Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. március 24. 06:40 Vállalat

Tömeges szabadságoltatás és hónapokig tartó leállás jöhet a magyar autóiparban

A Titán ‘94 Kft. egy közel száz embert foglalkoztató budapesti vállalkozás, amely szerszámokat és alkatrészeket gyárt elsősorban az autóipar számára. Legjelentősebb partnerük az esztergomi Suzuki-gyár, amellyel a forgalmuk mintegy 60 százalékát bonyolítják le. A magyarországi autógyárak – köztük a Suzuki – múlt héten bejelentett leállása így számos más autóipari beszállító mellett a Titán ‘94 működését is meghatározza.

„Készültünk rá, hogy a Suzuki is előbb-utóbb szüneteltetni fogja a gyártást” – mondta Rédai István, a Titán ‘94 gyárigazgatója. A nyugdíjaskorú alkalmazottakról már a múlt hét elején úgy döntöttek, hogy egészségük védelme érdekében április végéig szabadságolják őket. A Suzuki-gyár leállítása miatt pedig arról kényszerültek dönteni, hogy a termeléssel részlegesen leállnak, és a létszámuk kétharmadát szabadságolják.

Rédai azt mondta, hogy minden alkalmazottat állományban tartanának, leépíteni nem szeretnének. A kényszerű szabadságolások alatt sem szeretnék, ha fizetés nélkül maradnának az alkalmazottaik, de még gondolkodnak azon, hogy ezt hogyan oldják meg.

Az autóipar befagyásának jelentős hatása van a magyar gazdaságra. Az ágazat 176 ezer embert foglalkoztat, és a magyar export 21 százalékát adja. A négy magyarországi autó-, illetve motorgyár – a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi Opel – egyelőre két-három hetes szünetet jelentett be, de az általam megkérdezett beszállítók és autógyári munkások többsége jóval hosszabb, akár több hónapos leállással számol.

A Denso székesfehérvári logisztikai központja. Fotó: Bodnár Boglárka/MTI

Néhány beszállító – mint a cikk elején említett Titán ‘94 – már most csökkentette a termelését, az egyik legnagyobb hazai autóipari beszállító, a japán tulajdonú Denso 4600 embert foglalkoztató székesfehérvári üzeme pedig szombattól tíz napra leállt. Hasonlóan tesz az 5100 embert foglalkoztató hatvani Bosch-gyár, amely a csoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártóközpontja a világon. A Bosch közlése szerint március 21-től átmeneti időszakra, fokozatosan csökkentik a termelést, míg a csoport többi magyar üzeme egyelőre teljes kapacitáson működik.

Az általam megkeresett hat magyar tulajdonban álló beszállító többsége egyelőre továbbra is teljes kapacitáson termel. Ennek az áll a hátterében, hogy az autógyárak és az első szintű beszállítók elkezdtek beraktározni, felhalmozni készleteket.

„Ez még életben tartja a beszállítókat, de hogy mi lesz ezután, azt senki sem tudja”

– mondta Köteles Eduárd, a 2018-ban közel 40 milliárdos árbevételű Fémalk Zrt. kereskedelmi vezetője.

A Fémalk így továbbra is teljes kapacitáson működik, de folyamatosan mérlegelik, hogy meddig termeljenek raktárra. „Egyelőre káosz van, most kérdezünk körbe a partnereinknél, hogy mire számíthatunk” – mondta Köteles. A legújabb hírek szerint a legtöbb nemzetközi autógyár három-négy hetes leállást jelentett be, ami Köteles szerint kicsit kiszámíthatóbbá tette a rendszert. A Fémalknál egyébként egészségügyi szempontból is felmerült, hogy abbahagyják a termelést, mivel „az se lenne jó, ha hirtelen mindenki megbetegedne”.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár rövid távon is tízezrek munkája van veszélyben a járvány miattElbocsátásról, fizetett és fizetés nélküli szabadságról is meséltek nekünk munkavállalók. A feketén dolgozók vannak a legnagyobb bajban.

Egy neve elhallgatását kérő cégvezető azt mondta, hogy a bizonytalanság a dolgozóikon is meglátszik, a járvány miatt ők is azt várják, hogy „mikor mehetnek haza”. A termelés egyelőre náluk is teljes kapacitáson megy, de ő annak örülne a legjobban, ha a járvány megállítása érdekében mindenki hazaküldené a dolgozóit. „Egy fecske nem csinál nyarat, hiába zárok be, ha mások ezt nem teszik meg” – mondta arra, hogy miért nem látja értelmét, ha egyénileg döntene erről.

