Önkéntes vagy kötelező otthoni karantén esetén jó ötletnek tűnik az élelmiszer netes házhoz rendelése. Választási lehetőség van bőven, hiszen a nagyobb boltláncok a diszkontok kivételével mind működtetnek online boltokat. A magyar piacon az első fecske a G’Roby volt, majd 2013-tól belépett a Tesco, az utóbbi években pedig csatlakozott hozzájuk az Auchan, a Spar és a Príma is. Csakhogy ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy járvány idején elég lenne a kapacitásuk.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára azt mondta nekünk, hogy az utóbbi napokban a hagyományos bolti forgalom mellett természetesen az online csatornákon is nagyon megugrott a kereslet. Mivel az egyes boltok külön-külön nem kommunikálnak a koronavírussal kapcsolatos ügyekben (a sajtó felé csak az egységes üzeneteket közvetíti az OKSZ), nehéz lenne megbecsülni, hogy melyik áruházlánc online rendszere mekkora nyomás alatt áll.
Az biztos, hogy a többi kereskedelmi dolgozóhoz hasonlóan az online rendeléseket összekészítő és a kiszállító alkalmazottak terhelése is alaposan megnőtt. A Tesco korlátozni kényszerült bizonyos termékek rendelhető darabszámát, de részleteket hivatalosan erről sem lehet tudni, a többi lánc viszont még nem tett hasonló lépéseket.
Frissítés
A Tesco ma hajnalban értesítette online vásárlóit arról, hogy a következő hetekre új rendelkezéseket és limiteket vezetett be. Egyes kategóriákban 12 darabban korlátozták a vásárlónként megvehető mennyiséget, de a levél szerint így is előfordulhatnak átmeneti készlethiányok. A lánc figyelmeztet arra is, hogy a megszokottnál korábban betelhetnek a szállítási időpontok, ezért érdemes minél korábban foglalni (akár három hétre előre is lehet). A veszélyhelyzet ideje alatt csak online lehet fizetni.
Ahhoz, hogy megjósoljuk, mire lehet számítani, érdemes megnézni, hogy mi történt Csehországban, mert ott elterjedtebb az online rendelés, és a járvány lefolyása is valamivel előrébb tart, illetve a cseh kormány komolyabb intézkedéseket hozott az izolációra. A cseh sajtó beszámolói alapján
az online élelmiszerpiacot akkor éri a sokk, amikor az iskolákat bezárják.
Mivel ekkor tömegesen maradnak otthon a lakosok, és megugrik az önkéntes karantént komolyan vevők száma, Csehországban azt tapasztalták, hogy az online rendelések amúgy sem csekély mennyisége megkétszereződött. Ez szinte elviselhetetlen terhelést okoz a logisztikának.
A rendszert nem lehet gyorsan nagyobb méretűre pumpálni. Az első intézkedés az, hogy a hagyományos boltokkal is rendelkező láncokban több embert állítanak át az online rendelések összekészítésére, de mivel általános munkaerőhiány van, már ezt sem egyszerű megoldani.
A kiszállítás logisztikájának pedig két nagy gátja van. Nem lehet gyorsan növelni a kisteherautó-flottát, mert a furgonokat speciális eszközökkel kell felszerelni, hogy például a hűtött árut vinni tudják. De ha lenne is gyorsan új furgon, ember biztosan nincs, aki vezesse az autót. A sofőrhiány ebben az ágazatban is régóta a legnagyobb probléma.
Persze az online vásárlási rendszerekben van egy automatikus gát a túlrendelésre: az időablak-foglalás kötelezettsége.
A szolgáltatás tehát nem úgy omlik össze, hogy nem jut el az áru a vevőkhöz, hanem úgy, hogy a vevők eleve meg sem tudják rendelni a szállítást az előttük álló napokban.
Mit tettek a cseh szolgáltatók? Amikor valaki leadott a Kosik nevű, vezető cseh élelmiszerszállítónak egy 600 kilogrammos megrendelést, hirtelen 50 kilogrammban korlátozták a rendeléseket. Persze ezt is könnyen kijátszhatja egy nagycsalád, ahol a családtagok külön-külön rendelik meg a maximumot, de ez mégsem jellemző.
A másik intézkedés a kiszállítási idő meghosszabbítása volt: ma már könnyen előfordulhat, hogy valahova éjszaka ér ki a futár a szállítmánnyal. Miután Orbán Viktor tegnap este bejelentette, hogy hétfőtől az iskolák idehaza is bezárnak – digitális oktatásra térnek át -, elképzelhető, hogy ezzel a lehetőséggel a magyar áruházak is élnek majd. Ezt azonban nehézzé teszi, hogy a futárok a járvány előtti időszakban is eleve sokat túlóráztak, többet nem nagyon tudnak vállalni.
Csehországban jelenleg már négy-öt nap az általános szállítási idő, pedig ott Magyarországgal ellentétben most már éjfélig, ráadásul még vasárnap is mennek a furgonok.
Az online kifizetett megrendeléseknél a futárok általában becsöngetnek, az ajtóban leteszik a csomagot, és azonnal távoznak, hogy ne kelljen fizikai közelségbe kerülniük a vásárlókkal.
Élet
Fontos