Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 24. 12:26 Világ

Tragédiák sújtotta gépével lopta el a show-t a Boeing az Airbus elől

Finoman szólva nem jó előjelekkel készült a Boeing a pár napja véget ért párizsi légi szalonra, amely hagyományosan az Airbusszal a megrendelőkért folyó csata terepe – a világ repülőgép-gyártását uraló két vállalat előszeretettel jelenti be ezen az eseményen a nagy üzleteket.

Idén úgy tűnt, hogy abszolút az Airbusnak áll a zászló. Míg amerikai riválisa leginkább továbbra is azzal van elfoglalva, hogy a tavalyi indonéziai és az idei etiópiai légi katasztrófa nyomán földre parancsolt 737 Max gépe repülési engedélyét visszaszerezze, addig a páneurópai cég bejelentette legnépszerűbb típusa extra hosszú hatótávolságú változatának megépítését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről AmerikábaA párizsi légi szalonon az Airbus bejelentette, hogy megépíti A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát.

Egy héttel ezelőtti cikkünk idején még nem akarta bejelenteni, de rá két napra a Wizz Air közölte, hogy Párizsban szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus képviselőivel, miszerint a vállalat élni fog a 20 Airbus A321XLR repülőgép megvásárlására vonatkozó opciójával. A repülőgépeket 2023-tól kezdődően három éven keresztül veszi majd át a légitársaság. Hozzátették, a jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repülő magyar alapítású légitársaság az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatja majd szolgáltatásait.

Szinte minden az Airbusról szólt tehát, egészen addig, míg az IAG légitársasági csoport be nem jelentette, hogy szándéknyilatkozatot írt alá 200 darab 737 Max megrendeléséről. A British Airwayst, az Iberiát, a Vuelinget és az Aer Lingust is magában foglaló csoport ezzel szimbolikus támogatást adott a Boeingnak, illetve bajban lévő típusának, amikor annak a legnagyobb szüksége volt rá.

Az IAG vezére, Willie Walsh megtette ugyanezt 2013-ban, amikor a Boeing 787 gépeit akkumulátorproblémák miatt parancsolták földre, ő pedig a korábbiak mellé még 18 Dreamlinert rendelt. Az a szituáció azonban nem volt ennyire drámai, hiszen nem előzték meg repülőgép-szerencsétlenségek.

A csúcsmenedzser egy ideje már mondogatja, hogy szeretne lazítani az Airbus A320-as típuscsaládjától való függőségen, az európai gyártót azonban így is váratlanul érte a listaáron 24 milliárd dolláros bejelentés. A Bloomberg cikke szerint ugyanis nem előzte meg a két nagy gyártó szokásos megversenyeztetése. Így aztán az Airbust mélyütésként érte az egyik legfontosabb ügyfelének bejelentése. Igaz, mivel nem biztos megrendelésről, hanem szándéknyilatkozatról van szó, még nem adta fel a reményt, hogy mégis versenybe szállhat a megrendelésért.

Azért így sem kell túlságosan keseregnie az Airbus értékesítési csapatának, mert a párizsi légi szalonon összesen listaáron 

43,6 milliárd dollárnyi megrendelést gyűjtött be, míg a Boeing csak 33,9 milliárdnyit.

Szokás szerint technológiai újdonságokat is bemutattak Párizsban, például a jövőbeli európai lopakodó vadászgépének modelljét, egy teljesen elektromos meghajtású üzleti gépet vagy éppen a valaha megépített legnagyobb pilóta nélküli repülőt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Airbus Boeing Boeing 737 MAX párizsi légi szalon Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.