Akár egész iparágak jövőjére is hatással lehet, hogy a nagyvállalatok sok százmillió dollárokat elköltő beszerzői milyen információk alapján hozzák meg a döntésüket, legyen szó félkész termékekről, kávéról vagy éppen textilipari alapanyagokról. Már nem csak az olcsóság számít. Egyre fontosabb a brandjük értékére kínosan ügyelő vállalatok számára a hosszú ellátási láncaik monitorozása, a beszállítók ellenőrzése.
Elég az Apple vagy a H&M elleni népharagra gondolni, amikor kiderült, hogy életveszélyes körülmények között dolgoztatnak beszállítóik Kínában vagy Afrikában, nem egyszer gyermekeket „gyakornokokként” alkalmazva, éhbérért. A fenntarthatóság és az etikus magatartás nagy hatással vannak az egyre tudatosabban választó fogyasztók döntéseire.
A pozitív társadalmi hatás és a környezeti lábnyom csökkentése a jövő gazdaságát alakító fiatal vállalkozóknak is fontosak. A londoni székhelyű HSBC Private Banking 3700 fős mintán, 11 országban elvégzett felmérése szerint a 35 év alatti vállalkozók csaknem negyedének fő motivációja, hogy hatással legyenek a társadalmi jólétre. 55 év feletti társaiknál ez az arány 11 százalékra esik vissza. Egy cég jövőbeli értékét – főleg, ha jegyzik a tőzsdén is – jelentősen növelheti, ha tevékenységével hozzájárul a társadalmi igazságossághoz és a környezeti-gazdasági fenntarthatósághoz. Ennek végső soron szintén van hatása a nyereségre.
Egy szervezet pénzügyi eszközeinek 40-60 százaléka köt ki a beszállítóinál, így nagy ráhatása van arra, hogy ezek a cégek mennyire etikusan végzik a tevékenységüket. A beszerzés tehát nemcsak a költségek minél hatékonyabb csökkentésével tud hozzájárulni egy vállalat eredményességéhez, hanem sok más módon is. Ehhez nagy segítség, hogy központi helyzetben van a vállalati struktúrán belül. De a beszerzők egyben a „cég arcai” is kifelé, mivel intenzív kapcsolatban vannak a beszállító partnerekkel, az elsők között értesülnek az újdonságokról. Rengeteg értékes, potenciálisan profittermelő információn ülnek tehát, amelyet egy hagyományos – papír, Word és Excel-alapú – ügymenetben csak nagy nehézségek árán lehet átlátni, rendszerezni és kinyerni.
Már jó pár éve annak, hogy a digitalizáció, a felhőalapú szolgáltatások betörtek erre a területre is. A technológia tehát rendelkezésre áll ahhoz, hogy a beszerzés sokszor repetitív, unalmas, ugyanakkor nagy odafigyelést igénylő lépéseit – például a HR-es folyamatokhoz hasonlóan – rendkívül hatékonyan, 90 százalék feletti arányban lehessen automatizálni. Az egységes rendszer alkalmazásával strukturált, átlátható formában jeleníthetők meg ezek az adatok, diverzifikálhatják a szállítókat, azonosíthatók egyes költési kategóriák, ahol esetleg elfolyik a pénz. Így a beszerzési részleg akár vállalati stratégiai döntésekbe is beleszólhat.
A magyar cégeknél látszik, hogy a modern gondolkodású beszerzési szakemberek nemzetközi trendeket szeretnék követni, sok helyen egyértelmű, hogy modernizálni kell ezt az egyelőre még mindig eléggé adminisztratív, „szükséges rossz” jellegű tevékenységet – mondta Bárány Zsolt, az SAP – a beszerzési megoldásokkal foglalkozó – SAP Ariba üzletágának vezetője. A német gyökerű üzleti szoftverszolgáltató cég szakembere szerint elsősorban a nagy- és középvállalatok igényeire és méreteire szabták a felhőalapú beszerzési megoldásokat vevői oldalról, itt egy-két éves távlatban térülhet meg egy ilyen beruházás.
Beszállítóként azonban kisebb cégek is csatlakozhatnak az Ariba ökoszisztémához, amely mára a világ legnagyobb digitális üzleti kollaborációs hálózatává nőtte ki magát. Ennek nem kell ragozni az előnyeit az információhoz való gyors hozzáférésen és a kapcsolati tőke jó hasznosításán alapuló üzleti világban. Az Ariba lokalizációjának is köszönhetően magyarországi címmel eddig mintegy 6600-an regisztráltak rá, amivel elég jól állunk a régióban, míg világszerte több mint négymillió vállalat található már a rendszerben. A csatlakozáshoz elég egy egyszerű webes regisztráció, majd egy profil létrehozása, így a beszállítók a népszerű közösségi oldalakhoz hasonlóan tudnak kapcsolatokat kialakítani, üzletet szerezni.
