Hírlevél feliratkozás
Banyár József
2023. szeptember 20. 16:53 Élet

Egy feljavított német nyugdíjpontrendszerre van szükségünk!

(A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem docense. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

A nyugdíj az átlagolvasó számára egyszerű témának tűnik, aminek az egyetlen lényeges jellemzője, hogy kicsi, és amúgy is csak egy bizonyos, elég magas kortól kezdve érdekes. Rovatunk azonban a mértékkel szinte egyáltalán nem foglalkozik, s kifejezetten a fiataloknak és középkorúaknak szól. Nem nyugdíjpolitikai aktualitásokat, hanem stratégiai megfontolásokat vetünk fel. A célunk, hogy a még legalább egy emberöltővel a nyugdíj előtt állók számára egy a mainál sokkal jobb nyugdíjrendszer vízióját vázoljuk fel, hiszen a rendszer alapvető megváltoztatásához – amire szükség van – legalább néhány évtizedes időtartamra van szükség. 

Tavaly november 30-án, az Európai Bizottság egy sor javaslatot fogalmazott meg Magyarország számára, köztük a nyugdíjrendszer reformját, amiről a melléklet azt írja, hogy „Egy független, széles körben elismert szolgáltatónak nemzetközi szakértői jelentést kell készítenie a hosszú távú fenntarthatósági kihívások kezelésére vonatkozó szakpolitikai lehetőségekről.” Az EU javaslata aktivizálta a magyar nyugdíjszakértőket, akik a nyár folyamán különböző platformokon megtették a javaslatukat. Szeptember közepén én is csatlakoztam hozzájuk, s én a Közgazdasági Szemlének írtam egy tanulmányt arról, hogy a legcélszerűbb az lenne, ha átvennénk a német nyugdíjrendszert – néhány ponton feljavítva, mintegy továbbgondolva azt.

Olvasóim számára bizonyára ismerős ez a gondolat, hiszen erről már tavaly nyáron írtam egy cikket, ahol röviden ismertettem is a német nyugdíjrendszer legfontosabb vonásait. Ezért ezt most nem ismétlem meg, hanem arra fókuszálok, hogy mely pontokon érdemes továbbgondolni azt. Ezeknek a pontoknak a többségéről egyébként már szintén írtam, de most egyben, röviden, a német nyugdíjrendszerrel kapcsolatban összefoglalom őket.

A német nyugdíjrendszer ténylegesen is vegyes rendszer – ellentétben a magyarral, amely csak formálisan az, a különféle önkéntes nyugdíjmegtakarítási formák (önkéntes nyugdíjpénztár, nyugdíjbiztosítás, nyugdíj-előtakarékossági számla) csak nagyon csekély mértékben járulnak hozzá a nyugdíjhoz. 

A ténylegesen vegyes rendszert Magyarországon is érdemes lenne megteremteni, azonban itt nem a német, hanem a svéd megoldás tűnik a legjobbnak, érdemesebb azt átvenni.

A svéd rendszer (és itt most a kiegészítő rendszerről beszélünk, nem a fő rendszerről, ami a legfontosabb alternatívája a német pontrendszernek, s ami helyett is javaslom a németet) lényege, hogy a nyilvántartás és a befektetés intézményileg is elválik egymástól. A tagok, és a számlák nyilvántartását az állam végzi mindenki számára, egyetlen szervezetben, míg a tagok tőkéjének a befektetését egymással versengő piaci szervezetek. A tagok maguk döntik el, hogy mely szervezetekre bízzák tőkéjük befektetését – akár megosztva is azt közöttük -, s ha elégedetlenek a befektetőjükkel, jogukban áll változtatni. Viszont ezek a piaci szervezetek nem tudják, hogy kinek a pénzét fektetik be, s így az egyetlen dolog, amivel vonzóvá tudják tenni magukat az ügyfelek számára, az az elért hozam.

Ez a módszer sokkal hatékonyabb, mint a jelenlegi magyar, ahol ugyanazok a szervezetek végzik a nyilvántartást és a befektetést, vagyis feleslegesen sok – és ezért drága – nyilvántartási kapacitást hoznak létre, ahelyett, hogy itt működne a skálahozadék, s mivel ismerik az ügyfeleiket, ezért érdemes ügynökökkel toboroztatni azokat. A tapasztalat az, hogy az ügyfelek az agilisabb ügynök ajánlatát fogadják el, ami általában nem esik egybe azzal, hogy az a szervezet, akinek ez az ügynök dolgozik, milyen jól fekteti be az ügyfél pénzét. Egészen mással korrelál az üzleti siker: azzal, hogy mennyire fizetik meg az ügynököt – végső soron az ügyfél pénzéből. Tehát a magyar modell – ellentétben a svéddel -, hogy az ügyfelek a legdrágábban dolgozó szervezetekre bízzák a pénzüket.

