Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. január 16. 10:42 Tech

Óriási kudarc a világ legnagyobb utasszállítója, abbahagyhatják a gyártását

Hamarosan véget érhet a világ legnagyobb utasszállítója, az Airbus A380 gyártása – írja a New York Times. A székek elhelyezésétől függően 500-800 fős kapacitású repülőgépekben korábban a repülés jövőjét láttak, eddig azonban hatalmas pénzügyi csalódás az Airbusnak.

Az A380-asra tavaly egyetlen rendelés sem érkezett, és egyedül abban az esetben fogják folytatni a gyártást, ha legalább évi hat-nyolc rendelésük érkezik. A kétemeletes utasszállító egyetlen jelentősebb megrendelője korábban a dubaji Emirates légitársaság volt, így az Airbus abban bízik, hogy az Emirates-szel sikerül megállapodni a folytatásról. “Ha nem sikerül megállapodnunk az Emirates-szel, akkor nem lesz más választásunk, mint abbahagyni a gyártást” – ismerte le John Leahy, az Airbus vezérigazgatója hétfőn.

Az óriásgépeket arra alapozva kezdték el fejleszteni bő két évtizede, hogy az egyre forgalmasabb kifutópályák zsúfoltságát csökkentsék egyszerre több ember szállításával. A 25 milliárd dollárból kifejlesztett, bárral és zuhanyzóval felszerelt gépektől remélték azt, hogy ki fogják szolgálni a folyamatosan növekvő keresletet.

Az egyre zsúfoltabbá váló csomópontok helyett azonban decentralizálódott a repülés: rengeteg kisebb, regionális repülőtér alakult ki, amelyek között közvetlenül repülő, közepes gépek szállítják az utasokat. Az A380-as sokkal jobban passzolt volna az 1995-ös repülési viszonyokhoz, mint a mostani, fragmentált útvonalakhoz. A kisebb, hatékonyabb gépek, mint az európai Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing 787 Dreamlinerje ellepték a piacot, mert maximálisan 330 fős kapacitásukkal sokkal jobban ki tudták használni a szinte naponta nyíló, kisebb repülőtereket közvetlenül összekötő légi utakat.

Az Airbus vezérigazgatója hétfőn azt mondta, még mindig reménykedik abban, hogy eljön még az A380-as ideje. A világ utasforgalma 15 évente duplázódik, és szerinte az olyan nagyvárosok között, mint London és Delhi, egyre nagyobb gépekre lesz szükség.

Az Airbus az óriásgép kudarca ellenére sem zárt rossz évet tavaly. Összesen 718 gépet szállított le, amely négy százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Wizz Air például 146 új gép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal. A megrendelés összértéke listaáron 17,2 milliárd dollár volt, amely a teljes tavalyi magyar GDP 14 százalékának felel meg.

Tech Airbus Airbus A380 repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Debreczeni Anna
2019. május 23. 18:17 Tech

Magukhoz láncolnak a márkák, és ezzel még jól is járunk

Rengeteg pénzt hagynak a földön a cégek, akik nem kezdenek semmit a hozzájuk beérkező adatokkal.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Avatar Straub Ádám
2019. május 19. 16:05 Tech

Nemsokára eltűnik egy a 80-as évek óta velünk élő technológia

Hamarosan minden eszközünkből eltűnik az évtizedeken át szolgáló merevlemez, amelyet a nem felejtő memórián alapuló SSD-meghajtók váltanak le.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 24. 06:40 Adat, Közélet

A győztesekhez tartozni jó, akkor is, ha politikai táborokról van szó

Az MSZP-sek jóval boldogabbak voltak a fideszeseknél, amíg az ő pártjuk volt kormányon. 2010 óta viszont a szocialisták bizonyulnak a szomorúbb csoportnak az egyre derűsebb Fidesz-szimpatizánsokkal szemben.

Jandó Zoltán
2019. május 23. 14:42 Vállalat

Huszonhat munkással kaszált 3,6 milliárdot az állami megbízásokkal kitömött építőcég

Árbevételét megduplázta, nyereségét pedig megháromszorozta tavaly a 190 milliárdból épülő Puskás Stadion kivitelezésén is dolgozó Magyar Építő Zrt.

Váczi István
2019. május 23. 13:13 Vállalat

Vajna örökösei megütötték a főnyereményt: 12 milliárdos osztalék

Magyarország legnagyobb kaszinós cége, az öt fővárosi játékhelyet és a vegas.hu online kaszinót üzemeltető LVC Diamond 12,2 milliárd forint osztalékot fizetett.