Magát a felhőalapú beszerzési rendszert egy hatalmas online piactérnek kell elképzelni az üzletágvezető szerint, ahol a vevők bekérik az ajánlatokat nyílt vagy meghívásos tendereken, amelyre a beszállítók jelentkezhetnek. Egyszerűsödik a munkavállalók élete is, ha felhőbe kerül a beszerzés, mivel az igénylési rendszer nem különbözik sokban egy szimpla webshoptól. Sok cégnél lehet frusztrációs forrás, ha a beszerzéshez kell fordulni, mert akár egy pendrive igénylése is lehet túlbonyolított és sokat kell várni az eszközre. Ezt az SAP-nál elektronikus engedélykéréssel, igénylési folyamat nyomon követésével és összeghatárok beállításával kezelik. Csakúgy, mint a szupermarketek online felületén, egy céges belső webshop áll rendelkezésre a felhasználóknak, ahol kereshetők a termékek, hozzá lehet adni őket a kosárhoz, a rendszer pedig tudja, hogy kinek kell jóváhagyni a beszerzést.
A Magyar Posta beszerzési eljárásainak többsége – 2019 márciusától – az SAP rendszerén keresztül elektronikusan történik, és hamarosan az SAP rendszerét használja majd a beszerzéshez a Wizz Air is. A low cost légitársaság üzletpolitikája elég költségközpontú az üzleti modellből adódóan, ugyanakkor prekoncepció, hogy ez a minőség rovására menne Besztró Szabolcs beszerzési vezető szerint. “Igenis lehet olcsón venni jót, minden árazás és tárgyalás kérdése, és persze a cégméreté.” A beszállítókat mindig egy nagyon kompetitív folyamaton vezetik végig, ahol egyformán súlyozzák a minőséget és az árat.
A tenderek során a legkülönfélébb dolgokat szerzik be – a repülőgép-karbantartástól kezdve a jogi szolgáltatásokig, de bérelnek épületeket, szimulátorokat, sőt, munkaerőt is, a kollégáknak pedig számos városban szerződnek szállodaszobákat. Eddig a légitársaságnál is e-mailes alapon folytak a beszerzések – így küldték a meghívókat a tenderekre, és pdf, Word, Excel dokumentumokban zajlott a kommunikáció a résztvevőkkel. „Ez nem igazán segítette a transzparenciát, visszakereshetőséget és a gördülékenységet” – jegyezte meg az üzletágvezető.
Az SAP-tól tavasszal beszerzett szerződés-menedzsment, a tender-menedzsment és beszállító-menedzsment modulok tervezési és testreszabási folyamatán már nagyrészt túl vannak, jelenleg tesztelik és várhatóan év végére-jövő év elejére használják majd élesben. Egy kis háttérinfó, hogy várhatóan a Wizz Air egyenruhák új tenderét már az SAP rendszerében menedzselik le. A felhőalapú beszerzési megoldásoktól a hatékonyság növelésén túl természetesen költségmegtakarítást is várnak. Mivel eddig is elég szigorúan figyelték a kiadásokat, a forintok megfogásának egyik új módja lehet, hogy a tenderek végén „egymásnak eresztik” a legjobb ajánlatokat adó beszállítókat. Reményeik szerint így akár további 3-5 százalékot is meg tudnak takarítani a végső árból.
És hol jelenik meg a felhőben a fenntarthatóság, az etikus működés? Nem szimplán egy magatartási kódex aláírásában. A rendszer ebből a szempontból is értékeli a beszállítókat, és több szintre visszamenőleg is képes ellenőrizni a láncban részt vevő cégek üzleti magatartását – mondta el az SAP üzletágvezetője. Dolgoznak még külső forrásból, hivatalos és nonprofit adatbázisokból is, így elég alapos beszállítói profilt tudnak összeállítani. Hozzászólnak a műanyagmentességhez is: az Ariba Hálózaton belüli, Plastic Clouddal – az új piactér fejlesztésének második fázisát most szeptemberben mutatták be a London Design Festivalon – céljuk, hogy sokkal hatékonyabban kössék össze az újrahasznosított csomagolóanyagokat gyártó cégeket a potenciális vevőikkel az egyszer használatos műanyagszemét mennyiségének csökkentésére. A látványos eredményekre jó esély van, hiszen évi 10 milliárd dollár értékben vásárolnak csomagolóanyagokat az Aribán keresztül világszerte.
Az Ariba Hálózat számokban:
Pénz
Fontos