Ezzel kapcsolatos az a javítási lehetőség, hogy a magánszolgáltatók a felhalmozott pénzből nem életjáradékot, hanem időleges és biztos járadékot fizetnek, de ezt a járadékot és az állami rendszerből kapott járadékot összekapcsolják oly módon, hogy az állami rendszerből magasabb életkortól fizetnek emelt járadékot. Eddig a magasabb életkorig viszont ez az előbb említett, az ügyfél felhalmozott pénzéből származó időleges járadék szolgál nyugdíj gyanánt. A magasabb korhatár azért emeli meg a járadékot, mert azt várhatóan kevesebb ideig kell folyósítani. Az egyensúlyt, vagyis ezt a korhatár emelést – és vele az időleges járadék hosszát – úgy érjük el, hogy kiszámítjuk, hol lenne egyenlő a két járadék nagysága, hogy a két rendszer zökkenőmentesen csatlakozzon egymáshoz. A megoldásnak két előnye van: egyrészt a magánszolgáltatóknak nem kell megszervezniük az életjáradék-szolgáltatást, ami az egyik legbonyolultabb, s ezért a legdrágább biztosítás, amin a legtöbb ügyfél így veszítene. Másrészt viszont ez a megoldás ösztönözne a későbbi nyugdíjba vonulásra is, hiszen egyáltalán nem fontos, hogy a magán megtakarítást ily módon élje fel az ember, megteheti azt is, hogy tovább dolgozik, s az állami nyugdíj megnyílásakor egyben veszi fel addigi megtakarítását. (Bővebben erről itt)

Németországban vezették be 1977-ben a nyugdíjmegosztás intézményét. Eszerint váláskor lehet kérni, hogy a házasság alatt szerzett nyugdíjjogokat egyenlően osszák meg a volt házastársak között. Ez különösen a gyermeket nevelő nőknek fontos, hiszen a gyermek ugyan közös „projekt”, de általában a nőknél nem képződik a gyermeknevelés időtartama alatt nyugdíjjogosultság, ami váláskor méltánytalan helyzethez vezet. Ezt én nem választhatóvá, hanem alapértelmezetté tenném, ami a pontrendszer esetén ráadásul nagyon könnyen kivitelezhető. Nem kell elválni viszont ahhoz, hogy a gyermeket nevelő nőket egy másik méltánytalanság érje: ez pedig az, hogy általában az egyéni nyugdíjjogosultságuk kisebb, mint a férjüké, és általában túlélik azt.

A magyar özvegyi nyugdíjrendszer szerint (amihez a német nagyon hasonlít, némileg különböző százalékos érték mellett), bármelyik fél is hal meg előbb, a másik fél az elhunyt egyéni nyugdíjának 30%-át kapja a saját egyéni nyugdíja mellé. Kiegyenlített egyéni nyugdíjak esetén ez azt jelenti, hogy az özvegy a korábbi közös nyugdíj 65%-át kapja meg, ami logikus, hiszen egy egyszemélyes háztartást fenntartani relatíve drágább, mint egy kétszemélyest. Nem kiegyenlített egyéni nyugdíjak esetén viszont, ha a kisebb egyéni nyugdíjjal rendelkező feleség hal meg előbb, akkor az özvegy férj nyugdíja sokkal nagyobb lesz ennél a 65%-nál, a gyakoribb fordított helyzetben viszont a feleségnek ennél sokkal kevesebb jut. A megoldás, hogy összevonják a házastársak, házasság alatt szerzett nyugdíjjogosultságait, s kétszemélyes járadékot fizetnek nekik úgy, hogy az özvegyi járadék ennek lenne (pl., mert más érték is választható) a 65%-a. A kettőt együtt „családi nyugdíjnak” neveztem el, s egy éve már foglalkoztam vele itt.

Az utolsó kiegészítés, hogy a Németországban még folyamatban lévő, Magyarországon viszont tavaly már befejeződött korhatár emelést folytatni kellene, de nem ad-hoc mértékkel, hanem úgy, hogy a nyugdíjban várhatóan töltött idő – ami enélkül az emelés nélkül, a várható hátralévő élettartam folyamatos emelkedése miatt állandóan emelkedne – változatlan maradjon. Öröm az ürömben, hogy a Covid miatt – várhatóan csak ideiglenesen – visszaesett a várható hátralévő élettartam, így az automatikus korhatár indexálás bevezetésére még van valamennyi időnk.

Ha az ezekkel az elemekkel „feljavított” német nyugdíjrendszert bevezetnénk Magyarországon, akkor egy sokkal jobb, áttekinthetőbb és fenntarthatóbb, a politikai vitákban kevésbé szereplő nyugdíjrendszerünk lenne. Ugyanakkor ez még mindig nem az a rendszer, ami igazán jó lenne, de egy nagyon nagy lépés lenne a jó irányba.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet német pontrendszer nyugdíj nyugdíjas nyugdíjrendszer Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.