A téglási autóipari beszállító, a Hajdu Autótechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója, Dedéné Novotni Anna azt mondta, jelenleg teljes kapacitáson működnek. Úgy számol, néhány hétig fognak tudni még termelni, ha a vírushelyzet nem változik. Mint mondta, ha leáll egy autógyár, akkor minden beszállító úgy áll le az ellátási láncban, hogy valamennyi készletet felhalmoz a jövőbeni indulást szem előtt tartva. „A rendszerben van átfutási idő, és mivel mi jellemzően másod-harmadszintű beszállítók vagyunk, ezért a hatás késleltetve ér el minket” – mondta.

Dedéné Novotni Anna és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a téglási Hajdu Ipari Parkban 2016-ban. Fotó: Balázs Attila/MTI

A Fejér megyei Kőszárhegyen működő Simon Plastics Kft. műanyagfeldolgozó 90 százalékban az autóiparnak szállítja be termékeit. A 400 embert foglalkoztató cégnek tavaly 6,5 milliárd forint volt a bevétele, és „hatalmas nagy csökkenést prognosztizálnak”.

„Jelenleg is azon dolgozunk, hogy minél kevesebb dolgozót veszítsünk el”

– mondta Simon Péter, a vállalat ügyvezetője.

Mivel jellemzően másod- és harmadszintű beszállítóknak szállítanak, akik még növelik a készleteiket, így jelenleg még teljes kapacitáson működnek. „Ez még a következő egy-két hétben lehet így, de a helyzet minden nap változik” – mondta Simon Péter. Más cégekhez hasonlóan a cégvezető is azt mondta, hogy az alapanyag-ellátással nincs probléma, mivel „általában nagyon sok anyagot tartunk készleten”.

A Simon Plastics üzemcsarnoka Kőszárhegyen Fotó: Kovács Tamás/MTI

A hagyományos autóipari beszállítóktól eltérő a szerepe a várpalotai Martin Metalsnak, amely Magyarország egyik vezető fémnagykereskedője. A 2018-ban közel 20 milliárd forint forgalmú Martin Metals alumíniumhulladékból gyárt ötvözeteket, amelyeket részben az autóipar számára értékesít, és emellett nagykereskedelemmel is foglalkozik. Az Audi-gyár leállása közvetlenül érintette őket, ugyanis a gyárban kibocsátott alumíniumhulladékot részben ők vásárolták fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA természettől tanulta a titkát a kihalt kohócsarnokot felélesztő cégAz alumínium-hulladékkal foglalkozó Martin Metals többször került nehéz helyzetbe, de mindig sikerült idejében váltania.

A májusra tervezett mennyiséget a gyár bezárása miatt már más forrásból, egy osztrák cégtől kellett beszereznie a Martin Metalsnak. „Megpróbálunk a hátrányból előnyt kovácsolni. Teljes kapacitással dolgozunk annak érdekében, hogy pótoljuk a kevésbé felkészült cégek kiesése miatt keletkezett űrt” – mondta a jövőbeni kilátásokról Penk Márton cégtulajdonos.

Készültek az autóipar visszaesésére, ezért inkább más piacokra próbálják áttenni a hangsúlyt. Olyan piacokra, ahol a hozzájuk hasonló, relatíve kisebb cégek rugalmasabban tudnak mozogni, és egyedi, speciális igényeket tudnak kiszolgálni, ugyanis a válságokban jellemzően ezeknek megnő a súlyuk. „Az előző válságokból tudjuk, hogy azt a keveset, amit elő akarnak állítani, azt a jobb minőségűből akarják” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„A legjobb lenne, ha mindenkit hazaküldhetnék, de akkor tönkremenne a cég"Ahol a távmunka nem megoldás, marad az elővigyázatosság. Bár sok cég állt le, az iparban továbbra is folyik a termelés. A cégvezetők és a dolgozók a biztonsági intézkedések ellenére is nagyon stresszesek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar autóipari beszállító koronavírus leállás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. november 25. 10:01 Vállalat

Nem lettek meg a rejtélyes magyar cégek ezermilliárdjai, lépett a bíróság

Törölte a brazil kötvényes cégek több ezer milliárdos tőkeemelését a cégbíróság. A vállalatok működése már a mesés vagyon megjelenése előtt törvénysértő volt.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. november 26. 06:04 Világ

Van terv az európai gazdaság megmentésére, de hiányzik a pénz és az akarat

Több uniós versenyképességi jelentés is készült idén, a megvalósítást azonban finanszírozási és szuverenitási problémák gátolják.

Avatar
2024. november 25. 15:56 Élet

A parkolás változik, de a behajtási övezet már a startnál elbukott Budapesten

Miközben Európa egyre több városa küzd az autók légszennyezése ellen, nálunk a főváros ignorálja a témát, Erzsébetváros pedig egyenesen visszalép.

Vermes Nikolett
2024. november 25. 06:03 Élet, Tech

Új szemlélet adhat nagyobb gyógyulási esélyt a rákbetegeknek Magyarországon

A cukorbetegség és a daganatok közötti összefüggés felismerésével, figyelembe vételével a megelőzés és a gyógyítás is nagyobb sikerrel kecsegtet.