Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 23. 11:11 Élet, Pénz

Azért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarják

Miközben a világ nagy részén már netezhetnek az utasok a repülőgépeken, Európa lemaradásban van. Az Egyesült Államokban például már az számít különleges szituációnak, ha egy légitársaság járatán nem lehet internetezni.

Európában viszont még mindig csak néhány légi fuvarozó cég szerelte fel a hosszú távú járatait wifizésre alkalmas műszerrel. Ilyenek például a Budapestről is járatot indító Lufthansa, az Air France-KLM, Emirates és a Norwegian. A légitársaságok közül a német Lufthansa a legaktívabb, tavaly januárban jelentette be, hogy több száz gépén teszi elérhetővé az internetet. Igaz, a nethasználat pénzbe kerül, és nem is olcsó.

A legtöbb európai légitársaság ennek ellenére szkeptikus. A Ryanair a német dpa hírügynökségnek azt mondta, hogy túl drága lenne a fedélzeti wifik felszerelése, miközben a szolgáltatás színvonala sem elég jó. Az ír fapados légitársaság szerint utasaik amúgy is előre letöltik azokat a tartalmakat, amelyek az utazás alatt meg kívánnak tekinteni

A Condor légitársaság szerint is túl drága a technika kiépítése. A cég – amelyhez a Thomas Cook utazási iroda is tartozik – leginkább nyaraló utasokat szállít. Szerintük az állandó internetelérés leginkább az üzleti utasoknak fontos.

A legújabb felmérések szerint ugyanakkor az utasok 47 százaléka gondolja jó dolognak a fedélzeti internetet, amely hét százalékponttal magasabb érték, mint egy évvel korábban. Vagyis nemcsak az üzletembereknek lenne fontos az állandó internetelérés.

Becslések szerint a cégeknek 30 milliárd dolláros plusz bevétele származhat a következő 15 évben. Az amerikai példa is azt mutatja, hogy az utasok szívesen fizetnek plusz pénzt az internetért. Sőt, a Norwegian például a legdrágább repülőjegy mellé ingyen adja a netet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságokAz ülőhelyfoglalások és poggyászdíjak egyre nagyobb részét teszik ki a légitársaságok bevételeinek. A repülőjegy mellett az autó- és hotelbérlés is jól fial.

A fedélzeti wifi kipróbált technikának számít. A repülőgépekre egy speciális antennát kell felszerelni. Ez a műszer a repülés ideje alatt végig úgy pozicionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatba maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopja és telefonjai, illetve a földi szerverek között a műholdon keresztül bonyolódik le az adatforgalom.

Igaz, a régebbi gépeket át kell alakítani. A Lufthansa például budapesti központjában végzi ezeket az átalakításokat. De a magyar állam tulajdonában álló Aeroplex of Central Europe nevű cég is részt vesz a fedélzeti wifik beépítésében. (Szerettük volna a céget megkérdezni erről, de mivel állami tásaságról van szó, külön engedélyt kell kérni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől. Ez a vállalat sajnos még arra kérdésünkre sem válaszolt, hogy mit akarnak a frissen megvásárolt, egykori Malév-székházzal kezdeni).

Az új gépekbe, mint az Airbus A380 és a Boing Dreamliner, eleve beépítik ezeket az eszközöket. A Deutsche Telekom, az Inmarsat műholgyártó, és a Nokia egy új technikát tesztel. E szerint nem műholdakon keresztül történne az átjátszás, hanem úgynevezett LTE-jeleken keresztül.

A műholdakat földi antennák helyetesítenék. Már most mintegy háromszáz ilyen antenna van Európában. A cégcsoport szerint sokkal olcsóbb lenne az LTE-technológiája, és gyorsabb is lenne a letöltés sebessége is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz Emirates internet légitársaságok Lufthansa Norwegian Ryanair wifi Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.