Az év eleji szigorítás után több ezer kínai jön a BYD-üzemet építeni, de hogy lehet ez?
Több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD első európai gyárának építéséhez a következő hónapokban – mondta Botka László, a város polgármestere. A kínai munkások eleinte ideiglenes munkásszállásokon fognak lakni.
A hosszú távú terv, hogy a tízezer leendő BYD-alkalmazottnak munkásszállókat alakítanak ki, a lakóparkok köré véderdőt telepítenek, és egy kisebb tavat is létrehoznak az üzem dolgozóinak. A magasabb beosztású alkalmazottaknak új lakásokat is építenek Szegeden.
Miért fontos ez? A kormány a tavalyi 65 ezerről 35 ezerre csökkentette az idei vendégmunkáskvóta maximumát.
A rendelet szerint csak olyan EU-n kívüli országból érkező vendégmunkás alkalmazható itthon, amellyel az EU, vagy Magyarország visszafogadási egyezményt kötött, vagy ha az adott ország rendelkezik a magyar hatóságok által elismert hazai szervezettel, amely gondoskodik az állampolgárainak a hazatéréséről.
Kína nem szerepel ezen a listán, de a kormány köthet stratégiai megállapodást egy-egy céggel, vagy adhat különleges engedélyt. Például, nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásokhoz korlátozásoktól mentesen lehet behozni vendégmunkásokat.
A BYD gyára mellett a debreceni CATL- és BMW-üzem építése is ebbe a státuszba tartozik. Nógrádi József, a Trenkwalder kereskedelmi igazgatója szerint, miután beindul a gyártás a BYD üzemében, nem indokolt Magyarországon tartani a kínai munkásokat.
Reakció: „vendégmunkásokat is lehet foglalkoztatni, de legalább annyiba kerül, ha nem sokkal többe, mint a magyarországi munkaerő foglalkoztatása. Meg kell oldani a szállást, az étkeztetést, és meggondolandó, hogy egy cég repülőjegyeket fizessen a Távol-Keletre, vagy megszervezzen egy buszt Miskolcra” – mondta a G7-nek.
Igen, de: a vállalat elsősorban helyi munkaerőt alkalmazna, Botka szerint a szegedi szakképzésben és mérnökképzésben tanuló fiatalok mellett Makó környéki és vajdasági munkavállalókat is szívesen látnak. A környéken azonban nincs annyi álláskereső, amennyire a gyárnak szüksége lenne.
Számokban: „Csongrád-Csanád megyében az egyik legalacsonyabb a nyilvántartott álláskeresők száma országos szinten. Szegeden és környékén hagyományosan alacsony szintű a munkanélküliség. Ebben a régióban a fiatalokat is felszívja a piac” – mondta Nógrádi.
A BYD számára tehát az a stratégia működhet, ha olyan bért és szálláslehetőséget kínál, amivel a kelet-magyarországi megyékben élőket ingázásra tudja bírni. Békés megyében – bár a munkaképes korú népesség kisebb, mint Csongrád-Csanádé – több mint 10 ezer regisztrált álláskereső van, Bács-Kiskunban is hasonló a számuk.
Szabolcs-Szatmár-Beregben több mint 20 ezer, Borsod-Abaúj-Zemplénben több mint 30 ezer álláskereső van.
Ami a vajdaságiakat illeti, volt olyan időszak, amikor sokan jártak Szerbiából Magyarországra, elsősorban mezőgazdasági idénymunkát végezni. „Az utóbbi években, aki vállalja az ingázást, az Romániát is több kedvvel választja, hiszen a román átlagbér megelőzte a magyart. A legtöbben jellemzően Ausztriába, Németországba mennek tovább” – mondta Nógrádi.
Mi következik? A BYD terve az, hogy az idei év végén elkezdik az elektromos autók gyártását, és a kormány is ezzel számolt az idei költségvetés tervezésénél.
A beruházás lezárása azonban egy ilyen mértékű projekt esetén általában négy-öt év Nógrádi szerint, eddig tart a kiemelt beruházási státusz is, ezért nem tartja reálisnak azt, hogy az idei év végén elkezdődhet a gyártás a BYD üzemében.
Iparági információk szerint a debreceni BMW-gyár – amely az építési folyamatban előrébb jár a BYD-nál – ebben az évben csak a próbagyártást tudja elindítani. Sok múlik a felvevőpiacon is: a cégnek nem érné meg teljes gőzzel beindítani a gyárat, ha utána eladatlanul parkolnak az autók.
Elkezdte árverésre bocsátani az egykor a szombathelyi labdarúgócsapatot működtető Szombathelyi Haladás Kft. megmaradt vagyontárgyait a cég felszámolója.
A bezárástól tartó piaci árusokat egyedül a kiszámíthatóság nyugtatná meg, de a minisztérium egyelőre nem sieti el a számukra fontos részletek tisztázását.