Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 24. 12:26 Világ

Tragédiák sújtotta gépével lopta el a show-t a Boeing az Airbus elől

Finoman szólva nem jó előjelekkel készült a Boeing a pár napja véget ért párizsi légi szalonra, amely hagyományosan az Airbusszal a megrendelőkért folyó csata terepe – a világ repülőgép-gyártását uraló két vállalat előszeretettel jelenti be ezen az eseményen a nagy üzleteket.

Idén úgy tűnt, hogy abszolút az Airbusnak áll a zászló. Míg amerikai riválisa leginkább továbbra is azzal van elfoglalva, hogy a tavalyi indonéziai és az idei etiópiai légi katasztrófa nyomán földre parancsolt 737 Max gépe repülési engedélyét visszaszerezze, addig a páneurópai cég bejelentette legnépszerűbb típusa extra hosszú hatótávolságú változatának megépítését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről AmerikábaA párizsi légi szalonon az Airbus bejelentette, hogy megépíti A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát.

Egy héttel ezelőtti cikkünk idején még nem akarta bejelenteni, de rá két napra a Wizz Air közölte, hogy Párizsban szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus képviselőivel, miszerint a vállalat élni fog a 20 Airbus A321XLR repülőgép megvásárlására vonatkozó opciójával. A repülőgépeket 2023-tól kezdődően három éven keresztül veszi majd át a légitársaság. Hozzátették, a jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repülő magyar alapítású légitársaság az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatja majd szolgáltatásait.

Szinte minden az Airbusról szólt tehát, egészen addig, míg az IAG légitársasági csoport be nem jelentette, hogy szándéknyilatkozatot írt alá 200 darab 737 Max megrendeléséről. A British Airwayst, az Iberiát, a Vuelinget és az Aer Lingust is magában foglaló csoport ezzel szimbolikus támogatást adott a Boeingnak, illetve bajban lévő típusának, amikor annak a legnagyobb szüksége volt rá.

Az IAG vezére, Willie Walsh megtette ugyanezt 2013-ban, amikor a Boeing 787 gépeit akkumulátorproblémák miatt parancsolták földre, ő pedig a korábbiak mellé még 18 Dreamlinert rendelt. Az a szituáció azonban nem volt ennyire drámai, hiszen nem előzték meg repülőgép-szerencsétlenségek.

A csúcsmenedzser egy ideje már mondogatja, hogy szeretne lazítani az Airbus A320-as típuscsaládjától való függőségen, az európai gyártót azonban így is váratlanul érte a listaáron 24 milliárd dolláros bejelentés. A Bloomberg cikke szerint ugyanis nem előzte meg a két nagy gyártó szokásos megversenyeztetése. Így aztán az Airbust mélyütésként érte az egyik legfontosabb ügyfelének bejelentése. Igaz, mivel nem biztos megrendelésről, hanem szándéknyilatkozatról van szó, még nem adta fel a reményt, hogy mégis versenybe szállhat a megrendelésért.

Azért így sem kell túlságosan keseregnie az Airbus értékesítési csapatának, mert a párizsi légi szalonon összesen listaáron 

43,6 milliárd dollárnyi megrendelést gyűjtött be, míg a Boeing csak 33,9 milliárdnyit.

Szokás szerint technológiai újdonságokat is bemutattak Párizsban, például a jövőbeli európai lopakodó vadászgépének modelljét, egy teljesen elektromos meghajtású üzleti gépet vagy éppen a valaha megépített legnagyobb pilóta nélküli repülőt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Airbus Boeing Boeing 737 MAX párizsi légi szalon Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.