Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 5. 14:46 Vállalat

Fogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítja

A Tesla már decemberre el szerette volna érni, hogy hetente 5 ezer Model 3-ast gyártson, Elon Musk korábban azt ígérte, hogy az év utolsó hónapjában 20 ezer autó fog legördülni a gyártósorokról. Sőt, eredetileg még arról volt szó, hogy 2017 második felében 100-200 ezer kerüljön az utakra.

Ehhez képest a tavalyi teljes negyedik negyedévben mindössze 2425 autó készült, és ebből 1550 került ki a megrendelőkhöz. A heti ötezres gyártási teljesítmény elérését már korábban 2018 tavaszára tolták ki, most pedig kénytelenek voltak még tovább, június végére halasztani a határidőt, és a cég közelménye még ezt is feltételes módban írja. A március végi cél már csak heti 2500 Model 3 gyártása, de a szkeptikusok ebben is alig bíznak.

Az Amerikában 35 ezer dollárba kerülő Model 3 a Tesla első igazi tömegautója lehet, a heti ötezres darabszám elérése pedig azért fontos, mert csak ekkor kezdi el hozni a pénzt a cégnek. Amíg nem pörögnek fel az eladások, addig csak mennek a dollárok, negyedévenként most már több mint egymilliárd ég el belőle. A Bloomberg által megszólaltatott elemzők szerint egyre valószínűbb, hogy a cégnek idén tőkebevonásra lesz szüksége, csak néhányan bíznak abban, hogy ha az év közepétől tényleg elérik a heti ötezres gyártási teljesítményt, akkor ezt el lehet kerülni.

Az elemzők többsége továbbra is bízik a cégben, egyrészt azért, mert úgy gondolják, hogy ha szükség lesz tőkebevonásra, az nem lesz probléma, másrészt pedig hisznek Elon Musknak, aki azzal érvel, hogy a Model 3 a szigorú műszaki követelmények miatt akadozik. A Tesla nem engedheti meg magának, hogy a hozzá kapcsolt magas minőségből engedjen, egy tömeges visszahívás például sokkal nagyobb kárt okozhatna, mint a gyártási célok állandó halogatása.

Az autógyártó a tavalyi negyedik negyedévben összesen 29 ezer 870 autót adott el, amiből 15 ezer 200 volt Model S, és 13 ezer 120 Model X (a maradék 1550 volt a Model 3). Ezek még mindig borzasztóan kis számok a nagy tömeggyártókhoz képest, ami nem lenne baj, csak nehezen teszi érthetővé, hogy piaci tőkeértékben hogyan körözheti le a Tesla például a Fordot. A Tesla tavaly egész évben is csak 101 ezer autót értékesített, vagyis hajszállal tudta túlteljesíteni a 100 ezres előzetes becslését.

A tömegtermelésre való átállás nagyon nehezen megy, a Model S és X gyártósorait például a negyedik negyedévben (előre jelzett módon) vissza kellett fogni, hogy munkaerőt tudjanak átcsoportosítani a Model 3-hoz, amely így is messze elmaradt az elemzői várakozásoktól.

Nagyon nagyra értékeljük a 3-as modellt megrendelő ügyfeleinket, akik továbbra is ragaszkodnak hozzánk, és türelmesen várják az autóikat

– áll a Tesla negyedéves közleményében.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat model 3 negyedéves jelentés tesla tőkebevonás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Váczi István
2025. április 2. 14:26 Vállalat

Újra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársait

Olcsóbban akarták letudni a roncsautókkal kapcsolatos kötelezettségeiket a gyártók, de lebuktak, mert a Mercedes kibeszélt a kartellből – nem először.

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Vámosi Ágoston
2025. április 3. 15:42 Közélet

Magyarország és Szlovákia járhat a legrosszabbul a Trump-vámokkal

A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.