Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. február 7. 15:01 Vállalat

Ismét veszélybe került a világ legnagyobb utasszállítójának jövője

Egy ideje már bizonytalan, hogy meddig tudja gyártani az Airbus a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének számító A380-ast, de nagyjából egy évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy legalább pár évig biztosított a gyártósor fennmaradása.

Most azonban pár napon belül két kedvezőtlen hír is érkezett. Ami már biztos, hogy az ausztrál nemzeti légitársaság visszamondta a nyolc A380-ra szóló, listaáron 445 millió dollár értékű megrendelését – tudósít a Bloomberg. Igaz, túlzás lenne mondani, hogy derült égből érkezett a villámcsapás, ugyanis a típus első üzemeltetői közé tartozó Qantas még 2006-ban rendelte meg ezeket a repülőket, azóta folyamatosan a jövőbe tolva igényét. Most biztossá vált, hogy ez a jövő sosem fog elérkezni.

A rossz hírt legfeljebb az árnyalja az Airbus számára, hogy az ausztrál légitársaság elkötelezte magát a meglévő 12 A380-ának korszerűsítése mellett, ami már az idén elkezdődik. A Qantas gépeinek egyike egyébként 2010-ben nem kívánt világhírnévre tett szert, amikor felrobbant az egyik hajtóműve. Ugyan senki sem sérült meg súlyosan, és a gép biztonságosan leszállt, de utána pár hétig nem repültek a légitársaság A380-asai.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Az Airbus számára a Qantas-visszamondásnál is baljóslatúbb az az információ, hogy az A380-as messze legnagyobb üzemeltetője, az Emirates azt fontolgatja, hogy a 20 óriásgépre szóló legutóbbi megrendelését részben vagy egészben a kisebb és gazdaságosabb A350-esekre konvertálja. Ez azért lenne óriás baj, mert ez volt az a megrendelés, amely legalább pár évre biztosítani látszott az A380-as gyártósorának jövőjét.

Az Emirates az egyetlen, amely flottájában stratégiai szerepet szánt az A380-asnak, amelyből több mint száz darabot üzemeltet. Egyáltalán nem látszik valószínűnek, hogy ezt a szerepet bármely más légitársaság átvehetné tőle, mert nagyon nehéz egy 500-800 fős repülőgépet gazdaságosan üzemeltetni.

A négyhajtóműves óriásgépek nem tudnak annyival több embert megfelelő jegyárak mellett elszállítani, mint amennyivel többe kerül az üzemeltetésük a szintén nagy hatótávolságú, de kéthajtóműves típusokhoz képest. Pláne, ha azok olyan élenjáró technológiával épülnek, mint a Boeing 787 Dreamliner és az Airbus A350. Pedig az utasok szeretik az A380-ast, különösen azok, akik megengedhetik maguknak a szokásosnál tágasabb üzleti, pláne az első osztály által nyújtott kényelmet és tágasságot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMajdnem teljes hotelszobát alakít ki a fedélzeten a Singapore AirlinesZuhanyozni még nem lehet, de a franciaágy megoldható, külön mosdóval és gardróbbal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat A380 Airbus Emirates qantas Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.