Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

A kínai elektromos autókra vonatkozó, 30-70 százalék közötti vámtétel kivetésére készül az Európai Unió a Portfolio értesülése szerint, komoly aggodalmakat okozva bizonyos tagállamokban. A vám bevezetését azonban csak minősített többséggel lehet megakadályozni, ami aligha jöhet össze, már az intézkedést eleinte ellenző Németország is kezd a támogatók közé átállni.

Miért fontos ez? Az ellenzők közé tartozik a távol-keleti járműipari befektetéseknek teret adó és azokat bőkezűen támogató magyar kormány is. A védővám kiszabásán túl az unió belső piacán gyárakat létesítő kínai vállalatokat érintő támogatások vizsgálata is napirenden van, ami további bírságok, pótvámok kiszabásához vezethet.

  • A behozatalra vonatkozó terhek megkerülésének lehetséges módja ugyanis, hogy a vámot kivető térségen belülre költöztetik a gyártást az érintett vállalatok, így például a BYD szegedi üzemében készített gépkocsikra nem vonatkoznának a kínai importcikkeket érintő vámtételek. E tekintetben egyelőre előkészítő vizsgálatok folynak.

Tágabb kontextus: az Egyesült Államok a múlt héten 25 százalékról 100 százalék fölé emelte a kínai elektromos autókat érintő vámokat, és az oda szánt exportot Európa felé irányíthatják az áraikat a pekingi kormány támogatása révén alacsonyan tartó autógyártók. Ebben az árversenyben az eleve gyengélkedő európai gyártók kedvezőtlen helyzetben vannak.

Számokban: az uniós vámra válaszul Kína is megemelheti az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, ami tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén. Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, a járművek értékét nézve külkereskedelmi többlet látszik az unió javára a két ország közötti autópiaci áruforgalomban.

  • Több mint két és félszer nagyobb volt a unióból Kínába exportált járműállomány értéke (24,5 milliárd euró), mint a Kínából Európába érkező járműimporté (9,7 milliárd euró) 2022-ben. A Magyarországon gyártott személygépkocsikból is jut Kínába, igaz, a magyar járműexportnak csak néhány százalékát teszi ki az ázsiai országba irányuló kivitel.

Mi várható? Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az újraválasztásáért kampányol, aminek fontos elemévé vált a kínai elektromos autók elleni protekcionista politika. A védővámok bevezetésére a júniusi választást megelőző napokban lehet számítani a Politico cikke szerint azzal a kampányüzenettel, hogy az unió kész megvédeni az iparát.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk64 millió forintba kerül egy akkumulátorgyári munkahely a magyar állam számáraSokféle formában támogatja a kormány az akkumulátorgyárak letelepedését, és az összegek is olyan jelentősek, hogy abból több évnyi bért ki lehet fizetni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknakA politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar kínai autó vám védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.