Előszériás gyártás indul még az idén a BMW debreceni gyárában, elsőként a festőüzemben kezdődhet meg a munka óránként harminc karosszéria festésére elegendő kapacitással. A beüzemelés során az elektromos iX1 modellek gyártásában vesz részt az üzem, ahol a későbbiekben kizárólag elektromos, a gyártó Neue Klasse architektúrájára épülő típusok készülhetnek.
Igen, de: visszaszorulóban van a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik részesedése az európai új autók piacán, idén júliusban a forgalomba helyezett járművek 12,1 százaléka tartozott ebbe a kategóriába, szemben az egy évvel ezelőtti 13,5 százalékos aránnyal. A rendszámot kapó új autók száma 852 ezer volt a múlt hónapban, ami alig több az egy évvel korábbi 850 ezres értéknél.
Alulnézet: a nehéz piaci körülmények ellenére viszonylag jól teljesít a BMW, júliusban először vezető pozícióra lépett az európai villanyautó-piacon, ami többek között az iX1 iránti erős keresletnek is köszönhető. A bajor gyártó az év egészében 49 százalékkal növelte az eladásait, aminél jobb eredményt csak a Volvo mutat fel.
Tágabb kontextus: a Volkswagen és a Mercedes is visszafoghatja az elektromos átállásra vonatkozó törekvéseit a kereslet csökkenése miatt. A piac gyengélkedését fokozza, hogy több ország – például Svédország és Németország – is megszüntette vagy mérsékelte az elektromos autók vásárlásának támogatását.
Mi várható? Az ösztönzők mellett az elektromos autózásra fogékony és jómódú új ügyfelek megfogyatkozása, illetve a többeknek is megfizethető villanyautók hiánya miatt egyre több kétely övezi a piac kilátásait. Ezt a német autógyártók romló üzleti helyzetértékelésén is látszik, a BMW mindenesetre jövőre 1500 munkatárssal kezdi egy új elektromos modell gyártását Debrecenben.
Vállalat
Fontos