Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. június 27. 18:42 Élet

Százmilliós városokról álmodnak a kínaiak

Európai szemmel nézve hihetetlen ütemben városiasodik Kína. Az Economist egy cikke szerint a világ legnépesebb országában jelenleg már 813 millió ember él városokban, ötször annyi, mint negyven évvel ezelőtt. Többségük ráadásul kifejezetten nagy településeken: a Demographia World Urban Areas kiadvány alapján tavaly már 259 félmilliónál népesebb város volt az országban, és hat olyan, ahol többen laknak, mint egész Magyarországon.

 


A folyamatot nem lehet megállítani, már csak azért sem, mert ezek térségek hajtják az ország gazdaságát. A helyi politikai vezetés kétféleképpen próbálja kezelni a folyamatot. Egyrészt megpróbálják elérni, hogy ne mindenki egy városba költözzön, inkább több település összekapcsolásával klasztereket hoznának létre. Az így összekapcsolt kisebb (de európai szemmel így is hatalmas) városok egy gazdasági egységként működnének és a közlekedési infrastruktúrájuk is szorosan össze lenne kötve *Kínában mostanában ez gyorsvasútak építését jelenti.. Összesen 19 ilyen klaszter jöhet létre, és a jövőben ezek adhatják a teljes kínai GDP 90 százalékát.

Három helyen nagyjából már sikerült is megvalósítani a célokat: Peking környékén, a Jangce, illetve a Gyöngy folyó deltájánál. A háromból a legnagyobb gazdasági térség a Jangce torkolata, ahol hét városban (köztük Sanghajban) összesen 152 millióan laknak.

A másik fontos cél, hogy megállítsák a népesség nyugat-kelet irányú vándorlását. Az elmúlt évtizedekben ugyanis hihetetlen tömegek költöztek a kontinentális részről a csendes-óceán partján található régióba. Emiatt a belső, kevésbé iparosodott, fejletlenebb térségek elnéptelenedtek, míg az ország keleti területei rendkívül túlzsúfoltak lettek. A már létező három klaszter is az óceánparton van.

Annak érdekében, hogy ezt a folyamatot megfordítsák, a nyugati tartományokat is megpróbálják az eddiginél jobban bekapcsolni az ország gazdasági vérkeringésébe. Ez az egyik belföldi célja az egyébként az ország nyugati nyitását keretbe foglaló „egy övezet egy út” (one belt, one road) programnak. Több ezer kilométeres gyorsvasútat építenek a kontinens belseje felé, ahol mesterséges városokat is kialakítanak*A semmiből húznak fel több millió ember befogadására képes településeket, amelyeket aztán megpróbálnak benépesíteni.. A fejlesztési irányokat jól mutatja, hogy a 19 klaszterből 5 lenne a Csendes-óceán partján, tehát a létező hármon kívül már csak kettő.

 

Más kérdés, hogy ezek a folyamatok még a mostaninál is gigantikusabb városszerű képződmények kialakulásához vezethetnek. A Demographia World Urban Areas már most is sok esetben egy településként kezeli az összefonódó gazdasági térségeket. Így például náluk a világ legnépesebb városa a maga 38 millió lakosával a Tokió-Jokohama tengely, míg az ötödik a Szöul-Incshon kettős, hiába fekszik utóbbi majd 30 kilométerre a dél-koreai fővárostól. Sőt, még határokon átnyúló városok is feltűnnek az elemzésben.

A kínai klasztereket – amint erre a kiadványban külön felhívták a figyelmet – azonban még nem tekintik egy gazdasági egységnek (legalábbis nem abban a formába, ahogy azokat megálmodták). Pedig ha csak azt a hármat annak vennek, amely az Economist szerint már létezik, akkor a világ három legnépesebb “városa” magasan ez a három régió lenne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Kína klaszter Sanghaj Tokió-Jokohama városiasodás. Peking Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.