Ravasz módon oldja meg a Renault csoport azt a feladatot, hogy a Dacia modellek olcsók maradjanak, de mégis elmozduljanak a környezetbarátabb hajtás felé. Az Európai Unió folyamatosan szigorítja a károsanyag-kibocsátási normákat, és ez minden gyártót egyértelműen az elektromos vagy hibrid hajtás felé terel, de a Dacia ezt csak úgy tudná megtenni, ha jóval magasabb árfekvésbe lépne.
A német Focus azt írja, hogy a Renault úgy döntött, belátható időn belül nem készít elektromos verziókat egyetlen Dacia modellből sem, mert a drágulás túl nagy mértékű lenne, és attól tart, hogy az árérzékeny vevők elfordulnának a márkától.
A megoldás az LPG, vagyis az autógáz (cseppfolyósított propán-bután gáz) bevezetése lesz. A tervek szerint a jövőben csaknem minden Dacia elérhetővé válik gázos üzemmóddal is, és a vásárlást azzal szeretnék ösztönözni, hogy az LPG verzióknak nem lesz feláruk – ugyanannyiba fognak kerülni, mint a benzines társaik.
Az egyetlen kivétel a Kínában gyártott K-ZE nevű elektromos modell lesz, amelyet középtávon Dacia logóval fog árulni Európában a Renault, az előzetes hírek szerint 15 ezer euró (5 millió forint) körüli áron.
A holtankoljak.hu adatbázisa szerint az LPG átlagos literenkénti ára cikkünk írásakor 243 forint. Magyarországon a legutóbbi adatok szerint körülbelül 25 ezer LPG üzemű személyautó volt forgalomban, és valamivel több mint 600 benzinkúton lehetett tankolni velük.
Az LPG-vel járó autók 15 százalékkal kevesebb szén-dioxidot, nitrogén-oxidokból pedig 20 százalékkal kevesebbet juttatnak a levegőbe, mint benzines megfelelőik, a dízelekhez képest pedig a nitrogén-oxidok csökkenése 95 százalékos. Ugyanakkor a gáz előállítása is károsanyag-kibocsátással jár, amit a végső egyenletbe érdemes beleszámolni.
Vállalat
Fontos