Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 27. 09:24 Világ

Ha így megy tovább, tényleg nem repülhetünk Angliába

A repülőgépek a földön maradnak, ha Nagy-Britannia jövő márciusban légügyi megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból – figyelmeztette az ország miniszterelnökét az Institute for Economic Affairs (IEA) agytröszt. Szakértőik szerint a problémát az okozza, hogy a brit légitársaságok jelenleg az ország uniós légi piaci tagságának köszönhetően élvezhetik az olyan jogokat, mint az átrepülési lehetőség, illetve a járatok üzemeltetése bármely két uniós repülőtér között. (Az Independent cikke nem tér ki rá, de az előbbi valószínűleg nem szűnne meg, mert azt egy jóval az EU megalakulása előtti nemzetközi szerződés szabályozza.)

Ráadásul Nagy-Britannia az EU tagjaként részese a Svájccal, Kanadával és az Egyesült Államokkal kötött légügyi egyezményeknek is, így ezekből a kilépéssel szintén kiesik.

„Helyettesítő egyezmények nélkül könnyen megvalósulhat a legrosszabb forgatókönyv: a repülők nem szállhatnak fel”

 

  – jelentette ki Julian Jessop, az IEA fő közgazdásza.

Ezt egyelőre figyelemfelhívásként érdemes kezelni, hiszen az intézet tanulmánya szerint több lehetőség is van ennek az elkerülésére. Az egyik, hogy Nagy-Britannia csatlakozik az Európai Gazdasági Térséghez, és Norvégiához hasonló viszonyt alakít ki az EU-val. Mivel azonban így rengeteg uniós szabály továbbra is vonatkozna rá, ezt a brit kormány lényegében kizárta. A másik lehetőség egy külön légi megállapodás az EU-val. Az intézet szerint azonban ez időigényes folyamat, miközben ebből van már a legkevesebb a kilépésig. Eddig sokkal nehezebben mentek a tárgyalások, mint amire – legalábbis brit részről – számítottak.

A legegyszerűbb megoldás a jelenlegi szabályrendszer ideiglenes meghosszabbítása lenne, de ehhez is szükség van a kölcsönös politikai akaratra. Ezt pedig brit oldalról a kilépés elmaszatolása, uniós részről pedig a példastatuálás elmaradása miatt érhetnék bírálatok.

A légitársaságok egyébként a maguk részéről mindent megtesznek, a Wizz Air brit leányvállalatot alapított, míg a brit EasyJet Ausztriában hozott létre egyet, hogy cégjogilag is jelen legyen az EU-ban. Mindez azonban a Nagy-Britannia és az EU közötti légi forgalom szempontjából csak akkor ér valamit, ha érvényben lesz egy új szabályrendszer Nagy-Britannia kilépésének pillanatában.

Az IEA tanulmánya is felhívja arra a figyelmet, hogy ennek létrehozása kölcsönös érdek, hiszen az EU gazdasága is megsínylené, ha elmaradnának például a brit turisták. Emellett az uniós légitársaságok sem akarnak kiszorulni Európa legnagyobb, illetve a világ harmadik számú légi piacáról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Brexit EasyJet EU repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.