volánbusz minden járatára lehet venni elektronikus jegyet is, ezzel párhuzamosan pedig megszűnt a lehetőség, hogy az utasok a sofőröktől vásároljanak jegyet. A közlekedési társaság az első ajtónál történő felszállást is felfüggesztette, és a buszvezetőket szalagkordonnal határolták el az utastértől. Ez az intézkedés javított a buszvezetők biztonságérzetén, azonban abban a csaknem két hétben, ami az elővigyázatossági intézkedés életbe léptetése és a veszélyhelyzet kihirdetése között telt el, előfordultak kellemetlen esetek.
„Vegyes a légkör a munkahelyen. Van, aki fél, de van, akit nem érdekel. Kaptunk kézfertőtlenítőt, szappanokat, illetve eldobható szájmaszkot. Már két darabot, mióta van ez az egész. Szerintem legalább műszakonként kéne maszkot kapjunk, mert hát ezeket huzamosabb ideig nem is szabad viselni. Talán idővel folyamatos lesz az ellátás. Az utasok többnyire munkások, ami az én járataimat illeti. Nincs feszültség, a mobiljegy okozott pár embernek fejtörést, de beletanultak. A munkaóráink száma egyelőre ugyanannyi, mint a vírus előtt, csak az utazóközönség csappant meg a diákok, és a #maradjotthon mozgalom miatt” – mesélte egy volánbuszos buszvezető.
Másoktól hallottunk olyasmiről is, hogy az intézkedések központi bevezetése előtt egy volánbuszos helyközi járatnál egy buszvezető a vezetőülés melletti ülések közé madzagot húzott ki, amire egy papírlapot függesztett „Kérem szabadon hagyni” felirattal, de a főnökei leszedették vele. Máshol viszont a buszvezetők nyomására a vezetőség végül hagyta, hogy fennmaradjon a felirat, és olyan eset is volt, ahol még a központi utasítás előtt rakatta ki a feliratot a vezetőség.
Több olyan esetről is hallottunk, amikor a buszvezetők – elébe menve, hogy a felszólítást figyelmen kívül hagyó utasokkal konfliktus alakuljon ki – egész egyszerűen kiszerelték az első ülések ülőlapjait. Olyanról is hallottunk viszont, hogy az utasok azt mondták a sofőrnek, hogy kifejezetten helyeslik, hogy nem lehet az első ülésekre ülni a járványveszély miatt.
A Volánbusznál és a BKV-nál is jelentősen csökkent az utasszám, ennek hatására pedig mindkét cég tanszüneti menetrendre állt, azóta pedig azt is bejelentették, hogy áprilistól a BKV járatai tovább ritkulnak. A nekünk nyilatkozó BKV-sok között volt, aki megemlítette, hogy a dolgozók közül most sokaknak az az egyik fő félelme, hogy ha kijárási tilalmat rendelnének el Budapesten, akkor annyira kevés járat indul majd, hogy sokan ideiglenesen munka nélkül maradnak.
Élet
Fontos