Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Előzmények: az amerikai kereskedelmi megbízott még Joe Biden elnöksége alatt indított vizsgálatot a kínai hajógyártás ellen, és ennek eredménye mentén februárban jelentette be, hogy a kínai gyártóknak nyújtott állami támogatások piactorzító hatása miatt büntetést akar kiszabni minden, az Egyesült Államokban kikötő kínai gyártmányú teherhajóra.

  • Ennek mértéke a hajó méretétől és az üzemeltető honosságától, illetve az üzemeltető flottájának eloszlásától függően kikötésenként 1–3,5 millió dollár körül mozogna.
  • A kínai vállalatoknak, valamint a flottájukban több mint 50 százalékos kínai hajóállománnyal bíró cégeknek többet kellene fizetniük, az amerikai gyártmányú hajók alkalmazása után pedig egymillió dolláros leírást lehetne kapni.

Számokban: Kína jelenleg a globális hajógyártás 50 százalékát adja, az aktív teherhajók 34 százaléka kínai gyártmány (korábban alacsonyabb volt a kínai részarány). Az Egyesült Államok hajógyártása elhanyagolható, tavaly alig tíz nagy tengerjáró kereskedelmi hajó épült az országban. 

  • Iparági kalkulációk szerint a javasolt szabályok mentén az Egyesült Államokban tavaly kikötő konténerszállító-hajók 83 százalékát, az autószállító-hajók kétharmadát, a kőolaj-tankerek harmadát érintené a lépés. Emiatt a sarc évi 40-52 milliárd dollárt tenne ki, ami természetesen jelentősen drágítaná az amerikai importot. 

Igen, de: Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától, az amerikai hajógyártás volumenének felpörgetése legfeljebb évtizedes távlatban lenne reális.

  • A másik probléma, hogy Trump további lépései sem segítik a hajógyártókat, például az acélimportra kivetett 25 százalékos védővám is jelentősen növeli költségeiket.
  • A két másik nagy hajógyártó ország, Dél-Korea és Japán kapacitásai 2028-ig le vannak kötve, emiatt az alternatív beszerzés is csak mérsékelten reális.

Mi várható? Ha az amerikai kormány bevezeti az új adót, azt vélhetően a flották átrendezése követi majd, az Egyesült Államokba más gyártmányú hajókat küldenek, a kínai hajókat máshova irányítják majd a logisztikai cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg új hajót rendelnek, de van egy kis problémaNemrég még szenvedtek a hajógyárak, most alig győzik teljesíteni a megrendeléseket, de közben az elszállt acélárak problémájára is megoldást kell találni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adó Donald Trump hajógyártás teherhajó vámháború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.