Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

Az árbevétel-arányos profit a magyar közúti fuvarozásban átlagosan mindössze 3-5 százalék körül volt korábban, de az utóbbi időben ez az arány még alacsonyabbá válhatott – nyilatkozta a fuvarozási szektor számára átfogó szolgáltatást nyújtó Eurowag cégcsoport Magyarországért felelős igazgatója, Kálmán László.

Számokban: Magyarországon jelenleg mintegy 19,5 ezer közúti fuvarozói engedéllyel rendelkező vállalkozás van, a járvány utáni időszakban, azaz körülbelül két éve viszont még 21 ezer volt.

  • A hétköznapi szóhasználattal kamionnak hívott (CE) kategóriában 90 ezer vontató van a cégeknél, az ennél kisebb teherautók számát 500 ezerre becsülik.
  • A piacon rendkívül sok a kis családi vállalkozás, amely jellemzően csak pár kamionnal fuvarozik, a nagyobb szereplők száma jóval kevesebb, de ezek nagy flottákat üzemeltetnek – így jön ki végül, hogy az egy cégre jutó kamionok száma mindössze 7.

Felülnézet: a fuvarozó cégeknek szinte minden fontosabb költségnél jelentős emelkedéssel kellett szembenézniük. Az üzemanyag mellett most már döntő elemmé drágult az útdíj, de emelni kell az alkalmazottak bérét és alaposan drágult a kamionok lízingdíja is.

Alulnézet: a fuvarozók jelentős része azért van csapdában, mert nem tudja a megrendelőkre hárítani a nagyobb költségeket, hiszen a magyar gazdaság teljesítményének csökkenésével a fuvarok iránti kereslet is érdemben mérséklődik. A folyamat jól követi az általános gazdasági trendet: Magyarországon a visszaesés jóval nagyobb, mint Európában.

 
  • Senki nem gondolt volna erre korábban, de a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos kamionsofőr-hiány is enyhülni kezdett, mert csökken a fuvarok mennyisége, illetve 1500 fuvarozócég el is tűnt a piacról (pontosabban az új cégek és a megszűnők egyenlege ennyi).

Tágabb kontextus: az ipari és építőipari szállítások iránti kereslet esett vissza leginkább, a piacon a nagy szegmensek közül egyedül a kiskereskedelemben és az ahhoz kapcsolódó e-kereskedelmi szállításokban van bővülés. Utóbbiakat azonban jellemzően néhány nagy szereplő végzi, a kis- és közepes vállalkozások erre a növekedésre nem tudnak felülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKamionsofőr már rég nincs elég, most már kamion sincsCsak két dolog hiányzik ahhoz, hogy a fuvarpiac működjön, a kamion és a sofőr. Hogyan fordulhat elő, hogy óriási a kereslet, van gyártókapacitás, mégis egyre nehezebb árut szállítani?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokallod a kamionokat a magyar utakon? Az igazán forgalmas viszonylatok máshol vannakVisszaesett az EU-n belüli közúti teherfuvarozás tavaly, a határokat átlépő legforgalmasabb viszonylatok jól mutatják Németország központi szerepét az ágazatban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat csőd fuvarozás kamion kereslet közúti áruszállítás munkaerőhiány sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.