Hány kilométert tud megtenni egy tisztán elektromos autó egyetlen teletöltéssel – ez az egyik legfontosabb kérdés, amit vásárláskor a vevők általában szeretnének megtudni. A válasz sok szempontból nem egyszerű, mert a gyártók általában csak az ideális körülmények közötti maximális hatótávot adják meg, ami papír szerint manapság már elérheti a 300-450 kilométert is.
A valóságban azonban gyakran nincsenek ideális körülmények, a téli kemény hideg pedig köztudottan nem kedvez az akkumulátorok teljesítményének. Az amerikai AAA most az ottani hideg időt kihasználva élesben is letesztelt öt olyan elektromos autót, amelyek közül négy Magyarországon is a népszerűbb választások közé tartozik.
A hatótávmérésbe a BMW i3-as, a Chevrolet Bolt (nálunk Opel Ampera), a Nissan Leaf, a Tesla Model S és a VW e-Golf került be.
Az eredmény szerint a megtehető kilométerek száma tartósan mínusz 7 Celsius-fokban átlagosan 41 százalékkal csökkent, ami sokkal kedvezőtlenebb a vártnál.
Igaz, ez az eredmény fűtéssel együtt jött ki, ami egy elektromos autónál sokat számít, hiszen a belsőégésű verziókkal ellentétben nincs a motornak hasznosítható hulladékhője. Ha nem kapcsolták be a fűtést, és mínusz 7 fokban fagyoskodtak, akkor a hatótáv 12 százalékos esését mérték.
A teszt azért érdekes, mert a CNBC beszámolója szerint ez volt az első olyan eset, amikor egységes és megismételt próbáknak vetették alá a járműveket, vagyis az egyszeri kivételes eseteket igyekezték kiszűrni. Kisebb meglepetést okozott az is, hogy az eredmények nem tértek el jelentősen az egyes modelleknél, valószínűleg a használt akkumulátortechnológia hasonlósága miatt.
Az autók fűtött garázsban tartása sokat javít a helyzeten, és a szakemberek azt is javasolják, hogy ha az autós teheti, akkor hideg időben hagyja rajta a töltőn a kocsiját, mert a legtöbb modell úgy van beállítva, hogy a teletöltés után is szív még energiát az akkumulátor melegen tartására.
Az elektromos autók egy részénél arra is van lehetőség, hogy a fűtést mobilos applikációból távolról is be lehessen kapcsolni, és ha az autó rajta van a töltőn, akkor ezt is érdemes megtenni indulás előtt, mert így a fűtést egy darabig még nem kell az akkumulátorról táplálni.
Az akkumulátorok a nagy meleget sem szeretik, az AAA tesztje szerint 35 Celsius-fokban a hatótáv 4 százalékkal kisebb, ha a klímát nem kapcsolják be, 21 fokra állított klímával azonban a megtehető kilométerek száma már 17 százalékkal csökken.
A hatótávot a hőmérséklettől függetlenül számos más tényező is befolyásolja (vezetési stílus, domborzati viszonyok, fényszóróhasználat stb.), az AAA azonban most kizárólag a hideg-meleg hatást vizsgálta szabványos, előre meghatározott körülmények között.
Élet
Fontos