Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 25. 11:31 Világ

Az a csoda, hogy az ukrán hadseregnek még jut üzemanyag

A háború előtt a jelentős saját kőolajforrással nem rendelkező Ukrajna az üzemanyag-felhasználásának 80 százalékát importálta, és ennek nagy része fehérorosz finomítókból származott, a kisebb része pedig fekete-tengeri kikötőkön keresztül jött. Azóta Belarusz ellenséges állammá vált – az orosz csapatok onnan kiindulva próbálták elfoglalni Kijevet –, a megmaradt ukrán kikötőket pedig blokád alá vonta az orosz haditengerészet. Ráadásul az ország egyetlen igazán jelentős kőolaj-finomítáját – a közép-ukrajnai Kremencsukban – áprilisban le kellett állítani a sorozatos orosz rakétatámadások után. Az üzemanyag-tartalékokat szintén távolsági rakétacsapásokkal igyekeztek minél nagyobb mértékben megsemmisíteni.

Ennek fényében igazából az a csoda, hogy az ukrán hadsereg gépesített egységei nem bénultak meg teljesen, nem az, hogy a civil lakosság súlyos üzemanyaghiánytól szenved. Ettől még persze az utóbbi is jelentős probléma, ami tovább rontja az amúgy is szabadesésben lévő ukrán gazdaság helyzetét.

Jelenleg Ukrajnának havi 540 ezer tonna üzemanyagra lenne szüksége, de az Economist cikkében idézett energetikai szakértő szerint ennek csak nagyjából a 70 százalékát tudja beszerezni, most már – kizárásos alapon – nyugati irányból. (A dízel egy része a nyugati katonai segítség részeként érkezett.) A hadsereg igényei elsőbbséget élveznek, de emellett a tavaszi munkákat végző mezőgazdasági gépeknek is mindenképp biztosítani kell a gázolajat, hogy a megmaradt területeken legyen mit és mivel betakarítani.

A sor végére került civileknek emiatt órákig kell várakozniuk üzemanyagért, ha egyáltalán van rá esély, hogy hozzájussanak. Ahogy a brit lap írja, május 19-én például az egymástól 550 kilométerre lévő Lviv és Kijev között mindössze két benzinkút működött, és mindkettőnél több száz méter hosszú autós sor állt. Egy a fővároshoz közeli benzinkútnál már arra a pletykára is több mint 50 autó gyűlt össze, hogy néhány óra múlva talán érkezik egy szállítmány.

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy virágzik a feketepiac. Odesszában például óránként 1200 forintnak megfelelő hrivnyáért állja ki valaki a benzinkúti sort más helyett, de legalább addig nem kell nélkülözni a saját autót. Kijevben céges számlát használva a kiskereskedelmi ár két-háromszorosáért lehet üzemanyaghoz jutni sorban állás nélkül. És persze lehet egyszerűen kéz alól is megvásárolni a benzint vagy a gázolajat, ám nem biztos, hogy nem hígított terméket kap az ember.

A helyzetet eleinte a kormány sem kezelte megfelelően, hiszen ilyen helyzetben könnyen előre lehetett volna látni, hogy a bevezetett árkorlátozás csak tovább ront a helyzeten, és pontosan ez is történt. Ezt követően eltörölték a korlátozást, ennek nyomán a benzin ára literenként nagyjából 630, a gázolajé közel 700 forintnak megfelelő összegre emelkedett, a magyarországinál sokkal kisebb vásárlóerő mellett. (Mint ismert, idehaza 480 forint a hatósági ár mindkét üzemanyagfajtára.)

Ez eltüntette a lakossági kereslet egy részét, de a hiányt egészében valószínűleg még akkor sem fogja, ha tovább emelkedik az ár. Az ukrán infrastrukturális miniszter szerint hetek, de lehet, hogy inkább hónapok kérdése, hogy javuljon a helyzet, de ez függ attól is, hogy a továbbiakban az oroszok milyen intenzitással támadják az ország vasúthálózatát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGolyóálló mellényben dolgozó mezőgazdasági munkások tartják életben az ukrán gazdaságotHa golyóálló mellényben is, de kimennek dolgozni az ukrán földekre, és ahol már nincsenek közvetlen harcok, az üzemek is termelnek. A gazdaság így is 35-45 százalékkal eshet vissza az idén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinek kedvez, ha elhúzódik a háború Ukrajnában?Hiába látszik Ukrajna esélytelennek egy kifárasztó jellegű háborúban, az orosz vezetésnek továbbra is sürgős lenne minél hamarabb döntésre vinni a dolgot a harctéren.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUkrajna 30 éve egy gazdasági tragédia, ezért ennyire sérülékenyA szomszédos ország a rendszerváltás óta mutatja, hogy mit nem szabad csinálni a gazdasággal, eddig szinte mindent elrontottak, amit csak lehetett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzin gázolaj hiány orosz-ukrán háború Ukrajna üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.