(A szerző a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)
A Fővárosi Közgyűlés tavaly novemberben elfogadta a parkolási rendeletének módosítását. Az új szabályozás számos előremutató elemet tartalmaz, azonban összességében a halogatás jellemzi.
A módosítás szerint a nem helyben lakók óradíjai 33-50 százalékkal nőnek (az A zónában 600-ról 800 forintra, a B-ben 450-ről 600-ra, a C-ben 300-ról 400, a D-ben pedig 200-ról 300-ra) – de csak 2026 júliusától.
A BKK-bérlettel rendelkezők 2026 közepe után is a mai áron parkolhatnak. Az őrzött P+R parkolókat pedig napi 150 forintért használhatják a jelenlegi 225 forint helyett, BKK-bérlet nélkül viszont napi 450 forintra nő a díj.
A 2000 kilogrammnál nagyobb saját tömegű autók parkolási díja az ennél kisebb autók óradíjának kétszerese lesz, de csak 2027-től. Megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, de szintén csak 2027-től. Az elektromos közösségi autók ugyanakkor továbbra is ingyen parkolhatnak. A közösségi autók havi parkolási általánydíja viszont 22 ezerről 30 ezer forintra nő, mégpedig már 2025 elejétől, és szintén ettől az időponttól kezdve a közösségi autók a kizárólagos lakossági parkolóhelyeket is használhatják.
2026 júliusától jön az elektronikus parkolási rendszer (alapvetően a BudapestGo alkalmazással vagy egyéb mobiltelefonos alkalmazással lehet majd a parkolásért fizetni, és a parkolóautomaták ezzel egyidejűleg megszűnnek). Addig a Fővárosi Önkormányzat se parkoló-automatát, se okostelefont nem igénylő fizetési lehetőséget is kidolgoz.
A parkolási díjak emelése örvendetes, hiszen csökkenti a parkolási igényt és így a zsúfoltságot, de a könnyebb parkolás és zöldebb város érdekében jóval nagyobb emelés lenne szükséges, és nem másfél, illetve két év múlva, hanem azonnal. Az alábbi ábra a parkolási óradíjnak (a két belső övezet díjának átlaga), az inflációnak és az átlagkeresetnek az alakulását mutatja 1996-hoz viszonyítva (akkor vezették be a széleskörű parkolási díjakat Budapesten, előtte csak nagyon korlátozott területen volt fizetős a parkolás). A közel 30 év alatt a fogyasztói árak az ötszörösükre, a bérek a 13-szorosukra, a parkolási díjak azonban mindössze két és félszeresükre emelkedtek. Azaz a parkolás mai árának csak körülbelül ötödannyi a visszatartó ereje, mint 1996-ban volt.
Ennek ellenére a parkolási reform csak 2026 közepén emeli a díjakat, mégpedig az elmaradáshoz képest minimális mértékben, és még ezt is elengedi azoknak, akik BKK-bérlettel rendelkeznek. Mivel várhatóan mind az infláció, mind a keresetek tovább nőnek az elkövetkező időszakban,
a parkolási díj még inkább a nevetséges kategóriába kerül, vagyis nagyon kicsi lesz a visszatartó hatása.
Bár érdekes kezdeményezés a BKK-bérlettel rendelkezők kedvezménye, mindent összevetve feltehetően inkább tovább ront a helyzeten. A rendszeres autóhasználók egy részének eleve van bérlete, így rájuk semmilyen formában nem fog hatni a kedvezmény. Kérdés az is, hogy mi lesz a 65 év felettiekkel, akiknek ingyenes a BKK használata – feltehetően nekik alapból is jár majd a kedvezmény.
Így a kedvezmény csak azokra lesz hatással, akiknek korábban nem volt bérletük és 65 év alattiak, de közülük csak azoknak fogja megérni, akik legalább havi 30-40 órát parkolnak a legbelső fizetős övezetben. Mivel az átlagos autós Budapesten csak legfeljebb havi 5-6 órányi parkolási díjat fizet (25 milliárdos parkolási bevétellel és 700 ezer autóval számolva), a legalább havi 40 órát parkolók száma legfeljebb néhány 10 ezer lehet, és feltehetően nagy részüknek a cégük fizeti a parkolást.
