Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. január 16. 10:42 Tech

Óriási kudarc a világ legnagyobb utasszállítója, abbahagyhatják a gyártását

Hamarosan véget érhet a világ legnagyobb utasszállítója, az Airbus A380 gyártása – írja a New York Times. A székek elhelyezésétől függően 500-800 fős kapacitású repülőgépekben korábban a repülés jövőjét láttak, eddig azonban hatalmas pénzügyi csalódás az Airbusnak.

Az A380-asra tavaly egyetlen rendelés sem érkezett, és egyedül abban az esetben fogják folytatni a gyártást, ha legalább évi hat-nyolc rendelésük érkezik. A kétemeletes utasszállító egyetlen jelentősebb megrendelője korábban a dubaji Emirates légitársaság volt, így az Airbus abban bízik, hogy az Emirates-szel sikerül megállapodni a folytatásról. “Ha nem sikerül megállapodnunk az Emirates-szel, akkor nem lesz más választásunk, mint abbahagyni a gyártást” – ismerte le John Leahy, az Airbus vezérigazgatója hétfőn.

Az óriásgépeket arra alapozva kezdték el fejleszteni bő két évtizede, hogy az egyre forgalmasabb kifutópályák zsúfoltságát csökkentsék egyszerre több ember szállításával. A 25 milliárd dollárból kifejlesztett, bárral és zuhanyzóval felszerelt gépektől remélték azt, hogy ki fogják szolgálni a folyamatosan növekvő keresletet.

Az egyre zsúfoltabbá váló csomópontok helyett azonban decentralizálódott a repülés: rengeteg kisebb, regionális repülőtér alakult ki, amelyek között közvetlenül repülő, közepes gépek szállítják az utasokat. Az A380-as sokkal jobban passzolt volna az 1995-ös repülési viszonyokhoz, mint a mostani, fragmentált útvonalakhoz. A kisebb, hatékonyabb gépek, mint az európai Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing 787 Dreamlinerje ellepték a piacot, mert maximálisan 330 fős kapacitásukkal sokkal jobban ki tudták használni a szinte naponta nyíló, kisebb repülőtereket közvetlenül összekötő légi utakat.

Az Airbus vezérigazgatója hétfőn azt mondta, még mindig reménykedik abban, hogy eljön még az A380-as ideje. A világ utasforgalma 15 évente duplázódik, és szerinte az olyan nagyvárosok között, mint London és Delhi, egyre nagyobb gépekre lesz szükség.

Az Airbus az óriásgép kudarca ellenére sem zárt rossz évet tavaly. Összesen 718 gépet szállított le, amely négy százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Wizz Air például 146 új gép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal. A megrendelés összértéke listaáron 17,2 milliárd dollár volt, amely a teljes tavalyi magyar GDP 14 százalékának felel meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus Airbus A380 repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fazekas Dóra Hidi János
2025. június 8. 06:04 Tech, Világ

Tényleg nem megyünk semmire a zöld átállással?

Exponenciálisan nő a zöldenergia termelése és felhasználása, de a fosszilis források kiváltásához az is kell, hogy legyen erre szándék.

Vámosi Ágoston
2025. május 22. 13:05 Tech, Vállalat

Új szakaszba lép az eladók nélküli boltok hazai elterjedése a Szegen megnyitott üzlettel

Szegeden nyitott meg az ország valószínűleg első hibrid működtetésű üzlete. A technológiát szlovák és cseh Coopokban is alkalmazzák.

Pletser Tamás
2025. május 14. 05:50 Pénz, Tech

A jelenlegi nukleáris technológia egy üzleti zsákutca

Az atomenergia reneszánszához technológiai áttörés kell, a hagyományos erőművek építésével az államok veszteséges projekteket támogatnak.

Fontos

Regős Gábor
2025. június 18. 13:40 Pénz

Ezt a kört megúsztuk, de mi lesz ősszel a magyar államadósság besorolásával?

Sikerült lehozni egy kilátásrontással az idei első kört, de a belső és külső kihívások miatt egyáltalán nem lehetünk nyugodtak az őszi felülvizsgálatok előtt.

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 13:57 Világ

A benzint, a gázolajat és a gázfűtést is drágítaná 2027-től az EU klímavédelmi lépése

Sokan ellenzik a lépést, az Európai Bizottság szociális klímaalappal enyhítené a fűtés és az üzemanyagok árának várható emelkedését.

Jandó Zoltán
2025. június 17. 11:22 Adat, Közélet

Az egyik legnagyobb hazai nemzetiség szenvedheti meg a kormány kampányát

A 2022-es népszámláláskor állampolgárság alapján a magyarok után már az ukránok voltak a legtöbben az országban, és azóta ez a szám csak nőtt.