A Titán ‘94 Kft. egy közel száz embert foglalkoztató budapesti vállalkozás, amely szerszámokat és alkatrészeket gyárt elsősorban az autóipar számára. Legjelentősebb partnerük az esztergomi Suzuki-gyár, amellyel a forgalmuk mintegy 60 százalékát bonyolítják le. A magyarországi autógyárak – köztük a Suzuki – múlt héten bejelentett leállása így számos más autóipari beszállító mellett a Titán ‘94 működését is meghatározza.
„Készültünk rá, hogy a Suzuki is előbb-utóbb szüneteltetni fogja a gyártást” – mondta Rédai István, a Titán ‘94 gyárigazgatója. A nyugdíjaskorú alkalmazottakról már a múlt hét elején úgy döntöttek, hogy egészségük védelme érdekében április végéig szabadságolják őket. A Suzuki-gyár leállítása miatt pedig arról kényszerültek dönteni, hogy a termeléssel részlegesen leállnak, és a létszámuk kétharmadát szabadságolják.
Rédai azt mondta, hogy minden alkalmazottat állományban tartanának, leépíteni nem szeretnének. A kényszerű szabadságolások alatt sem szeretnék, ha fizetés nélkül maradnának az alkalmazottaik, de még gondolkodnak azon, hogy ezt hogyan oldják meg.
Az autóipar befagyásának jelentős hatása van a magyar gazdaságra. Az ágazat 176 ezer embert foglalkoztat, és a magyar export 21 százalékát adja. A négy magyarországi autó-, illetve motorgyár – a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi Opel – egyelőre két-három hetes szünetet jelentett be, de az általam megkérdezett beszállítók és autógyári munkások többsége jóval hosszabb, akár több hónapos leállással számol.
Néhány beszállító – mint a cikk elején említett Titán ‘94 – már most csökkentette a termelését, az egyik legnagyobb hazai autóipari beszállító, a japán tulajdonú Denso 4600 embert foglalkoztató székesfehérvári üzeme pedig szombattól tíz napra leállt. Hasonlóan tesz az 5100 embert foglalkoztató hatvani Bosch-gyár, amely a csoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártóközpontja a világon. A Bosch közlése szerint március 21-től átmeneti időszakra, fokozatosan csökkentik a termelést, míg a csoport többi magyar üzeme egyelőre teljes kapacitáson működik.
Az általam megkeresett hat magyar tulajdonban álló beszállító többsége egyelőre továbbra is teljes kapacitáson termel. Ennek az áll a hátterében, hogy az autógyárak és az első szintű beszállítók elkezdtek beraktározni, felhalmozni készleteket.
„Ez még életben tartja a beszállítókat, de hogy mi lesz ezután, azt senki sem tudja”
– mondta Köteles Eduárd, a 2018-ban közel 40 milliárdos árbevételű Fémalk Zrt. kereskedelmi vezetője.
A Fémalk így továbbra is teljes kapacitáson működik, de folyamatosan mérlegelik, hogy meddig termeljenek raktárra. „Egyelőre káosz van, most kérdezünk körbe a partnereinknél, hogy mire számíthatunk” – mondta Köteles. A legújabb hírek szerint a legtöbb nemzetközi autógyár három-négy hetes leállást jelentett be, ami Köteles szerint kicsit kiszámíthatóbbá tette a rendszert. A Fémalknál egyébként egészségügyi szempontból is felmerült, hogy abbahagyják a termelést, mivel „az se lenne jó, ha hirtelen mindenki megbetegedne”.
Egy neve elhallgatását kérő cégvezető azt mondta, hogy a bizonytalanság a dolgozóikon is meglátszik, a járvány miatt ők is azt várják, hogy „mikor mehetnek haza”. A termelés egyelőre náluk is teljes kapacitáson megy, de ő annak örülne a legjobban, ha a járvány megállítása érdekében mindenki hazaküldené a dolgozóit. „Egy fecske nem csinál nyarat, hiába zárok be, ha mások ezt nem teszik meg” – mondta arra, hogy miért nem látja értelmét, ha egyénileg döntene erről.
A téglási autóipari beszállító, a Hajdu Autótechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója, Dedéné Novotni Anna azt mondta, jelenleg teljes kapacitáson működnek. Úgy számol, néhány hétig fognak tudni még termelni, ha a vírushelyzet nem változik. Mint mondta, ha leáll egy autógyár, akkor minden beszállító úgy áll le az ellátási láncban, hogy valamennyi készletet felhalmoz a jövőbeni indulást szem előtt tartva. „A rendszerben van átfutási idő, és mivel mi jellemzően másod-harmadszintű beszállítók vagyunk, ezért a hatás késleltetve ér el minket” – mondta.
A Fejér megyei Kőszárhegyen működő Simon Plastics Kft. műanyagfeldolgozó 90 százalékban az autóiparnak szállítja be termékeit. A 400 embert foglalkoztató cégnek tavaly 6,5 milliárd forint volt a bevétele, és „hatalmas nagy csökkenést prognosztizálnak”.
„Jelenleg is azon dolgozunk, hogy minél kevesebb dolgozót veszítsünk el”
– mondta Simon Péter, a vállalat ügyvezetője.
Mivel jellemzően másod- és harmadszintű beszállítóknak szállítanak, akik még növelik a készleteiket, így jelenleg még teljes kapacitáson működnek. „Ez még a következő egy-két hétben lehet így, de a helyzet minden nap változik” – mondta Simon Péter. Más cégekhez hasonlóan a cégvezető is azt mondta, hogy az alapanyag-ellátással nincs probléma, mivel „általában nagyon sok anyagot tartunk készleten”.
A hagyományos autóipari beszállítóktól eltérő a szerepe a várpalotai Martin Metalsnak, amely Magyarország egyik vezető fémnagykereskedője. A 2018-ban közel 20 milliárd forint forgalmú Martin Metals alumíniumhulladékból gyárt ötvözeteket, amelyeket részben az autóipar számára értékesít, és emellett nagykereskedelemmel is foglalkozik. Az Audi-gyár leállása közvetlenül érintette őket, ugyanis a gyárban kibocsátott alumíniumhulladékot részben ők vásárolták fel.
A májusra tervezett mennyiséget a gyár bezárása miatt már más forrásból, egy osztrák cégtől kellett beszereznie a Martin Metalsnak. „Megpróbálunk a hátrányból előnyt kovácsolni. Teljes kapacitással dolgozunk annak érdekében, hogy pótoljuk a kevésbé felkészült cégek kiesése miatt keletkezett űrt” – mondta a jövőbeni kilátásokról Penk Márton cégtulajdonos.
Készültek az autóipar visszaesésére, ezért inkább más piacokra próbálják áttenni a hangsúlyt. Olyan piacokra, ahol a hozzájuk hasonló, relatíve kisebb cégek rugalmasabban tudnak mozogni, és egyedi, speciális igényeket tudnak kiszolgálni, ugyanis a válságokban jellemzően ezeknek megnő a súlyuk. „Az előző válságokból tudjuk, hogy azt a keveset, amit elő akarnak állítani, azt a jobb minőségűből akarják” – mondta.
Vállalat
Fontos