Persze a változtatásnak így is lesz némi előnye, hiszen a kedvezmény kihasználása érdekében bérletet vásárló autósok néhány alkalommal leteszik majd az autót, és a BKK-nak is lesz pár száz millió forint többletbevétele, de a kedvezmény az eredményhez képest túl sokba kerül, hiszen csak a kerületek összesen mintegy 2-4 milliárd forint bevételkieséssel számolhatnak. Továbbá az intézkedés jelentősen ösztönzi az autóhasználatot azok körében, akiknek egyébként is lenne bérletük.
Az átlagos autónál több helyet foglaló és városi környezetben jóval veszélyesebb, 2 tonnánál nehezebb autók kétszeres díja jó irány, és egy tavalyi online felmérés szerint a budapestiek nagy többsége is egyetért vele. Ugyanakkor mivel a normál díj csak minimális mértékben emelkedik, az átlagbérhez képest még a kétszeres díj is jóval kisebb lesz, mint a normál díj volt 1997-ban vagy 2010-ben. Továbbá erre a díjemelésre is azonnal és nem csak 2027-ben lenne szükség.
Ahogy egyre több zöld rendszámú autót használnak Budapesten, egyre fenntarthatatlanabb ezek ingyenes parkolása. Ezért nagyon előremutató lépés, hogy legalább 2027-től megszűnik ez a kedvezmény.
A parkolási díjak előirányzott emelésénél sokkal jelentősebb változást hoz a parkolóórás fizetés megszüntetése 2026 közepétől. Amellett, hogy a BudapestGo alkalmazáson keresztül történő fizetés milliárdos bevételhez juttathatja a fővárost, az elektronikus parkolási rendszer sokkal kifizetődőbbé teszi a fizetős övezetek kiterjesztését a kisebb forgalmú területekre, ahol ma a legfőbb akadály, hogy a várható bevételekhez képest nagyon sokba kerül a parkolóórák kialakítása és üzemeltetése. Amint pedig Bécs példája mutatja, a fizetős övezetek kiterjesztése jelentősen csökkenteni tudja a városi autóforgalmat. Persze az elektronikus parkolási rendszer csak megkönnyíti a kiterjesztést, ahhoz még a Fővárosi Közgyűlés újabb döntése is kell.
A kizárólagos parkolóhelyek korábban óriási korlátozást jelentettek a közösségi autók számára, mivel azok még a korlátozással nem érintett nappali időszakban sem használhatták azokat, hiszen egy közösségi autó esetében nem lehet tudni, hogy mikor használják azokat újra. Ezért a közösségi autók parkolásának engedélyezése a kizárólagos lakossági parkolóhelyeken nagyon fontos lépés a közösségi autóhasználat elősegítése érdekében. Ugyanakkor ezzel ellentétes hatása lesz a közösségi autók havi parkolási átalánydíja emelésének, ami különösen visszás annak ismeretében, hogy az órás parkolási díjak még hosszú ideig nem emelkednek.
Mindent összevetve,
a fővárosi parkolási reform rendkívül bátortalan, és így a következő 4-5 évben várhatóan tovább romlik a parkolási helyzet Budapesten, és nőnek a közlekedési dugók.
Ezt vetítik előre a friss adatok is: 2024-ben töretlenül folytatódott az autók számának növekedése, így országosan immár a 2006. évi 2,9 millióról mára 4,3 millióra nőtt. Az Inrix 2024. évi Forgalmi Eredménytáblája szerint pedig Budapest tavaly a dugók tekintetében a világ több mint 900 vizsgált városa közül a 43. legrosszabb helyet foglalta el. Ráadásul itt 2024-ben az autósok 17 százalékkal több időt töltöttek dugóban, mint egy évvel korábban.
Ezeket a káros folyamatokat lehetetlen kezelni infrastrukturális fejlesztésekkel. Az egyetlen megoldás a közgazdasági eszközök használata, vagyis a parkolási díjak jelentős emelése és a díjfizetés kiterjesztése a főváros egész területére, amint azt Bécsben és Bukarestben tették.
Adat
Fontos