Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. október 16. 10:50 Adat, Világ

Az e-autósok harmada visszatért a benzines vagy dízelautóhoz Németországban

A német e-autósok 34 százaléka benzines vagy dízel hajtású modellre váltott az év első kilenc hónapjában (amikor szokás szerint lecserélte a kocsiját) – ez a legmeglepőbb eredménye a HUK Coburg biztosító társaság friss felmérésének, amelyet a Frankfurter Allgemeine Zeitung közölt.

Számokban: az idei harmadik negyedévben csak az autóvásárlók 3,9 százaléka vett elektromos modellt, ez jelentős visszaesés a tavalyi 6,9 és a tavalyelőtti 6,6 százalékhoz képest. Az elektromos helyett belsőégésűre váltók aránya 2021-ben még csak 14 százalék volt, ez nőtt időközben 34 százalékra.

  • A HUK Coburg a legnagyobb német autós biztosító, közel 14 millió ügyféllel. Az adatokban a céges autók nem szerepelnek.

Felülnézet: a számok értékeléséhez fontos adalék, hogy az elmúlt években az e-autók vásárlását környezetvédelmi bónusszal támogatta az állam, de ez megszűnt, és emiatt az elektromos modellek iránti kereslet csökkent, vagyis a statisztikában magas a bázis, amihez a mostani adatokat viszonyítják.

Tágabb kontextus: egy négyezer fős felmérés szerint a német autóvásárlók 18 százaléka, 40 éves kor alatt pedig 28 százaléka továbbra is kizárólag e-autót venne, a szándék tehát erős maradt.

  • A lap idézi az amerikai Gartner elemzését is, amely globális szinten is sokkal jobb képet fest, e szerint az e-autók száma 2023 és 2025 között 32,6 millióról 61,9 millióra nőhet, vagyis jelentős kereslet várható a piacon.

Alulnézet: valószínű, hogy a német piac a támogatás miatt előreszaladt, és most korrigál. Az autósok jelentős része szembesül azzal, hogy a töltőhálózat sűrűsége és minősége nem éri el azt a szintet, amelyet korábban ígértek, a Spiegel szerint például különösen az autópályák mentén nagy a hiány.

Igen, de: a legfrissebb, szeptemberi statisztika szerint a teljesen elektromos és tölthető hibrid autók értékesítése több mint 30 százalékkal nőtt világszerte. Ez elsősorban Kínának köszönhető, de Németországban is 7 százalékos pluszt jegyeztek fel.

Miért fontos ez? Az idehaza egyre nagyobb súlyú akkumulátoripar teljesítménye teljes mértékben attól függ, hogy milyen a kereslet az e-autókra. Az ágazat éves bázison továbbra is gyengén teljesít, ugyanakkor az is látszik, hogy az idén májusi mélypont óta nő a termelése.

Mi várható? A német kormány már rábólintott arra a javaslatra, hogy a cégek adókedvezményt kapjanak az e-autó vásárlások után. Az elektromos átállás elősegítése országos politikai kérdés, mert a német autóipar jövője is függ tőle. A patinás német gyártók a vártnál lassabban, drágábban és nehezebben állnak át az e-modellekre, miközben a kínai import egyre nagyobb piaci részt hasít ki.

  • Németország (és a német autóiparnak erősen kitett Magyarország) nem támogatta, hogy az Európai Unió extra magas vámokat vessen ki a kínai e-autókra, mert a kínai együttműködésben érdekelt, de alulmaradt a szavazásnál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElbukott a magyar-német blokk, jöhet a kínai ellencsapás az autóipari vámok miattNem sikerült újabb szövetségeseket találni, így maradnak a vámok a kínai elektromos autókkal szemben. Kérdés, hogy mit lép válaszként Kína.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Világ e-autó elektromos autó felmérés németország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. október 15. 13:36 Adat, Élet

Nagyon látványosan felülteljesít a magyar futballválogatott

A keret értékéhez képest rendkívül jó eredményeket ér el a magyar csapat, így sok erősebbnek tartott válogatottat előz meg a világranglistán.

Jandó Zoltán
2024. október 14. 15:17 Adat, Közélet

Senkinek nem kellett az ötmilliárdos tihanyi ingatlan

Az aukció három napja alatt egyetlen licit sem érkezett a közel 40 ezer négyzetméteres, 5,2 milliárdért kínált tihanyi ingatlanra.

Jandó Zoltán
2024. október 14. 11:16 Adat, Élet

Elbukott a fociakadémia, árverezik a közpénzből épített öltözőt

Húszmilliós uniós támogatás és több mint százmilliónyi tao sem volt elég a túléléshez, most az öltöző eladásával fizetnék vissza a tartozásokat.

Fontos

Bucsky Péter
2024. október 15. 04:44 Közélet

Már nem is cél, hogy európai színvonalat érjen el a magyar vasút

A következő tíz évben nem tervez érdemi minőségfejlesztést a kormány a vasúton, csak a legkirívóbb problémák egy részének kezelésére lesz pénz.

Jandó Zoltán
2024. október 14. 05:25 Közélet

Szakmai egyeztetés itthon: címet cserélt, a javaslatokat ignorálta a minisztérium

A szakmabeliek részletes visszajelzést adtak a minisztérium anyagára. A minisztérium meghallotta a kritikát: stratégia helyett koncepció lett az anyag címe.

Koczóh Levente András
2024. október 12. 05:23 Élet

Ez van az ingyenes padlásfödém-szigetelés ajánlatok mögött

Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.