Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 29. 17:36 Világ

Kicsit túltolták a Bubit Kínában, tonnaszámra állnak a roncsbiciklik

Kínában a közösségi biciklizésből jókora bubi, azaz buborék lett, amely látványosan kezd kipukkadni. Olyan szabadosra hagyták a piacot, hogy bekövetkezett a klasszikus eset: mindenki rámozdult a nagy lehetőségre, a túlkínálat pedig csődökhöz, illetve konszolidációs kényszerhez vezet.

Döbbenetes képek keringenek egy roncstelepről, ahova a selejtes vagy nem használt közösségi bicikliket hordták össze Kínában. A Guardian által közölt képeket Hsziamen városában készítették, ahol a teherautók folyamatosan szállítják a roncsokat a telepre.

A jelenség mögött jókorára fújt piaci buborék áll. A kínai városokban olyan sok lett a közösségi bicikli, amennyire messze nincs igény. Az elmúlt egy év alatt az országban tucatnyi jelentősebb közbicikli vállalkozás indult, és a piac a legtöbb városban gyakorlatilag szabályozatlan, vagyis nincs korlátozva vagy monopolizálva a fenntartás.

A közbiciklik robbanásszerű terjedését az tette lehetővé, hogy a technológia eljutott a megfelelő szintre: a biciklikbe telepített GPS egységekkel meghatározható a bringák helyzete, a mobilhálózatok biztosítják a távközlési kapcsolatot, az applikációban való fizetési lehetőség pedig megkönnyíti a számlázást. Ezt kihasználva Kínában az a szabados megoldás terjedt el, hogy a bicikliket bárhol fel lehet venni és le lehet rakni, általában nincsenek dokkoló állomások, mint például Magyarországon vagy Európa legtöbb városában.

Ez annyira megkönnyíti a piacra lépést, hogy a kínai városokat ellepték a közbiciklik. Minden a számokon múlik, az induló vállalkozások milliószámra terítik a bicikliket, mert tudják, hogy a végén nem maradhat sok szolgáltató, csak azok, amelyek a megfelelő méretet a leghamarabb elérik. A többieknek előbb-utóbb bukniuk kell, és a folyamat már el is indult, a harmadik legnagyobb szereplőnek számító Bluegogo csődbe ment.

A cég számai európai aggyal szinte felfoghatatlanok egy piacon. 

A Bluegogo hat hónap alatt 700 ezer biciklit dobott az utcákra, 20 millió felhasználót toborzott és közel 24 milliárd forintnak megfelelő tőkét égetett el,

mégsem élte túl a versenyt. A befektetők elbukták a pénzüket, a felhasználók nem kapják vissza a letéti díjaikat, az önmagát ostorozó vezérigazgató pedig abban is csak reménykedik, hogy a cég munkatársai megkapják a ki nem fizetett béreiket.

A séma minden esetbe ugyanaz, a nulláról induló vállalkozások megpróbálnak annyi tőkét felhajtani, és annyi biciklit telepíteni, hogy gyorsan a piac vezetői közé kerüljenek. A bringákat tonnaszámra veszik, a használatukért azonban a gyors ügyfélszerzés érdekében alig kérnek pénzt, vagyis bevételük alig van. Csak a nagy ígérettel élnek, hogy hosszabb távon az életben maradók között lesznek, és akkor majd jöhet a kaszálás.

Az öldöklő iramot azonban nem sokan fogják bírni. A piacot jelenleg a Mobike és az Ofo vezeti, e két cég egyaránt több mint 260 milliárd forintot fordított már a piacszerzésre, és két kínai e-kereskedelmi nagyágyú, a Tencent és az Alibaba finanszírozza őket. Ez a két társaság is messze több biciklit tesz le az utcákra, mint a kereslet, és versenyük olyan mértékben kezd irracionális lenni, hogy egyesülésük szinte elkerülhetetlennek látszik.

Mobike és Ofo biciklik Sanghajban. AFP / Europress

A roncstelepen a két vezető társaság bringái is szép számmal megtalálhatóak. Ennek az az oka, hogy a túlkínálat és a dokkoló állomások hiánya miatt a felhasználók gyakran lehetetlen helyeken hagyják ott a bringákat, amelyekhez sokáig nem nyúl senki. Ezek egyrészt zavarják a forgalmat, másrészt előbb-utóbb roncsokká válnak. Úgy tűnik, hogy Kínában a megosztásos üzleti modellek etikus használatáról is még van mit tanulni, a biciklisek nem kímélik az eszközöket, és dokkolók nélkül nem is buknak le, ha tönkreteszik azokat.

Sanghajban odáig fajult az ügy, hogy a városnak közbe kellett lépnie. Az utcákra összesen 1,5 millió közbiciklit szórtak ki a cégek, miközben becslések szerint legfeljebb 600 ezer a kezelhető mennyiség. A város ezért betiltotta az újabb telepítéseket és a nem kijelölt helyekre leparkolt bicikliket elszállítja. A cégek igyekeznek több szállítót foglalkoztatni, akik összegyűjtik a szanaszét hagyott bringákat, de nem tudnak lépést tartani a saját flottájuk bővülésével, így a város rövid idő alatt 150 ezer biciklit foglalt le.

Budapesten a Mol-Bubi jelenleg a nyári főszezonban 1486 bicikliből áll, amelyet csak előzetes regisztrációval és a 124 gyűjtőállomás között lehet használni. A rongálás és lopás ellen azzal védekeznek, hogy a rendszer mindig azonosítja a felhasználót, akitől kauciót is kérnek. Londonban, ahol a méretek inkább hasonlíthatók egy kínai városhoz, a Santander Cycles jelenleg mintegy 11 ezer közbiciklit üzemeltet, vagyis két nagyságrenddel kevesebbet, mint amennyi Sanghajban van.

Fotó: AFP/Europress, Twitter

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ bicikli Bubi Kína közösségi bicikli Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2024. november 24. 06:08 Világ

Európai tengerszorosok, amelyek lezárása háborúkat dönthet el

Az orosz olajexport döntő része a dániai és törökországi tengerszorosokon halad át, de számos uniós országnak is nagyon fontos ezek átjárhatósága.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Fontos

Avatar
2024. november 25. 15:56 Élet

A parkolás változik, de a behajtási övezet már a startnál elbukott Budapesten

Miközben Európa egyre több városa küzd az autók légszennyezése ellen, nálunk a főváros ignorálja a témát, Erzsébetváros pedig egyenesen visszalép.

Jandó Zoltán
2024. november 25. 10:01 Vállalat

Nem lettek meg a rejtélyes magyar cégek ezermilliárdjai, lépett a bíróság

Törölte a brazil kötvényes cégek több ezer milliárdos tőkeemelését a cégbíróság. A vállalatok működése már a mesés vagyon megjelenése előtt törvénysértő volt.

Vermes Nikolett
2024. november 25. 06:03 Élet, Tech

Új szemlélet adhat nagyobb gyógyulási esélyt a rákbetegeknek Magyarországon

A cukorbetegség és a daganatok közötti összefüggés felismerésével, figyelembe vételével a megelőzés és a gyógyítás is nagyobb sikerrel kecsegtet.