Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. február 7. 15:01 Vállalat

Ismét veszélybe került a világ legnagyobb utasszállítójának jövője

Egy ideje már bizonytalan, hogy meddig tudja gyártani az Airbus a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének számító A380-ast, de nagyjából egy évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy legalább pár évig biztosított a gyártósor fennmaradása.

Most azonban pár napon belül két kedvezőtlen hír is érkezett. Ami már biztos, hogy az ausztrál nemzeti légitársaság visszamondta a nyolc A380-ra szóló, listaáron 445 millió dollár értékű megrendelését – tudósít a Bloomberg. Igaz, túlzás lenne mondani, hogy derült égből érkezett a villámcsapás, ugyanis a típus első üzemeltetői közé tartozó Qantas még 2006-ban rendelte meg ezeket a repülőket, azóta folyamatosan a jövőbe tolva igényét. Most biztossá vált, hogy ez a jövő sosem fog elérkezni.

A rossz hírt legfeljebb az árnyalja az Airbus számára, hogy az ausztrál légitársaság elkötelezte magát a meglévő 12 A380-ának korszerűsítése mellett, ami már az idén elkezdődik. A Qantas gépeinek egyike egyébként 2010-ben nem kívánt világhírnévre tett szert, amikor felrobbant az egyik hajtóműve. Ugyan senki sem sérült meg súlyosan, és a gép biztonságosan leszállt, de utána pár hétig nem repültek a légitársaság A380-asai.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Az Airbus számára a Qantas-visszamondásnál is baljóslatúbb az az információ, hogy az A380-as messze legnagyobb üzemeltetője, az Emirates azt fontolgatja, hogy a 20 óriásgépre szóló legutóbbi megrendelését részben vagy egészben a kisebb és gazdaságosabb A350-esekre konvertálja. Ez azért lenne óriás baj, mert ez volt az a megrendelés, amely legalább pár évre biztosítani látszott az A380-as gyártósorának jövőjét.

Az Emirates az egyetlen, amely flottájában stratégiai szerepet szánt az A380-asnak, amelyből több mint száz darabot üzemeltet. Egyáltalán nem látszik valószínűnek, hogy ezt a szerepet bármely más légitársaság átvehetné tőle, mert nagyon nehéz egy 500-800 fős repülőgépet gazdaságosan üzemeltetni.

A négyhajtóműves óriásgépek nem tudnak annyival több embert megfelelő jegyárak mellett elszállítani, mint amennyivel többe kerül az üzemeltetésük a szintén nagy hatótávolságú, de kéthajtóműves típusokhoz képest. Pláne, ha azok olyan élenjáró technológiával épülnek, mint a Boeing 787 Dreamliner és az Airbus A350. Pedig az utasok szeretik az A380-ast, különösen azok, akik megengedhetik maguknak a szokásosnál tágasabb üzleti, pláne az első osztály által nyújtott kényelmet és tágasságot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMajdnem teljes hotelszobát alakít ki a fedélzeten a Singapore AirlinesZuhanyozni még nem lehet, de a franciaágy megoldható, külön mosdóval és gardróbbal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat A380 Airbus Emirates qantas Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.