Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 7. 15:02 Világ

Egy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófát

Biztonsági felhívást intézett a Boeing legújabb utasszállítójának üzemeltetőihez, miután egyre több olyan információ lát napvilágot, hogy a B-737 Max 8 típusú gép egyes rendszereinek rendellenes működése okozhatta a Lion Air légitársaság járatának katasztrófáját. Az október 29-i szerencsétlenségben 189 ember halt meg.

A használati útmutatóhoz fűzött megjegyzések azokra az egyébként már meglévő teendőkre hívják fel az üzemeltetők, elsősorban a pilóták figyelmét, hogy mi a teendő akkor, ha a gép állásszög-érzékelő berendezése rossz adatokat továbbít a fedélzeti számítógépbe. Ennek óriási jelentősége van, mert a 737 Max gépeken egy olyan rendszer üzemel, amely – ha ember, nem pedig robotpilóta vezeti a gépet – megpróbálja lefelé nyomni a repülő orrát, amennyiben úgy érzékeli, hogy átesés veszélye fenyeget. Ez a fizikai jelenség ugyanis könnyen irányíthatatlan zuhanást okozhat.

Hogy fenyeget-e átesés, azt a rendszer részben éppen az állásszög alapján határozza meg – ha hibás értéket kap, annak katasztrófa lehet a vége. A pilóta felülbírálhatja a rendszert, de ehhez az kell, hogy felkészült legyen egy ilyen helyzetre.

A katasztrófa okáról ugyan továbbra sem tudni biztosat, de a fenti eseménysorozat megmagyarázhatja, a becsapódás előtt miért zuhant 45 fokos szögben a tenger felé a gép, miközben a sebessége meghaladhatta az 1000 kilométer/órát. Ez utóbbira több szakértő a repülőgépeket követő Flightradar24 adatai alapján jutott, a legalacsonyabb becslés is 870 kilométer/óra volt. Ez alapján nem csoda, hogy igencsak megviselt állapotban került elő az egyik fekete doboz. (A másikat még mindig keresik.)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új repülők nem mindig a legbiztonságosabbakAlig több mint két hónapos volt az Indonéziában tengerbe zuhant Boeing, de közel sem ez az első hasonlóan új repülőgép, amely szerencsétlenül járt.

Szintén Flightradar24 alapján tudható, hogy a gép sebessége és magassága gyakran változott már a végzetes zuhanás előtt is, ami arra utal, hogy a pilótáknak gondjai voltak az irányításával. Közvetlenül a katasztrófa előtt értesítették a jakartai repülőteret – ahonnan indultak –, hogy vissza akarnak fordulni, de ezt már nem tették meg.

A Bloombergnek egy forrás azt mondta, hogy a biztonsági felhívást a katasztrófa eddigi vizsgálati eredményei alapján állították össze. Az indonéz hatóság hivatalosan egyelőre annyit közölt, hogy a sebességmérő berendezés rosszul működött. Ezzel már előző nap is gond volt, de Bali szigetén kicserélték. A Bali-Jakarta járaton (amely az utolsó volt a végzetes út előtt) pedig az állásszögmérő műszerrel akadtak gondok.

A Boeing 737 Max a világszerte rengeteg légitársaság által használt, az amerikai vállalat fő profitforrásának számító 737-es típuscsalád továbbfejlesztett, legkorszerűbbnek számító változata. A Maxból eddig 219-et adott át a Boeing, de több mint 4500-ra van megrendelése. Az európai légitársaságok közül a Norwegian a Max legnagyobb üzemeltetője 12 darabbal. A jelenleg kizárólag 737-800-asokat használó Ryanair 135 Maxot rendelt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing Indonézia légi katasztrófa Lion Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.